För hög temp eller bör jag va nöjd?

Permalänk
Medlem

För hög temp eller bör jag va nöjd?

Så jag fick för mig att jag skulle klocka min CPU igår. Efter någon timme så hade jag en väldigt stabil klock på 4.5 Ghz. Vcore va på 1.2 volt i adaptive mode.

Men ville pressa lite till. Har just nu en klock på 4.6 Ghz med Vcore på 1.3 i auto mode. Sänker jag den till 1.25 då krashar systemet i AIDA64 efter 20 minuter. Har kört med 1.3 nu i 1½ timme och inga problem har visat sig. Det ända är att jag tycker tempen sticker iväg mycket. I övrigt så ligger tempen stabil men ibland drar 2 cores iväg till 90C.

Bör jag vara nöjd här? Eller är det alldeles för höga temperatur stigningar som pågår?

Min spec är:
CPU: I7 4770K
Moderkort: MSI Z87-G45
Kylning: Corsair h110 med 2 st Noctua PPF 140mm pwm styrda fläktar. Max rmp 2000.
Har ett Carbide 540 chassi så chassi ventilationen är väldigt bra.

/MVH

Permalänk
Medlem

90c är lite för högt, så du behöver antingen sänka klock och då också vcore, eller skaffa bättre kylning.
Den kanske inte trottlar nu, men kommer göra det när sommaren kommer och plussar på tempen 10c till på CPU.

Egentligen lite förvånade hög temp med tanke på din kylare, men 4770K är ökända att springa iväg i temperatur.
Göra en delid skulle antagligen sänka tempen en hel del, men kan vara ett lite riskabelt ingrepp..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

90c är lite för högt, så du behöver antingen sänka klock och då också vcore, eller skaffa bättre kylning.
Den kanske inte trottlar nu, men kommer göra det när sommaren kommer och plussar på tempen 10c till på CPU.

Egentligen lite förvånade hög temp med tanke på din kylare, men 4770K är ökända att springa iväg i temperatur.
Göra en delid skulle antagligen sänka tempen en hel del, men kan vara ett lite riskabelt ingrepp..

Får väll gå ner till 4.5 Ghz isåfall. Jag blev också lite fundersam på tempen men är ju som du säger. 4770K verkar ju vara ett helvete att få svala. Är ju nästan sugen på att skaffa en 4790k istället