Söker råd om proc.-fläkt och chassifläktar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

Söker råd om proc.-fläkt och chassifläktar

Jag är på gång att köpa en ny gamingdator. Processorn blir en Intel i7 5820K 3,3 GHz 15MB med 6 kärnor. Jag var inställd på att få allt färdigmonterat av leverantören då jag är bekväm av mig, men det begränsar valet av kylare. Jag vill helst ha en luftkylare från Noctua då jag gillar när allt är så tyst som det kan bli under omständigheterna. Som bäst kan jag då få en Noctua NH-U12S. Säljaren uttryckte att "det räcker gott, även vid viss överklockning." ...viss.

Ni som har koll, är den fläkten aningen i underkant? Ska jag montera en större, typ NH D-15 själv?
Hur stor chans är det att en amatör som ändå kan följa instruktioner i en anvisning misslyckas med att montera en fläkt själv?

Mitt chassi blir ett Fractal Design Define R5. Jag har en tilläggsfråga för de som ids: anses de medföljande fläktarna i ett sådant vara nog så effektiva och framför allt tysta att man kan vara nöjd, eller är det en god idé att byta till Noctuafläktar även där om man gillar att betala lite mer för några dB mindre?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Schlätta
Registrerad
Mar 2012

Kan du montera en stol från ikea så kan du montera en CPU-fläkt. Det gäller bara att vara noggrann, undvika statisk elektricitet och dosera kylpastan i lagom mängd.

Gamerigg: | Win10 | InWin 303 | ASUS X99-A | Intel i7-5820K | Gamerstorm Captain 240 | Intel 600p 256GB | MSI R9 380 Gaming 4GB | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kävlinge
Registrerad
Feb 2002

Det är jätte skilland på de 2 kylarna.

FD fläktarna är inte i närheten av Noctuas grejer. 2x140mm lågvarv fram och 1x140mm PWM Bak. Samt en D15 med 1x140mm PWM.
Då kan du klocka och ånjuta total tystnad.

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

Tack för era snabba svar. Jag har ju t.o.m. lyckats bygga stora hyll- och skåpsesktioner från ikea. Men vad är "lagom" mängd kylpasta? Något man lär sig genom trial and error? (Hoppas jag inte).

Men förutom fläktarna måste väl ett så populärt chassi som FD Define R5 vara av bra kvalitet och dess ljuddämpning rätt god? Jag köper till Noctua till chassit då. Förstår jag dig rätt AkUs? Två sådana:

http://www.inet.se/produkt/6308865/noctua-nf-p14s-redux-900-1...

framtill, och en sådan:

http://www.inet.se/produkt/6308864/noctua-nf-p14s-redux-1500-...

baktill?

D15 har väl redan 2 NF-A15 PWM?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2012

Fractal-fläktar är tysta och bra har jag hört, men om du vill lägga mer pengar så köp Noctua. Testa med Fractals först skulle jag säga, det är lätt att byta fläktar i efterhand.

Om du väljer kylare skulle jag även kolla på Noctuas U14S. Den räcker nog gott och väl och är dessutom smidigare och billigare. Den fick även bra kritik i Sweclockers test.

i5 4690k / Asus H81i-plus / Sapphire R9 Nano / Raijintek Metis / Silverstone SX500-LG / 16 GB Ram / OCZ Trion 150 / Silverstone Argon AR-01 (Noctua F12)

Lenovo Ideapad 700-15ISK - i5 6300HQ / GTX 950M 4Gb / 12 Gb DDR4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall (Forsa)
Registrerad
Sep 2003

Gällande kyl pasta ska det vara lite den ska bara fylla ut ojämnheterna i mellan cpu och kylkropp

Låda Phobya UltraBig Watercase V.1 M-kort ASROCK X99 Taichi CPU i7 5930K Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm radiatorer Minne4 X 8Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik 2 x MSI GTX 1070 8GB Sea Hawk EK X HB-SLI AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm BenQ 32'' BL3200PT

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Jygge:

Gällande kyl pasta ska det vara lite den ska bara fylla ut ojämnheterna i mellan cpu och kylkropp

Precis. En dutt kylpasta av "riskornsstorlek" (vilket är lite dumt egentligen; menas det ett kokt eller okokt och vilken sort?) mitt på cpu:n och sedan är det bara att montera kylaren så fördelas kylpastan ut över ytan av trycket.

4770K, 1080 SLI, 32GB, 4K (G-sync)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kävlinge
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av wileruilaer:

Tack för era snabba svar. Jag har ju t.o.m. lyckats bygga stora hyll- och skåpsesktioner från ikea. Men vad är "lagom" mängd kylpasta? Något man lär sig genom trial and error? (Hoppas jag inte).

Men förutom fläktarna måste väl ett så populärt chassi som FD Define R5 vara av bra kvalitet och dess ljuddämpning rätt god? Jag köper till Noctua till chassit då. Förstår jag dig rätt AkUs? Två sådana:

http://www.inet.se/produkt/6308865/noctua-nf-p14s-redux-900-1...

framtill, och en sådan:

http://www.inet.se/produkt/6308864/noctua-nf-p14s-redux-1500-...

baktill?

D15 har väl redan 2 NF-A15 PWM?

Fram. Helt rätt.

Strunta i o köpa en till bak. Det ingår 2xA15 PWM med D15.
Kör D15 med bara en fläkt och sätt den andra A15 fläkten som PWM bak.
Sparar du pengar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

Ok. Ett riskorn, det är ändå den bästa uppskattning av rätt mängd som jag hört, även om de kan variera i storlek. Annars hade jag kanske gjort fel och provat ett russin. Eller ett sesamfrö.

Jag läste i en recension att Noctuas medföljande kylpasta ska vara minst lika bra som Arctic Silver. Åsikter?

Och AkUs, om jag av någon anledning inte väljer en NH-D15, så vore det rätt att köpa och montera en sådan fläkt baktill som jag länkade, eller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall (Forsa)
Registrerad
Sep 2003

Bruka inte vara nån större skillnad i temperatur i mellan dom kända märkena ca 1 till 3 grader.
Sen gällande mängd kylpasta det ska inte hamna utanför cpu
Så jag lägger en liten klick mitt på cpu sen med en spade dra ut den så det är ca 3mm till kanten ska inte vara mer än det precis täcker ytan i mått max 0.1 mm.
Enklast är svullen riskorn storlek mitt på cpu.

Låda Phobya UltraBig Watercase V.1 M-kort ASROCK X99 Taichi CPU i7 5930K Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm radiatorer Minne4 X 8Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik 2 x MSI GTX 1070 8GB Sea Hawk EK X HB-SLI AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm BenQ 32'' BL3200PT

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

Följer det med en sådan liten spade när man köper fläkt eller kylpasta? För jag har då i nuläget inget mindre än en trädgårdsspade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kävlinge
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av wileruilaer:

Ok. Ett riskorn, det är ändå den bästa uppskattning av rätt mängd som jag hört, även om de kan variera i storlek. Annars hade jag kanske gjort fel och provat ett russin. Eller ett sesamfrö.

Jag läste i en recension att Noctuas medföljande kylpasta ska vara minst lika bra som Arctic Silver. Åsikter?

Och AkUs, om jag av någon anledning inte väljer en NH-D15, så vore det rätt att köpa och montera en sådan fläkt baktill som jag länkade, eller?

Ja det vore en lögn annars Har nämligen exact på pricken den fläkten bak i mitt chassie

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av wileruilaer:

Följer det med en sådan liten spade när man köper fläkt eller kylpasta? För jag har då i nuläget inget mindre än en trädgårdsspade.

Ett gammalt kreditkort fungerar bra.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Sweclockers Teamspeak |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015

Hoppar in och kapar denna tråd lite, hoppas det är okej.

Skrivet av AkUs:

Fram. Helt rätt.

Strunta i o köpa en till bak. Det ingår 2xA15 PWM med D15.
Kör D15 med bara en fläkt och sätt den andra A15 fläkten som PWM bak.
Sparar du pengar.

Jag tänker köpa till en 140mm chassifläkt och sätta i fronten till mitt Fractal Design R5 och jag var inne på antingen denna:
Noctua NF-A14 FLX

eller denna:
Noctua NF-A14 PWM

Efter att läst din kommentar så måste jag fråga ifall Noctua NF-P14s redux är ett bättre val?