Wintel CX-W8 kort recension

Permalänk
Medlem

Wintel CX-W8 kort recension

Nu har jag fått hem min Wintel CX-W8. Köpte från Banggood:
http://www.banggood.com/CX-W8-2G-32G-Win8-Mini-PC-Intel-Atom-...

Valde till snabbare frakt. Tog ganska lång tid innan dom skickade den. Kinesiskt nyår och annat strul, men när dom väl skickade den så tog den en vecka på posten. Betalade ca 940:- inkl frakt

Den är exakt lika stor (liten) som en Apple TV 2/3. Kolla denna unpackingvideo:
https://www.youtube.com/watch?v=0srF-ZfiQEA

Eftersom Win 8 for Bing som var på från början var inte aktiverad och gick inte att aktivera så har jag installerat om med en riktig Win 8.1. Har även fått igång Win 10. Har alla drivrutiner som behövs. Hojta till om nån behöver så lägger jag upp dom.

Datorn fungar perfekt som en enkel surfdator. Har kört Netflix via app och det fungerar kanon. Provat massor av filmer i Kodi och allt fungerar hitills. Körde nyss en Bluray-rip på 38GB som spelade utan minsta hack och CPU låg på ca 20%. Om nån har tips på mer att testa så testar jag gärna

Eller om nån vill att jag ska testa nåt annat

Permalänk
Medlem

Jag har en likadan sedan någon månad, hade också en licens på 8.1 Pro liggandes hemma jag kunde använda. Tycker också den fungerar mycket bra till Netflix, SVT-Play i app samt filmer i KODI men något den har tufft med är Play-tjänster, Viaplay, Kanal 5 play o TV4 play, då får den svettas, nästintill osebart tyvärr.

Permalänk
Medlem

Du får gärna köra en runda http://jell.yfish.us se hur hög bitrate den klarar.

Den verkar vara riktigt trevlig och för en rätt billig peng med.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Du får gärna köra en runda http://jell.yfish.us se hur hög bitrate den klarar.

Den verkar vara riktigt trevlig och för en rätt billig peng med.

120Mbit fungerar kanon. Tappar inga frames och CPU ligger på ca 10-15%. Då låg filen på C: Lär inte fungera så bra från NASen då WINtelen endast har 100Mbit nätkort

Permalänk
Skrivet av nisselask:

Jag har en likadan sedan någon månad, hade också en licens på 8.1 Pro liggandes hemma jag kunde använda. Tycker också den fungerar mycket bra till Netflix, SVT-Play i app samt filmer i KODI men något den har tufft med är Play-tjänster, Viaplay, Kanal 5 play o TV4 play, då får den svettas, nästintill osebart tyvärr.

Samma fenomen på din box @niclasc ??
Intresserad av samma box men kan man inte lira Play-tjänster felfritt tvekar jag tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NapalmKeso:

Samma fenomen på din box @niclasc ??
Intresserad av samma box men kan man inte lira Play-tjänster felfritt tvekar jag tyvärr.

Samma för mig.
Kodi fungerar kanon
Netflix windows app fungerar kanon
SVTPlay windows app fungerar kanon

Youtube html5 fungerar bra

Netflix i webläsaren fungerar väldigt dåligt
Viaplay kan jag inte testa, men gissar att det fungerar lika dåligt som Netflix i webläsaren

Undrar vad som skiljer mellan app och web? Måste vara att app nyttjar GPU'n vid uppspelning

Permalänk
Medlem

Tror att apparna använder sig av html5 och webläsaren av Silverlight som inte är så effektivt på att uttnyttja GPU:n.

Permalänk
Medlem

tjena niclasc .. hur har den funkat för dig.

har själv beställt en wintel i dagarna.
ska bli kul att testa den och se hur den funkar.
har du några andra tips om den nu när du haft den ett tag.

/micke

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindis68:

har själv beställt en wintel i dagarna.
ska bli kul att testa den och se hur den funkar.
har du några andra tips om den nu när du haft den ett tag.

/micke

Var beställde du?

Har inte testat så mycket mera. Tanken är att den ska hamna i TV-bänken där den ska ersätta en AMD E350 HTPC. Kör Win 8.1 och Kodi och Netflixappen. Det är allt som måste fungera. Och det klarar den utan problem.

Har du nåt som du vill att jag ska testa?

Permalänk
Medlem

Är också inne på att ersätta min E-350 med en sån här för att få fläktlöst. Fungerar Wake On LAN? Någon av er som testat OpenELEC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpankMan:

Är också inne på att ersätta min E-350 med en sån här för att få fläktlöst. Fungerar Wake On LAN? Någon av er som testat OpenELEC?

Har inte testat varken WOL eller OPENElec. Är ju inte helt lätt att få in Linux på denna burk eftersom den har endast 32bitas UEFI

Permalänk
Medlem

Du ser inget alternativ för det i uefi på den?
Har du lust att testa om det går att väcka den? Som jag har tänkt ha den måste den fixa WOL så vågar inte riktigt beställa den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpankMan:

Du ser inget alternativ för det i uefi på den?

Hur menar du?

Skrivet av SpankMan:

Har du lust att testa om det går att väcka den? Som jag har tänkt ha den måste den fixa WOL så vågar inte riktigt beställa den.

Får läsa på lite om WOL. Har aldrig testat det. Jag återkommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Får läsa på lite om WOL. Har aldrig testat det. Jag återkommer

Laddade ner ett program för WakeOnLAn, men efter installation så krashade det bara. Har du nåt tips på bra program. Helst til OSX

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Laddade ner ett program för WakeOnLAn, men efter installation så krashade det bara. Har du nåt tips på bra program. Helst til OSX

Vad snällt att du testar!

Dålig koll på vad som finns för Mac tyvärr. Kör du Windows kan du använda t.ex http://www.nirsoft.net/utils/wake_on_lan.html
Kör programmet, anslut CX-W8 med kabel till nätverket, starta den manuellt och vänta på att den hittas i programmet. Sen stänger du av den och när den är avstängd kan du prova att starta den från programmet.
Finns även appar för det som t.ex https://play.google.com/store/apps/details?id=de.ralischer.wa...

Men det borde finnas någon inställning för det i UEFI som ska aktiveras. Finns det inte det är det väl tveksamt om den fixar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpankMan:

Vad snällt att du testar!

Dålig koll på vad som finns för Mac tyvärr. Kör du Windows kan du använda t.ex http://www.nirsoft.net/utils/wake_on_lan.html
Kör programmet, anslut CX-W8 med kabel till nätverket, starta den manuellt och vänta på att den hittas i programmet. Sen stänger du av den och när den är avstängd kan du prova att starta den från programmet.
Finns även appar för det som t.ex https://play.google.com/store/apps/details?id=de.ralischer.wa...

Men det borde finnas någon inställning för det i UEFI som ska aktiveras. Finns det inte det är det väl tveksamt om den fixar det.

Kollade runt lite snabbat i UEFI, men hittade inget om WOL.

Hittade ett program för OSX och gjorde som du sa, men datorn startar inte

Permalänk
Medlem

Vad synd men tack för att du kollade och testade!

Permalänk
Medlem

Går denna att styra med en universal fjärr?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lotus0ne:

Går denna att styra med en universal fjärr?

Skickades från m.sweclockers.com

Hur menar du? Finns ingen IR mottagare på den

Permalänk
Medlem

Hej!

Hade du drivisar?

Permalänk
Medlem

Har lagt upp på min dropbox. För att installera så får du gå in i varje katalog och högerklicka på inf filen och välj installera.

Drivrutinerna fungerar till Windows 8.1 och Windows 10

https://www.dropbox.com/s/xicqeyl9kd3wx82/Drivers.zip?dl=0

Permalänk
Medlem

Tack! Får dock inte igång ljudet (HDMI). Funkar det för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalu1976:

Tack! Får dock inte igång ljudet (HDMI). Funkar det för dig?

Har du installerat alla drivrutiner för grafiken? Det är där drivrutiner för HDMI-ljud finns

Du måste även välja HDMI som utgång under ljudenheter

Permalänk
Medlem

Jo då, jag har installerat alla grafikdrivrutiner vad jag vet. Under "ljudenheter" meddelas att det inte finns några enheter installerade. Ska testa med win10...

Permalänk
Medlem

Jag verkar inte vara ensam om att win inte går att aktivera
ni som har installerat om den hur gjorde ni?
funderar på att köpa en win 8,1 pro student funkar den?

Permalänk
Medlem

Hur gjorde ni?

Även jag har köpt en Wintel CX-W8 och har problem att aktivera.
Någon som kan hjälpa mig med hur man får till en ren installation??

Permalänk
Medlem

Jag hade turen att ha en 8.1 Pro licens liggandes, försökte på alla möjliga sätt att lägga in den utan att lyckas men gick sedan in på tror jag, skaffa en annan windowsversion eller lägg till fler funktioner eller vad det nu kan heta via kontrollpanelen, sitter inte vid en dator nu så kan inte kolla. Valde att uppgradera till Win 8.1 Pro där o knappade in min licens så var det klart!. Har uppdaterat till Windows 10 Pro sedan och det fungerar bra. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Ursäkta min sena återkoppling.

Men nu har jag på något vis, efter att försökt på så många sätt att jag inte vet vad som gjorde att det fungerar, fått till aktiveringen och uppgraderat till w10 med lyckat resultat.

Men efter detta så fungerar inte den trådade nätverksanslutningen. Den kopplar till och från ca var 5 sekund.
Någon annan som känner igen detta problem?? har testat att uppgradera drivrutinerna utan resultat.

Wifi fungerar men den verkar väldigt känslig för hur man placerar den. Är tvungen att ha den stående väldigt fritt och flyttar jag den 15 cm halveras hastigheten. När jag fäste den på baksidan av TV'n där jag tänkt att ha den från början så blev det så gott som obrukbart.

Permalänk
Medlem

@niclasc
Nu har du ju haft denna maskin ett tag, är den fortfarande lika awesome eller har du märkt några nya för/nackdelar med den?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@niclasc
Nu har du ju haft denna maskin ett tag, är den fortfarande lika awesome eller har du märkt några nya för/nackdelar med den?

Jag har den kvar, men den har inte blivit använd så mycke. Har lagt in Windows 10 på den. Fungerar bra att kör tex Kodi på den som en enkel HTPC. Men jag har en annn dator till det så den har mest legat oanvänd. Funderar på att sälja den.