Permalänk
Medlem

Svart prick på ny Intel 5820K

Tja Swec,

Har en kort fråga som någon därute säkerligen har full koll på, det finns en svart prick i en hörnet av IHS på min nya Intel 5820K.

Är detta normalt? Vad är det för? Skall det tas bort på något sätt innan man applicerar kylpasta?

Tack på förhand!

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

menar du hålet uppe till vänster som bilden visar? https://www.techpowerup.com/cpudb/images/cpus/1763.jpg
isåfall är det inget att bry sig om

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAA76:

menar du hålet uppe till vänster som bilden visar? https://www.techpowerup.com/cpudb/images/cpus/1763.jpg
isåfall är det inget att bry sig om

Ja, precis ett sådant hål, vad är syftet?

Med andra ord är det bara att ösa på med kylpastan?

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Kan bara säga att jag inte har ett sådant hål på min 5930k.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Ja, precis ett sådant hål, vad är syftet?

Med andra ord är det bara att ösa på med kylpastan?

MVH

Du ska inte ÖSA på med kylpasta!

Lägg på lika stor klick som ett riskort och montera sedan kylaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Ja, precis ett sådant hål, vad är syftet?

Med andra ord är det bara att ösa på med kylpastan?

MVH

Jag har inte kollat upp varför dom där finns, men det är normalt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aeig:

Ja, precis ett sådant hål, vad är syftet?

Med andra ord är det bara att ösa på med kylpastan?

MVH

Det är ett ventilationshål.
Lust som värms upp eller kyls ner ändrar sin volym. För att förhindra att värmespridaren plötsligt ploppar loss på grund av övertryck av den internt uppvärmda luften, så har man alltså ett litet ventilationshål för detta.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Kan bara säga att jag inte har ett sådant hål på min 5930k.

Det är ju bara rentav märkligt?

Skrivet av niclasc:

Du ska inte ÖSA på med kylpasta!

Lägg på lika stor klick som ett riskort och montera sedan kylaren

Ok, då tar jag väldigt lite, som ett riskorn ungefär.

Skrivet av lorgix:

Jag har inte kollat upp varför dom där finns, men det är normalt.

Ok, mystiken tätnar.

Skrivet av SysGhost:

Det är ett ventilationshål.
Lust som värms upp eller kyls ner ändrar sin volym. För att förhindra att värmespridaren plötsligt ploppar loss på grund av övertryck av den internt uppvärmda luften, så har man alltså ett litet ventilationshål för detta.

Och här är svaret, med andra ord så får man ej täcka över det hålet med kylpasta? Hur kan det komma sig att somliga ex har det och andra inte?

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd

Det är för att limmet ska härda när "locket" eller heatspreadern pressas dit. Även hört vissa säga att det är för att någon form av gas som bildas under den processen ska kunna pysa ut..

Permalänk
Medlem

Mystiken tätnar... Kommer vår hjälte Aeig kunna lista ut mysteriet innan det är för sent?

(Läs detta i dramatisk röst... Jag har nog rätt tråkigt, kan inte använda musen ordentligt pga. axelskada)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Mystiken tätnar... Kommer vår hjälte Aeig kunna lista ut mysteriet innan det är för sent?

(Läs detta i dramatisk röst... Jag har nog rätt tråkigt, kan inte använda musen ordentligt pga. axelskada)

Haha, jag tror att svaret vi kom fram till får duga.

Du får väl lära dig använda den andra armen, se det som en utmaning!

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jfqvist:

Det är för att limmet ska härda när "locket" eller heatspreadern pressas dit. Även hört vissa säga att det är för att någon form av gas som bildas under den processen ska kunna pysa ut..

Det har nog mer med själva lödningen att göra.
Som min teori ovan beskrev det, handlar det om värme och luftens egenskap av att den expanderar.
Nuförtiden så löder Intel dit värmespridaren direkt på själva processorbrickan. Denna lödning kräver att värmespridaren värms upp till en cirka 250-300 grader. (vad för temperatur det är exakt vet jag inte, så detta är en vild gissning)
För att undvika över och/eller undertryck vid denna kraftiga temperaturväxling mellan lödtemperatur, rumstemperatur och arbetstemperatur, så har man alltså detta ventilationshål.
Som andra teorier även förespråkar kan det vara så att man har en skyddande atmosfär av en inert gas vid lödningstillfället. Samma princip gäller även här: Man vill inte att värmespridaren hoppar av på grund av gasens övertryck när värmespridaren fortfarande är varm och lödtennet fortfarande är flytande.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aeig:

Och här är svaret, med andra ord så får man ej täcka över det hålet med kylpasta? Hur kan det komma sig att somliga ex har det och andra inte?

MVH

Njae... som jag skrev ovan, har det mer troligen med själva lödningen av värmespridaren att göra. Det lilla som luft expanderar under normal drift har nog ingen större betydelse.
Hålet kan ses som en medveten "tillverkningsartefakt". och det gör nog inget om den täcks över. Om så vore fallet skulle hålet vara rätt korkat placerad. Intels "ingentingjörer" är nog smartare än så.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon176726:

Och ni länkar till ett annat forum som är inne och gissar på olika teorier.
...och så är de inte så långt ifrån våra teorier heller.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Du och jag har visst olika definition av "mycket". Tråden du länkar är väl förresten en ungefär lika bra källa som den här tråden är vid det här laget.
Men visst borde folk försöka hitta svar på egen hand först, precis som dom bör läsa en tråd innan dom skriver i den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SysGhost:

Och ni länkar till ett annat forum som är inne och gissar på olika teorier.
...och så är de inte så långt ifrån våra teorier heller.

Skrivet av lorgix:

Du och jag har visst olika definition av "mycket". Tråden du länkar är väl förresten en ungefär lika bra källa som den här tråden är vid det här laget.
Men visst borde folk försöka hitta svar på egen hand först, precis som dom bör läsa en tråd innan dom skriver i den.

Såg ni att de inte var så mycket rantande som ja fick för mig igår. Jag kanske var trött

Permalänk
Medlem

Jag undrar fortfarande varför det inte är något hål på mitt 5930k. Många av förklaringarna låter bra men förklarar inte varför vissa har hål och andra inte.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Bra fråga. 5930K ska så vitt jag vet bara finnas i ett utförande, och då med hål. Har du en annan IHS?

Om du har samma IHS men utan hål kan det vara så enkelt att maskinen missat att göra hålet när man gjorde plåtbiten?

Vi kan egentligen bara gissa...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av philipborg:

Jag undrar fortfarande varför det inte är något hål på mitt 5930k. Många av förklaringarna låter bra men förklarar inte varför vissa har hål och andra inte.

En del processor-serier har fortfarande sin värmespridare pålimmad med traditionell kylpasta på processorn och lim runt värmespridarens kant. Dessa behöver inte ventileras.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

En del processor-serier har fortfarande sin värmespridare pålimmad med traditionell kylpasta på processorn och lim runt värmespridarens kant. Dessa behöver inte ventileras.

Ok. Vilket ger bäst prestanda eller kvittar det? Det är väll uppenbarligen lättare att "de-lid" en fast limmad men kylförmågan bör väll vara samma eller? Om det är till själva "brickan" det fästs i.

Även, det är helt enkelt beroende på var den är tillverkad som avgör tillverknings metod? Fick min från komplett så man kan tycka det borde vara samma regions fabrik som andra butiker i sverige men vem vet. Känns bara väldigt underligt att de inte har en standard i fabrikerna runt om i världen utan att de "mixar" under samma proccessor namn.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.