Permalänk
Medlem

Högtalare och katt?

Hej,

Jag har en uppsättning Monitor Audio högtalare(RS8, RS lcr, RSFX) och en Velodyne spl-1200. Nu är det tänkt att det ska komma och bo en katt hos oss och då vill jag såklart skydda mina högtalare.

Min första tanke är att byta ut RS8 mot ett par RS1 efter som de är mycket billigare och kan placeras högre upp(där katten kanske inte når). RSFX högtalarna har jag funderat på att ta bort skyddet på(antar att det är detta som oftast är intressant att riva i) och då även lägga något(sprikmatta ) ovan på dem så att katten inte får för sig att sitta/ligga på dem.

Vad har ni för erfarenhet av katter och högtalare? Vad bör jag göra för att undvika få något förstört?

PS. Självklart har vi införskaffat ett riktigt katträd som vi hoppas får ta all stryk men man kan aldrig vara för säker. Och visst är mina högtalare av äldre slag men ska de ersättas så lär prislappen bli hög(över 30 000 kr) om de ska ha samma skick.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Hedersmedlem

Är det en kattunge som kommer eller en äldre katt? Hur är den uppfostrad om den är äldre?

Vi har tre katter varav en ganska ny kattunge. Vi har inte mycket problem med att katterna river på "fel" ställen. Detta är en kombination av att vi har klösvänliga platser och tillrättavisningar/uppfostran.

Generellt sett kan man säga att katter är rätt dumma. Om man tex lägger en klösbräda i papp, gärna en som är preppad med kattmynta bredvid det som man inte vill att katten ska klösa på så föredrar den nästan alltid klösbrädan. När katten vant sig vid att klösa på brädan så kan man flytta bort den om man tycker den är ful. Katten kommer att fortsätta klösa på brädan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!

Detta är en kattunge som egentligen verkar ganska lugn men man kan som sagt aldrig vara säker när det är en ny katt. Så ditt förslag är egentligen att inte vidta några åtgärder utan istället lägga ut fler klösbrädor?

Lösträdet vi köpt är detta

Hur är det egentligen, är det skynkena som katter är på, vad händer man man tar bort dem? Far de på elementen då kanske?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd

Jag har aldrig varit med om att en katt har varit på högtalare överhuvudtaget. Möbler, tapeter, gardiner och så men aldrig högtalarna. Katter är intresserade av saker som rör på sig, gardinger och liknande, och saker som de kan vässa klorna på som möbler ed stoppning och så. Tapeter ger de sig normalt på först om de har börjat lossa lite eller så. Högtalarfronter är normalt inte så lockande för en katt.

I allmänhet så brukar det räcka med att säga till katten på skarpen de första gångerna man ser den göra något dumt och sen brukar den ha lärt sig, men samtidigt så kan man ju inte få den att inte klösa alls eller så då det hör till deras natur. Gillar inte katten klösbrädor så kommer den att klösa sönder något annat och du får helt enkelt försöka styra den till exempelvis den gamla fula soffan istället för den nya fina.

Klösbrädor, katträd och liknande är väldigt bra i teorin men jag har aldrig sett en katt som använder dem heller. När vår nuvarande gick lite väl hårt åt en viss sida på soffan så monterade jag en klösbräda där och impregnerade den med kattmynta och så men det hjälpte inte, hon gav sig bara på en annan del av soffan och fortsatte som förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Tack för svaret!

Detta är en kattunge som egentligen verkar ganska lugn men man kan som sagt aldrig vara säker när det är en ny katt. Så ditt förslag är egentligen att inte vidta några åtgärder utan istället lägga ut fler klösbrädor?

Lösträdet vi köpt är detta

http://1.bp.blogspot.com/_bacBC7yFBIo/TFGkkBS1UwI/AAAAAAAAADc...

Hur är det egentligen, är det skynkena som katter är på, vad händer man man tar bort dem? Far de på elementen då kanske?

Katterna brukar huvudsakligen vara intresserade av skydden då deras klor lätt fastnar i dem, skulle du ta bort dom har jag svårt att tro att katterna kommer gå på elementen.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

3 katter och ljud som hobby. Får säga att det inte varit några märkvärdiga problem hemma hos mig.

Sätt upp tydliga gränser och var lite hårdhänt och ta i nackskinnet när de gör dåliga saker. Front tyget på högtalare blir ofta utsatt, skaffa gärna lite perforerat stål/nät och sätt över dem så klarar man detta.

Det finns två typer av katter, klättare och golvslickare. Det är främst klättrare du ska vara försiktig med för de kan säkert se högtalaren som ett torn man kan sitta på eller om det hänger på väggen är det ju ett perfekt klättersteg. Detta sätter man stopp lättast genom att sätta något ovanpå högtalaren, något stort och tydligt, en prydnad eller liknande som katten ser tar upp ytan så de inte kan sitta där. Sen kan man även använda medel så som cat off eller starka citron dofter så brukar katten hålla sig borta. Sen brukar de ge fan i saker som brusar mycket, så lite aktiv inlärning med högljutt brus ljud kommer skrämma bort katten, gör gärna det när katten sitter bredvid så det är lite plötsligt, de blir skrämda, tillslut kommer de bara välja att inte gå bort dit, det blir lite som med dammsugaren, stor, högljud och fullkomligt livsfarlig.

Men det finns ett annat problem som kan ställa till det, jag har en katt som har en tendens att tugga på kablar, oftast när det är dags att hosta hårboll, så håll uppsikt med detta och straffa när du märker det. Det kan vara bra att bara se till att katten inte leker med snören och andra kabelliknande leksaker. Håll er till bollar, leksaker med kattmynta osv. Men får katten för sig att kablar är det bästa som finns så gäller det att börja bunta ihop kablarna till tjocka kabelbuketter, det brukar hjälpa och för fasta installationer, använd kabelkanal!

Lycka till!

EDIT: En pausplats. Ibland märker du att katten inte fatta vinken när du tog dem i nacken, skaffa då en fast pausplats, dit tar du katten om den är jobbig eller det bara är dags att lugna ner sig, vi använder klösträdets ligkudde, så får man sätta katten där, oftast flera gånger, bara ta upp katten och sätta på platsen så många gånger det behövs, här krävs det lite tålamod. Men det funkar nästan alltid, tillslut har katten glömt vad den gjorde och sen lägger de sig ner några minuter, efteråt är katten mycket lugnare. Det är viktigt att denna platsen är lugn, sovrummet är ett bra ställe.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Har inte sett en katt klösa på högtalare, de har snarare respekt för dem eftersom de låter och det går ganska lätt att skrämma katterna om du ser till att spela upp nåt lite starkare ljud när de närmar sig högtalaren, de lär ganska fort lära sig att undvika att närma sig högtalarna om du gör det.
Du bör helt enkelt få katten att tro att högtalarna är nått levande som kan skrika till när de är för nära.
Jag har själv ett par elektrostater och de är rätt stora , men som sagt de katter jag haft har låtit bli högtalarna helt, däremot klättrar de gärna på möbler men innekatten är nöjd med att klösa på plank, grenar och vedträn, möbler är bara till för att klättra upp å lägga sig på när det ska spanas, nackstöd och högst upp på hyllor, men aldrig vid högtalare, bara att bröta till med nått otrevligt ljud så undviker de dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har heller aldrig varit med om några katter som klöser på högtalarna. Har haft kattbesök ett par helger nu den senaste månaden och det som varit intressant att klösa på har varit soffan och min datorstol - mina golvhögtalare samt studiomonitorer struntade katten helt och hållet i. Delvis är katter ofta ute efter att sätta sina egna dofter på saker och ting och föredrar då oftast platser där ens egna dofter är dominanta. Så länge du inte gnidit dit själv mot högtalarna allt för mycket är det nog inga större problem.

Sen är det klart... Ungkatter kan ju få lite frispel ibland =D Men som någon nämnde tidigare, preparera en klösvänlig yta med lite kattmynta så kommer nog kissen hålla sig där. En vattenspruta nära till hands kan också vara bra om den hoppar upp på ställen där den inte får vara.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk

Vissa katter kan ju vara lite roliga... jag tog hand om en katt ett tag som väl kommer ihåg när jag sade till han på skarpen, t ex klös inte på tapeterna. Blev katten hungrig sen och fick inte mat i tid, då gick han fram till mig och höjde tassen mot väggen och tog jag inte fram mat så började han klösa på väggen. Så de vet mycket väl vad de får och inte får göra, frågan är bara utifall katten har bestämt sig för att vara snäll eller inte.

Men ett bra tips är ju klösträd och klösbräda (finns på biltema i kartong för 20:-), så att det alltid finns alternativ att klösa på.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem

Det låter som att jag ska strunta i att byta ut frontarna och istället ta av skynkena.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jimmy:

Det låter som att jag ska strunta i att byta ut frontarna och istället ta av skynkena.

Se till att skrämma katten några gånger med ljud från högtalarna, du kan dressera den innan den gör nått dumt, bara spela rejält när den kommer nära så lär de sig att undvika dem ganska fort. En signalgenerator och brus eller några rejäla trumslag eller nått annat liknande, helst ska det vara plötsliga starka ljud så de blir rädda av det och springer undan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

3 katter och ljud som hobby. Får säga att det inte varit några märkvärdiga problem hemma hos mig.

Sätt upp tydliga gränser och var lite hårdhänt och ta i nackskinnet när de gör dåliga saker. Front tyget på högtalare blir ofta utsatt, skaffa gärna lite perforerat stål/nät och sätt över dem så klarar man detta.

Det finns två typer av katter, klättare och golvslickare. Det är främst klättrare du ska vara försiktig med för de kan säkert se högtalaren som ett torn man kan sitta på eller om det hänger på väggen är det ju ett perfekt klättersteg. Detta sätter man stopp lättast genom att sätta något ovanpå högtalaren, något stort och tydligt, en prydnad eller liknande som katten ser tar upp ytan så de inte kan sitta där. Sen kan man även använda medel så som cat off eller starka citron dofter så brukar katten hålla sig borta. Sen brukar de ge fan i saker som brusar mycket, så lite aktiv inlärning med högljutt brus ljud kommer skrämma bort katten, gör gärna det när katten sitter bredvid så det är lite plötsligt, de blir skrämda, tillslut kommer de bara välja att inte gå bort dit, det blir lite som med dammsugaren, stor, högljud och fullkomligt livsfarlig.

Men det finns ett annat problem som kan ställa till det, jag har en katt som har en tendens att tugga på kablar, oftast när det är dags att hosta hårboll, så håll uppsikt med detta och straffa när du märker det. Det kan vara bra att bara se till att katten inte leker med snören och andra kabelliknande leksaker. Håll er till bollar, leksaker med kattmynta osv. Men får katten för sig att kablar är det bästa som finns så gäller det att börja bunta ihop kablarna till tjocka kabelbuketter, det brukar hjälpa och för fasta installationer, använd kabelkanal!

Lycka till!

EDIT: En pausplats. Ibland märker du att katten inte fatta vinken när du tog dem i nacken, skaffa då en fast pausplats, dit tar du katten om den är jobbig eller det bara är dags att lugna ner sig, vi använder klösträdets ligkudde, så får man sätta katten där, oftast flera gånger, bara ta upp katten och sätta på platsen så många gånger det behövs, här krävs det lite tålamod. Men det funkar nästan alltid, tillslut har katten glömt vad den gjorde och sen lägger de sig ner några minuter, efteråt är katten mycket lugnare. Det är viktigt att denna platsen är lugn, sovrummet är ett bra ställe.

TS: Här har du iaf ett klart och tydligt exempel på hur du inte ska behandla djur, så gör motsatsen till detta så kommer det gå bra.
Pausplats är dock klokt.

Bestraffa aldrig djur, utan belöna istället rätt beteende. Låt djur få vara djur. Utsätt inte djur för stress och rädsla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Se till att skrämma katten några gånger med ljud från högtalarna, du kan dressera den innan den gör nått dumt, bara spela rejält när den kommer nära så lär de sig att undvika dem ganska fort. En signalgenerator och brus eller några rejäla trumslag eller nått annat liknande, helst ska det vara plötsliga starka ljud så de blir rädda av det och springer undan.

Haha - filma gärna och lägg upp så vi får se

Tänker mig något i stil med https://www.youtube.com/watch?v=dSpIcGSqP0A

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Sen är ju ett hett tips att ha en sprayflaska, vattenpistol eller liknande att duscha dem med en kraftig stråle när de gör något de inte får. Enklaste sätter att försöka ändra en katts beteende då vattenstrålen skapar ett obehag som (i alla fall de flesta) katter inte tycker om.

Sen är det ju stor skillnad på katt och katt, har haft katter som är hur snälla som helst (som våran nuvarande som aldrig lägger sig i en obäddad säng) till andra som är rickiga vilddjur och klättrar runt och klöser överallt, det mesta hänger på vad man har för miljö runt dem när de växer upp och vilka gränser man sätter.

Skrivet av Arazand:

Sätt upp tydliga gränser och var lite hårdhänt och ta i nackskinnet när de gör dåliga saker.

Det är ok att ta en katt i nackskinnet så länge det gäller en kattunge, äldre katter kan dock ta skada av det. Så var försiktiga.

Skrivet av Locnox:

Bestraffa aldrig djur, utan belöna istället rätt beteende. Låt djur få vara djur. Utsätt inte djur för stress och rädsla.

Både och är nog rätt väg att gå, det finns inget bättre än belöning för att förändra ett djur, dock så kan det vara bra med en mild form av bestraffning (t.ex. vattenspruta) för att markera extra. Att ta till våld och andra grova bestraffningar är dock helt fel väg att gå, då det kan ge större problem i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locnox:

TS: Här har du iaf ett klart och tydligt exempel på hur du inte ska behandla djur, så gör motsatsen till detta så kommer det gå bra.
Pausplats är dock klokt.

Bestraffa aldrig djur, utan belöna istället rätt beteende. Låt djur få vara djur. Utsätt inte djur för stress och rädsla.

Alltså, sure, jag kan väl tycka jag är elak, men vad gör katter i koloni emot varandra när de gör fel? Ger varandra stryk. (Ja en grupp katten lever i en koloni inte i en flock)

Inte lönt för mig att säg att jag haft katt så länge jag levt och det är något som du antagligen kommer se som något negativt.
En katt är föd med instinkten att bli tagen i nacken är något min mamma gör för att rätta till mitt beteende, det är så djupt programmerat i min katt kropp att jag får längre puls bara man klämmer runt nackskinnet.

Men visst du får gärna hänga ut mig som det dåliga exemplet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mina katter klöste i skyddet, skadade också elementen (reva i gummit). Sedan jag tog bort skyddet så har dom inte gjort nåt en peppar peppar.

Och man är inte hårdhänt i nacken eller lyfter där på en vuxen katt, det är inte samma som på en kattunge. Detta är husdjur och inte vilda djur ute i naturen så behandla dessa som en familjemedlem eller gör dig av med djuret.

Katter är svåra att lära, det finns spray som funkar bra och den heter pissoff.

Permalänk

Jag tänkte säga att tyvärr, du är kört, den enda tillverkaren av vettiga klösträd har gått i konkurs.
Men det ser ut att vara en av deras ni fått tag på. Dom där brukar vara så uppskattade att klösa på så att djuren inte bryr sig om nåt annat.
Första gången vi fick hem ett sådant blev det använt redan då en ensam pinne var monterad, sedan dess har möbler varit orörda.

Skrivet av loefet:

Sen är ju ett hett tips att ha en sprayflaska, vattenpistol eller liknande att duscha dem med en kraftig stråle när de gör något de inte får. Enklaste sätter att försöka ändra en katts beteende då vattenstrålen skapar ett obehag som (i alla fall de flesta) katter inte tycker om.

Det kommer lära katten att enbart klösa då du inte ser. inte ett beteende du vill ha.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd

Starta ett soundtrack med damaugarljud så är du good to go

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cav.:

Starta ett soundtrack med damaugarljud så är du good to go

En av mina tidigare katter gillade att man dammsög henne, hon var inte direkt rätt för dammsugaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En av mina tidigare katter gillade att man dammsög henne, hon var inte direkt rätt för dammsugaren.

Skyller på evolutionen... Allt fler katter tycks även gilla vatten nu för tiden också.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jimmy:

Tack för svaret!

Detta är en kattunge som egentligen verkar ganska lugn men man kan som sagt aldrig vara säker när det är en ny katt. Så ditt förslag är egentligen att inte vidta några åtgärder utan istället lägga ut fler klösbrädor?

Kattunge lugn??? Vår kattunge är en Ragdoll som ska vara en lugn ras. Hon var lugn i typ två veckor, sedan har det blivit gradvis vildare därifrån. Hon är nu 8 mån. Vi brukar skoja om att hon har missuppfattat vilken ras hon är. Men hon är i alla fall duktig med att bara klösa på de ställen där hon får klösa. Att hon ibland hoppar upp på köksbordet har jag lite lättare att acceptera, även om det inte är bra det heller.

Det hjälper även att klippa klorna ofta om man inte vill att de ska klösa. Våra katter klöser åtminstone mer ju längre klor de har.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jag tänkte säga att tyvärr, du är kört, den enda tillverkaren av vettiga klösträd har gått i konkurs.
Men det ser ut att vara en av deras ni fått tag på. Dom där brukar vara så uppskattade att klösa på så att djuren inte bryr sig om nåt annat.
Första gången vi fick hem ett sådant blev det använt redan då en ensam pinne var monterad, sedan dess har möbler varit orörda.

Det är en Kattens No1 som vi köpt och det verkar vara rätt väg att gå. De lade ner sin verksamhet men köptes snabbt upp så de är fortfarande i business, kanske ändå läge att köpa några reservdelar.

Risken finns såklart som du säger att de lämnar trädet helt men då har man iallafall gjort ett försök och troligen kan man få igen lite pengar på det genom försäljning. Fungerar det så är det lungt värt merän det man kan förlora.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

-"SCAR, HELP ME"
-"Long live the king.

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Skrivet av Jimmy:

Det är en Kattens No1 som vi köpt och det verkar vara rätt väg att gå. De lade ner sin verksamhet men köptes snabbt upp så de är fortfarande i business, kanske ändå läge att köpa några reservdelar.

Risken finns såklart som du säger att de lämnar trädet helt men då har man iallafall gjort ett försök och troligen kan man få igen lite pengar på det genom försäljning. Fungerar det så är det lungt värt merän det man kan förlora.

Mjo, jag såg precis att dom startat upp igen, i höstas var det helt tomt på alla lager. Det var lätt dagens bästa nyhet
Då blir det till att byta ut dom delarna som blivit för slitna med åren

Jag tror det där kommer bli riktigt poppis. Speciellt när dom lär sig att det även går att klättra på.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jag tänkte säga att tyvärr, du är kört, den enda tillverkaren av vettiga klösträd har gått i konkurs.
Men det ser ut att vara en av deras ni fått tag på. Dom där brukar vara så uppskattade att klösa på så att djuren inte bryr sig om nåt annat.
Första gången vi fick hem ett sådant blev det använt redan då en ensam pinne var monterad, sedan dess har möbler varit orörda.

Det kommer lära katten att enbart klösa då du inte ser. inte ett beteende du vill ha.

Om du syftar på Kattens No 1 så har de återuppstått. Finns igen på marknaden och är mycket bra klösträd. Jag har en pelare som har hållt i många år.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zicsoen:

Skyller på evolutionen... Allt fler katter tycks även gilla vatten nu för tiden också.

Hmm, jag har just nu en huskatt, han föredrar att vara ute i ur och skur så länge det inte är kallare än typ -5 och kommer bara in nån timme om dagen för att äta och så har jag en raskatt, en Turkisk van (det är vanen jag postat en del bilder på ibland) låt se vad det står i beskrivningen om den rasen ...

Katterna tycktes vara helt orädda för vatten och simmade ofta i bäckar och vattendrag.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Turkisk_van

Hon är däremot inte förtjust i brus och diracpulser och liknade så tongenerator fungerar bra och det är bara att klämma till med testsignaler från hembiodekodern eller liknade så blir det kattfritt.
Däremot så gillar hon att leka med vatten, hon kan hoppa och sätta sig i tvättstället eller sitta och ha fotbad (tassbad ?) och "stänka runt" i vattenskålen, det kan vara blött en meter runt vattenskålen ibland, ungefär som en stor hund som slaffsar runt och stänker när den dricker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Citronskal på sådant du inte vill katten ska röra. Skala citron och mosa skalet så det sprejas lite citronolja, garanterat katt avskräckande.

Beroende på hur envis katten är måste man repetera, så köp en påse.. Men, de flesta katter jag haft har totalt ignorerat högtalare/elektronik, förutom sådant som blir varmt och gotta att sussa på.

Permalänk
Inaktiv

Vi köpte "pet behave training spray" på eBay då 5 katter bor med oss.
Funkar klockrent men luktar rövhallon.

Permalänk
Medlem

Många idiotiska kommentarer från personer som verkar ha en 8-årings förstånd när det kommer till hur man ska behandla djur. Var hårdhänt och ta dem i nackskinnet? Spela höga ljud från högtalarna för att skrämma dem? Det borde krävas licens för att skaffa djur.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hmm, jag har just nu en huskatt, han föredrar att vara ute i ur och skur så länge det inte är kallare än typ -5 och kommer bara in nån timme om dagen för att äta och så har jag en raskatt, en Turkisk van (det är vanen jag postat en del bilder på ibland) låt se vad det står i beskrivningen om den rasen ...

Katterna tycktes vara helt orädda för vatten och simmade ofta i bäckar och vattendrag.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Turkisk_van

Hon är däremot inte förtjust i brus och diracpulser och liknade så tongenerator fungerar bra och det är bara att klämma till med testsignaler från hembiodekodern eller liknade så blir det kattfritt.
Däremot så gillar hon att leka med vatten, hon kan hoppa och sätta sig i tvättstället eller sitta och ha fotbad (tassbad ?) och "stänka runt" i vattenskålen, det kan vara blött en meter runt vattenskålen ibland, ungefär som en stor hund som slaffsar runt och stänker när den dricker.

Tror det är en sådan min flickvän har, visst är det väl dessa katter som ibland även kallas för Turkisk badkatt?
Hennes katt är dock en innekatt men vattensprut-metoden funkar inte särskilt bra i detta fallet. Kan fungera emellanåt om hon inte är beredd men då tycks det inte vara vattnet i sig hon flyr från utan är nog snarare att något oväntat hände väldigt plötsligt - hon verkar iaf inte särskilt bekymrad över att hon är blöt efteråt så som "normala" katter brukar göra när de försöker ruska av sig vattnet. Känner även igen det där med vattenskålen.

Min syster brukar berätta hur hennes ena bondkatt brukar hoppa in i duschen om hon råkat lämna dörren på glänt eller så brukar den lägga sig i handfatet om man nyligen spolat med vattnet. Samma med en god väns ena katt, aldrig sett en katt som frivilligt sätter sig under en rinnande kran och samtidigt ser så välbelåten ut.

Befarar att vi i framtiden kommer ha vattentäta katter!

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |