Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Nov 2008

pwm styrning, program?

Köpte 2st Cool Master Jetflo 120mm för kylning av en 120mm radiator vattenkylning (2500k 4,4ghz), i push, pull konfig.
Försökte köra pwm styrning i Bios men den lägsta rpmn jag fick sätta var 1200rpm vilket är alldeles för högt i idel med alldeles för hög ljudnivå.
Istället satte jag motstånden man får med i serie och fick ner hastigheten till 800 rpm. Ljudnivån blev bättre men när jag spelar får jag plockat bort sidoplåten och har ändå höga temperaturer.
Försökt hitta något vettigt program för PMW styrning men gick bet, så jag kan sätta en lägre MIN rpm.

Måste väll finnas någon på Sweclockers som har haft samma problem?
Finns tusentals program för styrning av GPUer, men för Cpu verkar nästan omöjligt att hitta?

Tack på förhand.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2009

programvaran som hör till ditt moderkort?

Stationär: Phanteks Enthoo Primo | Corsair HX750i | EVGA Z170 FTW | i7 6700K Delid 4,8GHz | EVGA GTX 1080 2126MHz | Custom Loop | Corsair Dominator Platinum 16GB 3000MHz | Creative Sound Blaster Zx
Kringutrustning: ASUS MG279Q/AOC q2770Pqu | Logitech G600 | Corsair Vengeance K70 | Sennheiser HD598 | Apple MBPr 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av ramlösa:

Köpte 2st Cool Master Jetflo 120mm för kylning av en 120mm radiator vattenkylning (2500k 4,4ghz), i push, pull konfig.
Försökte köra pwm styrning i Bios men den lägsta rpmn jag fick sätta var 1200rpm vilket är alldeles för högt i idel med alldeles för hög ljudnivå.
Istället satte jag motstånden man får med i serie och fick ner hastigheten till 800 rpm. Ljudnivån blev bättre men när jag spelar får jag plockat bort sidoplåten och har ändå höga temperaturer.
Försökt hitta något vettigt program för PMW styrning men gick bet, så jag kan sätta en lägre MIN rpm.

Måste väll finnas någon på Sweclockers som har haft samma problem?
Finns tusentals program för styrning av GPUer, men för Cpu verkar nästan omöjligt att hitta?

Tack på förhand.

Vad har du för moderkort?

När folk är överens med mig har jag ofta en känsla av att jag måste ha fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av versions:

programvaran som hör till ditt moderkort?

helst inte, buggit. vet inte om det funkar. Så det finns inga bra program för PMW styrning?

Skrivet av Basse:

Vad har du för moderkort?

P8P67-M PRO B3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

SpeedFan är det enda jag känner till. Dock har jag aldrig lyckats förstå hur man använder det :/
http://www.almico.com/sfdownload.php

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

jag ser ingen anledning till att styra fläktarna själv om man har pwm då moderkortet sköter det själv beroende på temperaturer.

Därför rekommenderar jag inte heller speedfan som låser dom på din inställda hastighet, och dom stannar även på den när man avinstallerar det (åtminstone för något år sedan när jag provade det..) och allt slutar med att datorn throttlar för att inte överhetta..

CPU: I7 4770k Noctua DH-14 MOBO: Maximus VI Hero GPU: Nvidia 980 RAM: 16 GB Corsair RAM 1600 MHz SSD: Corsair force GT 120 GB, OC Agility 3 120 GB HDD: WD 2TB Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Ljud: Asus Xonar D2X Hörlurar: AKG K 240 MK II Microfon: Modmic 4 Mus: Logitech G500s Matta: Steelseries QcK Mini Skärmar: en BenQ 22' och en Samsung 19'. V.v. citera mig för att få svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2010

jag har tidigare använt speedfan för det du verkar vilja göra. går att ställa in så den reagerar på vilken temperatur datorn har (tex cpu) och därefter ändrar fläkthastigheten. sedan är det inte alltid det fungerar till 100% (beror på hur bra den stödjer dit moderkort) och det kan ta lite tid att få det att fungera som man vill första gången

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av ggwp:

SpeedFan är det enda jag känner till. Dock har jag aldrig lyckats förstå hur man använder det :/
http://www.almico.com/sfdownload.php

Får testa,tack.

Skrivet av swehunter2000:

jag ser ingen anledning till att styra fläktarna själv om man har pwm då moderkortet sköter det själv beroende på temperaturer.

Därför rekommenderar jag inte heller speedfan som låser dom på din inställda hastighet, och dom stannar även på den när man avinstallerar det (åtminstone för något år sedan när jag provade det..) och allt slutar med att datorn throttlar för att inte överhetta..

Jag vill att fläktarna styrs efter temp men i idle vill jag att fläktarna varvar ner helst under 800rpm.

Skrivet av liandrin:

jag har tidigare använt speedfan för det du verkar vilja göra. går att ställa in så den reagerar på vilken temperatur datorn har (tex cpu) och därefter ändrar fläkthastigheten. sedan är det inte alltid det fungerar till 100% (beror på hur bra den stödjer dit moderkort) och det kan ta lite tid att få det att fungera som man vill första gången

Får ta en dag och försöka fixa till det, tack.