Dell Dimension 8300 & Optiarc DVD RW AD-7191A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Båstad
Registrerad
Okt 2014

Dell Dimension 8300 & Optiarc DVD RW AD-7191A

Hej!

För någon vecka sedan bytte jag min gamla dvd-läsare mot en Optiarc DVD RW AD-7191A Lightscribe DVD-RW brännare som satt i min gamla stationära Fujitsu. Denna satt jag i min Dell Dimension 8300(dubbla cd-enheter) med Windows 7 32-bit. Har satt den i datorn och kopplat in den. Biosen upptäcker den och även Windows, men, när jag sätter i en cd-skiva som dvd-läsaren känner av direkt så händer inte ett skit. Den läser inte skivan. Och klickar jag på dvd-brännaren säger den bara sätt i en skiva. Vad kan detta bero på och hur åtgärdar jag detta?

Trädvy Permalänk
Dell
Registrerad
Jul 2011

Hej tandersson91

Prøv at tage et kig i denne fejlsøgningsguide: http://dell.to/1F2xF12 Der er hjælp & løsninger til de mest almindelige problemer med dvd-læseren.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell Social Media Outreach Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

Första tanken är... trasig skiva, eller trasig enhet.

Vet du om DVD enheten (som är relativt ny) kan läsa någon annan skiva?
Notera att CD-skiva och DVD-skiva använder olika lasrar på den, så en kan fungera men inte andra, så du måste testa en annan CD-skiva.

Eller är det en ljud cd du sätter in, och du undrar varför den inte "poppar upp" och spelar?
Om du går in i "Den här datorn", vad visas på DVD enheten då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På framsidan
Registrerad
Sep 2014
Skrivet av tandersson91:

Hej!

För någon vecka sedan bytte jag min gamla dvd-läsare mot en Optiarc DVD RW AD-7191A Lightscribe DVD-RW brännare som satt i min gamla stationära Fujitsu. Denna satt jag i min Dell Dimension 8300(dubbla cd-enheter) med Windows 7 32-bit. Har satt den i datorn och kopplat in den. Biosen upptäcker den och även Windows, men, när jag sätter i en cd-skiva som dvd-läsaren känner av direkt så händer inte ett skit. Den läser inte skivan. Och klickar jag på dvd-brännaren säger den bara sätt i en skiva. Vad kan detta bero på och hur åtgärdar jag detta?

Optiarc DVD drive har IDE/ATAPI interface, och förmodligen har den gamla driven samma typ av anslutningar.
Det är möjligt att du måste bygla driven till "Master" & "Slave", förutsatt att båda sitter på samma IDE kabel, för att få det att fungera.
Om du har funderingar över vad master/slave betyder - googla....