Permalänk
Medlem

Enkel HTPC för film, Hjälp sökes!

Hej!

En bekant ska bygga ihop en enkel HTPC som endast skall användas för uppspelning av 720P filmer, men gärna 1080P också.

Kan hända att han kommer öppna webbläsaren och surfa lite ibland också.

Budgeten är ganska så låg, och dessa två moderkort har han hittat och undrar vilket han bör välja och varför.

Han kommer införskaffa 4-6 GB DDR3 ram, och jag anser att detta bör räcka utan problem för just detta ändamålet.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/moderkort/integr...

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/moderkort/integr...

Vad är för/nackdelar med dessa moderkort, och vilket bör han välja?

Tacksam för alla bra svar

// Jocke

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Skrivet av Drasteroid:

Hej!

En bekant ska bygga ihop en enkel HTPC som endast skall användas för uppspelning av 720P filmer, men gärna 1080P också.

Kan hända att han kommer öppna webbläsaren och surfa lite ibland också.

Budgeten är ganska så låg, och dessa två moderkort har han hittat och undrar vilket han bör välja och varför.

Han kommer införskaffa 4-6 GB DDR3 ram, och jag anser att detta bör räcka utan problem för just detta ändamålet.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/moderkort/integr...

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/moderkort/integr...

Vad är för/nackdelar med dessa moderkort, och vilket bör han välja?

Tacksam för alla bra svar

// Jocke

Ta j8an den är mycket snabbare än en e350

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShatteredXs:

Ta j8an den är mycket snabbare än en e350

Men frågan är ju om den andra klarar av 720P & 1080P utan problem?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Om han inte absolut måste surfa på den, blir det billigaste att köpa Raspberry Pi 2, o köra Openelec. Fast möjligt utan att jag har haft behova av det att det finns någon browser att ladda ner på Openelec/XBMC?

Eller menade du spela upp från cd/dvd/bluray skiva?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Men frågan är ju om den andra klarar av 720P & 1080P utan problem?

Instämmer, ta den dyrare.

Både bättre GPU och CPU, dessutom fläktlös. Den kommer utan problem klara av 1080p

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Inaktiv

Har ett J1800N-D2H i min HTPC och den sväljer då 1080p utan några bekymmer. MEN en stor varning för hdmi på detta kort, det fungerar sisådär.. Jag lyckas te.x inte få bild genom min receiver (får bild tills dess att jag stänger av receivern och efter det får jag inte bild igen utan en omstart av datorn. Min lösning är att köra den direkt i TV:n och sedan skicka ljudet vidare till receiver via tosslink). Hade jag vetat om detta hdmi-strul innan köpet hade det helt klart blivit ett annat kort.

Permalänk
Medlem

Jag kör på en raspberry pi 2 hemma som kör OpenELEC (XBMC/Kodi). Funkar kalasbra som HTPC, har inga som helst problem med 1080p.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Drasteroid:

Hej!

En bekant ska bygga ihop en enkel HTPC som endast skall användas för uppspelning av 720P filmer, men gärna 1080P också.

Kan hända att han kommer öppna webbläsaren och surfa lite ibland också.

Budgeten är ganska så låg, och dessa två moderkort har han hittat och undrar vilket han bör välja och varför.

Han kommer införskaffa 4-6 GB DDR3 ram, och jag anser att detta bör räcka utan problem för just detta ändamålet.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/moderkort/integr...
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/moderkort/integr...

Vad är för/nackdelar med dessa moderkort, och vilket bör han välja?

Tacksam för alla bra svar

// Jocke

E350 är väldigt förlegad i jämförelse med J1800. J1800 har lägre strömförbrukning, svalare och bättre prestanda.
Däremot har Gigabytes J1800-kort tämligen dåliga omdömen, skulle rekommendera att kika på exempelvis
ASUS J1800I-A som folk har betydligt bättre erfarenheter av och dessutom är billigare. Inte så många kvar dock så är den på utgående är det dags att slå till.

Har själv en AsRock Q1900 och den funkar utmärkt.
Något att tänka på är dock att dessa J-korten kör SO-DIMM, inte fullsize DDR.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.