Permalänk
Medlem

ASUS Zenbook UX305FA

Någon som köpt Asus Zenbook UX305, syftar då speciellt på den med upplösningen på 1800p (QHD+)?

Vad tycker ni om datorn överlag? Byggkvalitet? Prestanda? Skärm?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

QHD skärmen hos ASUS ska tydligen vara ganska dålig med dålig färgåtergivning, senap som gul osv. Är det inget man stör sig på är det säkert en bra dator!

Permalänk
Medlem

Tack!

Skrivet av Apachi:

QHD skärmen hos ASUS ska tydligen vara ganska dålig med dålig färgåtergivning, senap som gul osv. Är det inget man stör sig på är det säkert en bra dator!

Läser man testet så verkar skärmen trots allt vara helt okej. Enda kritiken jag kan läsa är kontrasten att svart inte är riktigt så djup svart som man kanske hade önskat.

Väntar dock till Skylake - antar att det kommer komma en liknande variant på den som är minst lika bra. Förhoppningsvis tar dom med bakgrundsbelysning i tangentbordet då också.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Skrivet av shogun-r:

Någon som köpt Asus Zenbook UX305, syftar då speciellt på den med upplösningen på 1800p (QHD+)?

Vad tycker ni om datorn överlag? Byggkvalitet? Prestanda? Skärm?

Hörde att dom kompromissat lite på QHD+ skärmen och det var något konstigt med pixeluppbyggnaden, kommer inte ihåg exakt men något om att dom fått slängt in en till vit pixel för annars vart bl.a gula färgerna mer senapsfärgade så tror dom hade gjort det en WWRBG ist för WRBG eller något sånt, inte helt säker såsagt men kanske något att kolla upp.

Kollade själv på denna men valde en annan pga av att jag fick en dålig uppfattning om hur prestandan var på den, även om jag mest tänkt surfa o ha till media på resor så ville jag ändå inte ha dålig upplevelse Det var ettag sedan nu jag kollade och då fanns det väldigt få reviews

Visa signatur

NXZT S340 Black | Intel I7 6700K | R9 390 | 16GB DDR4 | 240gb HyperX savage | Be-Quiet Dark Rock 3 | Samsung U32E850R |

Sennheiser HD700 / HiFiman HE-400 Mango trä & Lawton pads / Magnum V5 (x) Indian Rosewood / Lear LUF-4 / AKG K702 / Philips Fidelio X2 + Beyer COP mic / Fostex TH-X00 / Grado PS1000e /

Permalänk
Medlem

Är ganska så intresserad av den här datorn, men undrar lite över prestandan. Har inga planer på att spela riktigt krävande spel eller så, utan mest peka&klicka-spel, så som Grim Fandango, The Walking Dead, The Wolf Among Us och D4: Dark Dreams Don't Die.

D4: Dark Dreams Don't Die är väl det stora frågetecknet egentligen, så jag skulle bli väldigt tacksam om någon som har datorn kunde testa demot och se hur det körs. Att spela i 720p är tillräckligt för mig, så det borde väl inte vara jättekrävande.

Undrar lite också hur bra den är på att köra en PS2-emulator, men, äh, det känns inte så himla viktigt.

Permalänk
Medlem

Ser ut som att uppföljaren är på gång med Skylake.

ASUS Zenbook UX305CA WITH INTEL CORE M (SKYLAKE-Y)

Får se om denna kommer ha bakgrundsbelyst tangentbord. Det tycker jag nästan borde vara standard idag.

Annars verkar vissa modeller få M.2 på denna....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Är lite sugen på en, men tveksam på core-m.
Och velar mellan portabilitet och speldator

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Har beställt en till bruden.

Valde en full HD för:
Windows skalar fortfarande sådär, betydligt bättre men fortfarande inte tillräckligt bra.
Högre Upplösning = mer energi, både GPU kraft men även skärmljusstyrka krävs, dvs kortare batteritid.
Hon arbetar inte med 4 fönster samtidigt utan kanske på sin höjd 2st samtidigt bredvid varandra.

Har varit och pillat på datorn flera gånger, riktigt trevlig kvalité. Lägger man datorn på sängen så blir den varm under till men inte farligt mycket enligt en kollega.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Är lite sugen på en, men tveksam på core-m.
Och velar mellan portabilitet och speldator

Har ingen erfarenhet av Core-M och spelar är inte något jag gör. Men kan nog säga att spel är inget för dessa processorer. Sett några video-recensioner och denna processor verkar vara riktigt usel på spel, om det inte är väldigt enkla spel vi pratar om eller "icke-krävande spel på låg upplösning". Nu skall visserligen Skylake-M säkert vara ett rejält lyft. Men tror ändå att denna processor är beräknad till kontor-surf-video/film i första hand. Sen vet jag inte om det är så kul att spela på en bärbar heller.....

Skrivet av DavidtheDoom:

Har beställt en till bruden.

Valde en full HD för:
Windows skalar fortfarande sådär, betydligt bättre men fortfarande inte tillräckligt bra.
Högre Upplösning = mer energi, både GPU kraft men även skärmljusstyrka krävs, dvs kortare batteritid.
Hon arbetar inte med 4 fönster samtidigt utan kanske på sin höjd 2st samtidigt bredvid varandra.

Har varit och pillat på datorn flera gånger, riktigt trevlig kvalité. Lägger man datorn på sängen så blir den varm under till men inte farligt mycket enligt en kollega.

Skalningen skall väl bli mycket bättre i Windows 10? För mig känns 1800p mer intressant om man skall köpa något. Har 1080p på min 10.8" platta/hybrid så 1080p på en 13.3" skulle nog kännas otillräckligt. Men visst, man vill ju inte ha förstoringsglas för att se objekt. Men tycker att detta är något som MS borde fixat i nyaste Windows.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen man fått till bakgrundsbelyst tangentbord. Kan varken dra mycket ström eller kosta så mycket extra. Vet inte riktigt hur stor nytta jag skulle ha av det. Men det känns nog som det borde vara standard 2015 på bärbara.....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av shogun-r:

Skalningen skall väl bli mycket bättre i Windows 10? För mig känns 1800p mer intressant om man skall köpa något. Har 1080p på min 10.8" platta/hybrid så 1080p på en 13.3" skulle nog kännas otillräckligt. Men visst, man vill ju inte ha förstoringsglas för att se objekt. Men tycker att detta är något som MS borde fixat i nyaste Windows.

Ja den har blivit användbar istället för en fin grej i kanten som i windows 8/8.1.

Jag har 1200p på 10". Det är fortfarande lite buggar med icke-stock program som gör dem oanvändbara. Flashplayer håller ju på att dö ut som tur är men det är fortfarande helt oskalat även om du ändrar windows-skalningen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja den har blivit användbar istället för en fin grej i kanten som i windows 8/8.1.

Jag har 1200p på 10". Det är fortfarande lite buggar med icke-stock program som gör dem oanvändbara. Flashplayer håller ju på att dö ut som tur är men det är fortfarande helt oskalat även om du ändrar windows-skalningen.

Ja Flashplayer ser väl ut att ha gjort sitt snart. Chrome har väl varit på krigsstigen mot FP och Firefox kommer nu också. Har jag förstått så kommer 64-bits Firefox (när den kommer snart) att funka riktigt uselt eller inte alls med FP.

Frågan är hur fort man kan få ersättning till FP. Youtube kör HTML5 som standard vad jag förstått, men många andra kör fortfarande FP. Bästa är nog att sätta ner foten och blocka FP så måste man skriva om sina sidor till HTML5.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av shogun-r:

Ja Flashplayer ser väl ut att ha gjort sitt snart. Chrome har väl varit på krigsstigen mot FP och Firefox kommer nu också. Har jag förstått så kommer 64-bits Firefox (när den kommer snart) att funka riktigt uselt eller inte alls med FP.

Frågan är hur fort man kan få ersättning till FP. Youtube kör HTML5 som standard vad jag förstått, men många andra kör fortfarande FP. Bästa är nog att sätta ner foten och blocka FP så måste man skriva om sina sidor till HTML5.

Firefox blockar väl fortfarande flash player "by-default" och man måste aktivera det manuellt via en prompt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Firefox blockar väl fortfarande flash player "by-default" och man måste aktivera det manuellt via en prompt.

Jo man måste nog göra det minst en gång, det är nog sant. Men har för mig att både Chrome och Firefox skall göra det än svårare för flashplayer och tillägg. Är jag inte ute och cyklar så skall kommande 64-bits firefox göra det än mer surt för flashplayer. Tyckte jag tom läste något om att det inte ens skulle funka. Men kan som sagt ha fel.

Vet bara att jag hoppas att alla använder HTML5 istället, verkar betydligt bättre, säkrare och mer stabilt

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Har nu testat datorn. Blir betydligt varmare än förväntat. Dock har det nog bara fördelar när tjejen sitter i kalla biblioteket och ska plugga i november

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ni som testat/har denna dator vad tycker ni om att ON/OFF-knappen är på tangentbordet? Hört en del som klagar på detta, men kanske mest är gnäll? Tycker att man inte borde kunna trycka fel när den sitter en bit från bokstavstangenterna.

Saknar ni bakgrundsbelysning i tangenterna?

Hur är prestandan? Kollar man CPU-benchmark så ligger -Y nästan lika högt som motsvarande -U och dubbelt så högt som en Atom Baytrail. Är det en rättvis nivå?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport