USB-ljudkort med DD Live/DTS Connect för spel-5.1 över S/PDIF

Permalänk
Relik 📜

USB-ljudkort med DD Live/DTS Connect för spel-5.1 över S/PDIF

Tjo!

Jag har av olika anledningar min HTPC ansluten till förstärkaren via S/PDIF istället för HDMI. Det fungerar utmärkt i 99 % av fallen, det enda jag egentligen tappar för film eller serier är DTS-HD MA och Dolby TrueHD. På senare tid har jag dock börjat spela en hel del via systemet, så jag skulle vilja ha 5.1 även där. Som bekant fungerar inte PCM med såpass många kanaler över S/PDIF, så jag behöver lista ut en annan lösning.

Det uppenbara alternativet är att köra HDMI. Rent tekniskt finns inga hinder, förstärkaren har ingångar jag vet fungerar som de ska. Praktiskt är det dock lurigare då HDMI-portarna redan är fulla samt att Windows inte hanterar allt riktigt som jag vill. Det sistnämnda har i korthet att göra med hur systemet reagerar när jag slår av tv:n och det därmed "tappar" ljudenheten för en kort sekund när det byts från "tv" till "reciever", något som avbryter alla rullande strömmar (Spotify etc).

Alternativ nummer två är att skaffa ett USB-ljudkort som klarar av att direktkoda DD Live eller DTS Connect och skicka ut över S/PDIF. Sådant var ju populärt innan HDMI slog igenom ordentligt och funktionen finns på vissa modeller även idag. Det som däremot skiftar enormt är hur bra det faktiskt fungerar, något som är svårt att läsa sig till via specifikationer.

Jag söker därför eventuella erfarenheter! Är det någon som sitter på ett USB-ljudkort vilket har S/PDIF och klarar av direktkodning av DD/DTS? Rekommendationer och eventuella problem?

Om någon sitter på en tredje lösning jag totalt bommat är det fritt fram!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Tjo!

Det uppenbara alternativet är att köra HDMI. Rent tekniskt finns inga hinder, förstärkaren har ingångar jag vet fungerar som de ska. Praktiskt är det dock lurigare då HDMI-portarna redan är fulla samt att Windows inte hanterar allt riktigt som jag vill. Det sistnämnda har i korthet att göra med hur systemet reagerar när jag slår av tv:n och det därmed "tappar" ljudenheten för en kort sekund när det byts från "tv" till "reciever", något som avbryter alla rullande strömmar (Spotify etc).

Om någon sitter på en tredje lösning jag totalt bommat är det fritt fram!

Detta bör gå att lösa genom att antingen låsa din EDID i Windows eller genom att blockera pin 19 (hot plug detect) på HDMI-kabeln. Det är bara att sätta en liten tejpbit över pinnen.

Se här: https://social.technet.microsoft.com/Forums/windows/en-US/8a9...

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Kalaspuffar:

Detta bör gå att lösa genom att antingen låsa din EDID i Windows eller blockera pin 19 (hot plug detect) på HDMI-kabeln.

http://s4.postimg.org/gmog0m7kf/HDMI_Blocked_Pin_19.jpg

Se här: https://social.technet.microsoft.com/Forums/windows/en-US/8a9...

Jag har testat liknande, både i hårdvara och mjukvara (man kan/kunde döda hot plug med registerhack i AMD CCC), inte fått det att fungera helt som jag vill. Nu minns jag inte exakt, men det blev någon skum sidoeffekt när "fel" enhet identifierades - typ att upplösningen blev fel och fick bytas manuellt eller något sådant. Möjligen är det annorlunda nu med Nvidia-kort, dock.

Kanske kan vara värt att testa igen, men problemet att mina HDMI-ingångar helt enkelt är slut finns kvar. Jag skulle i teorin kunna koppla typ PS4:an via S/PDIF istället, men det känns dumt då jag faktiskt kör en hel del BD med DTS-HD MA på den. Ytterligare en grej jag missade att nämna är att jag i dagsläget kör lite olika inställningar på tv:n beroende på om det är PS4:an (alternativt annan reciever-enhet) eller HTPC:n som går in. Det är därför "bekvämt" att ha det på två olika ingångar.

Just nu tittar jag på mjukvarulösningar. Innan har det funnits hackade drivrutiner, oklart hur mycket sådant som är aktuellt dock. Kretsen på moderkortet är Realtek, så tänkte testa något i stil med https://www.youtube.com/watch?v=z3vLvFgVlzY.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S