Permalänk

Överklocka i5-4690K med ASRock Z97M

Hej!

Har läst mig till att för att kunna överklocka i5 processorer med K så krävs det ett Z97 mobo och är alltså inte möjligt med ett H97. Det jag dock undrar är om det är sämre/ mycket svårare att överklocka med ett ASRock Z97M Anniversary jämfört med att bättre "gamingmoderkort" eller om det inte är någon skillnad. Har aldrig överklockat förut men i och med nytt datorköp är jag sugen på att testa. Det känns dock onödigt att lägga massa pengar på moderkort då de inte verkar höja prestandan något större och försöker därför att komma undan så billigt som möjligt.

Har även tänkt att köra allt i Define mini chassi och använda Cooler Master Hyper 212 Evo som CPUkylare, tror ni att detta system vid överklockning kommer att väsnas mycket?

MVH!

Permalänk
Medlem

Kylaren duger gott och väl.
Moderkortet kan göra lite skillnad men knappast i detta fall. Det mesta ligger på CPU:n nu för tiden.
Ljudnivån beror på. Om datorn styr fläkten vet jag inte hur mycket det kommer låta. Annars kan du ställa en manuell fläktkurva utifrån dina egna preferenser (ljudnivå vs värmeutveckling)

Permalänk
Hedersmedlem

En av de saker som spelar stor roll när du överklockar är strömförsörjningen till processorn. Eftersom ASRock Z97M Anniversary är ett budgetmoderkort med ganska basic strömförsörjning utan kylning så begränsar det hur mycket man kan överklocka. Det är dock förmodligen inga problem med en mindre överklock.

Det man kan tänka på är att man kan vara hjälpt av en CPU-kylare som blåser ner mot moderkortet för att hjälpa till med kylningen av processorns strömförsörjning. Cooler Master Hyper 212 Evo och andra tornkylare ger ingen sådan fördel.

Edit: Är det ett mATX moderkort du är ute efter? Annars hade jag hellre tagit detta moderkort som har samma pris på Inet.
http://www.inet.se/produkt/1902723/asus-z97-p-atx

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

En av de saker som spelar stor roll när du överklockar är strömförsörjningen till processorn. Eftersom ASRock Z97M Anniversary är ett budgetmoderkort med ganska basic strömförsörjning utan kylning så begränsar det hur mycket man kan överklocka. Det är dock förmodligen inga problem med en mindre överklock.

Det man kan tänka på är att man kan vara hjälpt av en CPU-kylare som blåser ner mot moderkortet för att hjälpa till med kylningen av processorns strömförsörjning. Cooler Master Hyper 212 Evo och andra tornkylare ger ingen sådan fördel.

Edit: Är det ett mATX moderkort du är ute efter? Annars hade jag hellre tagit detta moderkort som har samma pris på Inet.
http://www.inet.se/produkt/1902723/asus-z97-p-atx

Ja jag hade tänkt mATX för att få plats i Define mini chassi. När du säger mindre överklockning, vad är litet på din skala? Ungefär runt 4.1-2 ghz?

Permalänk

4.2 tror jag inte är omöjligt. beror på hur pass bra chip du fått.
4.2 på 1.15 - 1.2v tror jag passar

Permalänk
Medlem
Skrivet av OvrclockedBrain:

Ja jag hade tänkt mATX för att få plats i Define mini chassi. När du säger mindre överklockning, vad är litet på din skala? Ungefär runt 4.1-2 ghz?

Något sådant. Jag kör 4.2 med min 4690k och har knappt höjt spänningen alls. Jag kan ha haft tur, men med din kylare ska du komma lika högt om du inte har direkt otur.

Kylningen av strömförsörjningen är det som kan skilja på dyrare och budget moderkort i överklockningsväg. Det och automatisk överklockning. Om du inte kör extrema grejer är det inget problem med ett budget kort för överklockning.

Kör på!

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk

Du kommer inte ha nåra problem att nå den klocken med det moderkortet.

Permalänk
Avstängd

jag tror inte att 4200 är något problem alls men över det beror på hur bra chip du har och min cpu gör 4600 på 1.19v 4800 på 1.24v med en 212 kylare så med ett bra ex kan du få 4600mhz men beror hur mycket tur du har och med en del går man in i en vägg vid 4300mhz även om moderkortet är värsting kort

en realistisk nivå är 4200 som worst case scenario med den setupen men 4600 är fullt möjligt om du har lite tur med cpu´n så du inte behöver så jätte mycket volt och över det orkar inte kylningen och jag nosar runt 90c vid 4800 i stabilitets test och även om inte strömmatningen på det kortet du är sugen på inte är top of the line så klarar dom lätt 1.20v och mer än så med och 1.25v är nog absolut max kylare orkar så värmen sätter med största sannolikhet stop före moderkortets strömmatning

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w