Permalänk
Medlem

Bäst headset?

Behöver ett nytt headset!

Har just nu ett G930 men är varken imponerad av ljudkvaliten eller surroundeffekterna.

Jag har hört att öppna headset är bättre än slutna. Någon som har nått förslag?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kermit4:

Behöver ett nytt headset!

Har just nu ett G930 men är varken imponerad av ljudkvaliten eller surroundeffekterna.

Jag har hört att öppna headset är bättre än slutna. Någon som har nått förslag?

Öppna, halvöppna eller slutna hörlurar... kan vara svårt att välja emellan. Man måste provlyssna helt enkelt... det är bara en själv som kan avgöra vilka som låter bäst.

Behöver du trådlösa lurar? Annars kan du få betydligt bättre kvalité för samma pris om du väljer ett headset med kabel.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Okej, blir ju ganska svårt att testa massa headsets xP

Kommer att köra med kabel.

Permalänk
Medlem

qpad qh-90 är de bästa lurarna jag har ägt iaf, dvs utav "gaming" lurar.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Okej, ska kika lite på det. Jaa det är ju för gaming jag kommer använda dom till.

Permalänk

har den öppna qpad qh-85. låter mycket bra.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem

Hur bra är dessa lurar när det kommer till surround egentligen då den enbart är 2.0 lurar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kermit4:

Hur bra är dessa lurar när det kommer till surround egentligen då den enbart är 2.0 lurar?

Surround i lurar är en försäljningsgimmick.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Så du menar att man lika gärna kan använda vanliga 2.0 lurar? Mins när jag hade ett par barracuda hp-1 som jag tyckte iaf funkade riktigt bra för surround.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Surround i lurar är en försäljningsgimmick.

Finns bra och äkta surround headset

Roccat kave XTD 5.1 digital är ett äkta surround headset

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kermit4:

Så du menar att man lika gärna kan använda vanliga 2.0 lurar? Mins när jag hade ett par barracuda hp-1 som jag tyckte iaf funkade riktigt bra för surround.

Har du ett par vanliga 2.0-lurar?
Lyssna i så fall på den här https://www.youtube.com/watch?v=IUDTlvagjJA . Går att positionera extremt bra.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av kermit4:

Hur bra är dessa lurar när det kommer till surround egentligen då den enbart är 2.0 lurar?

Hur bra är du på att höra varifrån ett ljud kommer då du enbart har 2.0-öron?

Det går att göra en hyggligt bra modell för hur ljud från olika riktningar påverkas avseende frekvens och tid. Denna modell kan byggas in i hård- eller mjukvara, vilket i många fall blir bättre än att tryffera hörlurarna med fler högtalarelement.

  • Ljud kan steglöst panoreras runt huvudet. Med separata högtalare tenderar ljud att upplevas variera i klangfärg och punktformighet när de hamnar mitt mellan två surroundhögtalare jämfört med när de ligger precis på en surroundhögtalare.

  • Hörlursbudgeten kan läggas på 2 bra återgivare i stället för...hur många det nu är man ska ha nu för tiden. 7.1?

  • Äkta 3d-ljud: modellen kan återge ljud från valfri plats i horisontal- och vertikalplanet.

Permalänk
Skrivet av kermit4:

Jag har hört att öppna headset är bättre än slutna.

Helt omöjlig generalisering. Det finns alldeles tillräckligt bra produkter av bägge typerna.
Om du tänkt använda mikrofonen på headsetet kan det vara en fördel att lurarna inte läcker så mycket ljud. Då passar slutna lurar bättre.

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd flyttad.*

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Så med andra ord kan jag använda ett par 2.0 lurar och få samma surroundupplevelse som med G930?

Permalänk
Medlem

du måste lära dig att citera för att få svar från folk.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Du har ju inte angivit budget eller trådat/trådlöst men jag slog till på dessa under black friday:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1642688

Har haft föregångaren tidigare, dom var slutna och måste säga att jag älskar öppna kåpor nu. Man hör ju faktiskt omgivningen och blir inte insluten i sin egen lilla värld, hörde inte ens dörrklockan och knappt telefonen med dom gamla. Dom läcker knappt ljud, bra mic (enligt andra medspelare) och sitter hur bra som helst på huvudet. Kan nämnas att jag använder medföljande USB ljudkortet.

Bäst headset? Dom funkar kanon för mig. Men jag tror du kommer få väldigt mycket blandade svar

Permalänk
Skrivet av kermit4:

Så med andra ord kan jag använda ett par 2.0 lurar och få samma surroundupplevelse som med G930?

G930 är väl ett par 2.0-lurar (ett högtalarelement per öra)? Allt surroundtrolleri verkar göras av Dolby Headphone (mer om Dolby Headphone här), som kodar ner flerkanalsljud till två högtalare. Själva Dolby Headphone-funktionen sitter väl i mjukvara eller sändarpucken.

Jag får intrycket att det är bättre att göra mappningen av ljud från olika riktningar direkt till två kanaler (som DirectX Audio gör) i stället för att gå via en mappning till 5-7 diskreta kanaler (som i spel-på-Windows-fallet ändå görs via DirectX Audio) och sedan mixa ned dessa till två kanaler.

För film blir situationen lite annorlunda, då ljudet levereras färdigmixat till ett fixt antal kanaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danzle:

Du har ju inte angivit budget eller trådat/trådlöst men jag slog till på dessa under black friday:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1642688

Har haft föregångaren tidigare, dom var slutna och måste säga att jag älskar öppna kåpor nu. Man hör ju faktiskt omgivningen och blir inte insluten i sin egen lilla värld, hörde inte ens dörrklockan och knappt telefonen med dom gamla. Dom läcker knappt ljud, bra mic (enligt andra medspelare) och sitter hur bra som helst på huvudet. Kan nämnas att jag använder medföljande USB ljudkortet.

Bäst headset? Dom funkar kanon för mig. Men jag tror du kommer få väldigt mycket blandade svar

Har också ett par PC 363D, men är lite besviken på hur de låter. Mycket mörkare och mindre detaljerat ljud om man jämför med mina HD558, hade hoppats på ungefär likvärdigt ljud.
Därmed är det inte sagt att 363D är dåliga, det medföljande USB ljudkortet fungerar fint och microfonen är lysande men provlyssna gärna innan köp så man inte köper grisen i säcken som jag.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850