ssd slutat att fungera...

Permalänk
Medlem

ssd slutat att fungera...

Hej folket!

Min ssd slutade nyss att fungera, bara sådär.... Hade datorn i strömsparläge och när jag fick upp skrivbordet så hängde sig allt.

Jag har testat/felsökt följande.

* kablage
* bios (hittar den ej där)
* lagt ett finger på den och konstaterat att den jobbar.
* gått in på startreparation samt mer skiva för att installera om Windows. Där finns den heller inte...

Felmeddelande vid start: " 0xc000000e " samt att jag ska starta om med installationsskiva för Windows.

Vad tror ni?

Med vänlig hälsning,

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

kan man lägga fingret på en SSD för att se att den fungerar?

Ont: vad är det för modell på SSDn? har du testat att uppgradera firmware på SSDn? brorsan har en corsair SSD som blev långsam och sur och slutade fungera men vi fixade det genom att uppdatera firmware på den.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

EDIT: Vid närmare felsökning så jobbar inte ssdn alls... Helt tyst... Kan den ha pajjat?

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

kan man lägga fingret på en SSD för att se att den fungerar?

Ont: vad är det för modell på SSDn? har du testat att uppgradera firmware på SSDn? brorsan har en corsair SSD som blev långsam och sur och slutade fungera men vi fixade det genom att uppdatera firmware på den.

Den brukar vibrera en aning/ susa lite, det har den gjort innan i alla fall. Nu verkar den vara helt död..

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

kan man lägga fingret på en SSD för att se att den fungerar?

Ont: vad är det för modell på SSDn? har du testat att uppgradera firmware på SSDn? brorsan har en corsair SSD som blev långsam och sur och slutade fungera men vi fixade det genom att uppdatera firmware på den.

Hur uppdaterar jag ?

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av scj:

Hur uppdaterar jag ?

jag gjorde det genom att stoppa in den i min dator sen ladda ner programvara ifrån corsair som fick tagg på firmware till SSDn.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av scj:

Den brukar vibrera en aning/ susa lite, det har den gjort innan i alla fall. Nu verkar den vara helt död..

det var något nytt, SSD borde inte vibrera något eftersom dem saknar mekaniska delar och spolar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

jag gjorde det genom att stoppa in den i min dator sen ladda ner programvara ifrån corsair som fick tagg på firmware till SSDn.

Kanske något kag fått för mig då...
Då måste jag väl installera Windows på min Hdd för att ens få tillgång till det? Just just nu har jag inget OS..

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk

Du kan ju börja och berätta vad det är för SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Du kan ju börja och berätta vad det är för SSD.

Står i signatur ? Force GT

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Står i signatur ? Force GT

Det där är ingen fråga; det är ett påstående, och ett felaktigt sådant. Du kanske glömde inkludera Force GT i signaturen.

Permalänk
Skrivet av scj:

Står i signatur ? Force GT

Det står bara ''SSD 120GB Corsair SATA'' och inte specifikt vilken modell. Men om det är en GT så kommer den aldrig komma tillbaka till liv. Hade en exakt sån som bara dog. Hade som tur garanti kvar i 4-5 månader till så fick en annan. Felet som du har kallas för ''The Sandforce bug''. Det är något problem med den interna kontroll enheten. Du kan söka det på Google och läsa mer.

Slutsats : Finns ingen fix. Den är död.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Det står bara ''SSD 120GB Corsair SATA'' och inte specifikt vilken modell. Men om det är en GT så kommer den aldrig komma tillbaka till liv. Hade en exakt sån som bara dog. Hade som tur garanti kvar i 4-5 månader till så fick en annan. Felet som du har kallas för ''The Sandforce bug''. Det är något problem med den interna kontroll enheten. Du kan söka det på Google och läsa mer.

Slutsats : Finns ingen fix. Den är död.

Jag har 4 dagar kvar på garantin. Tar kontakt med återf på måndag och hoppas på det bästa! Ska läsa om detta, tack för hjälpen !

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Skrivet av scj:

Jag har 4 dagar kvar på garantin. Tar kontakt med återf på måndag och hoppas på det bästa! Ska läsa om detta, tack för hjälpen !

Wow då har du riktigt mycket tur !

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Den brukar vibrera en aning/ susa lite, det har den gjort innan i alla fall. Nu verkar den vara helt död..

Om en SSD, susar, vibrerar eller på annat sätt gör ljud, är den defekt.
Där är inga rörliga delar, inga delar som låter, inga fläktar. Tänk det som ett USB minne, i större skala med mer plats och bättre kontroller.

Om du har en mekanisk disk (HDD), så kan den susa, vibrera och göra ljud... Men inte SSDn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om en SSD, susar, vibrerar eller på annat sätt gör ljud, är den defekt.
Där är inga rörliga delar, inga delar som låter, inga fläktar. Tänk det som ett USB minne, i större skala med mer plats och bättre kontroller.

Om du har en mekanisk disk (HDD), så kan den susa, vibrera och göra ljud... Men inte SSDn.

Okej, det är i huvudet på mig det susar kanske
Hur fastställer jag helt till 100% att den inte fungerar längre? Några tips ?

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Okej, det är i huvudet på mig det susar kanske
Hur fastställer jag helt till 100% att den inte fungerar längre? Några tips ?

du kan fastställa det genom att det är en Corsair Force GT som är kända för att plötsligt dö alldeles för tidigt i sin livscykel, bara googla runt lite så förstår du att du inte är ensam

se till att få den utbytt på garantin illa kvickt innan det går ut, har inte hört mycket om corsair SSD's och har själv inte ägt någon corsair SSD sen de slutade tillverka "kvalitets" ssd's som t.ex. min Force 3 jag köpte 2011 som fungerar än idag med MLC minnen och bra minneskontroller från marvell

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

du kan fastställa det genom att det är en Corsair Force GT som är kända för att plötsligt dö alldeles för tidigt i sin livscykel, bara googla runt lite så förstår du att du inte är ensam

se till att få den utbytt på garantin illa kvickt innan det går ut, har inte hört mycket om corsair SSD's och har själv inte ägt någon corsair SSD sen de slutade tillverka "kvalitets" ssd's som t.ex. min Force 3 jag köpte 2011 som fungerar än idag med MLC minnen och bra minneskontroller från marvell

Tyvärr så hade garantin gått ut...
Vad ska man köpa av för tillverkare? Samsung, intel ? Tips&råd ?

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Tyvärr så hade garantin gått ut...
Vad ska man köpa av för tillverkare? Samsung, intel ? Tips&råd ?

Min Samsung 840 pro är lite över 2 år nu och fungerar fint men alla andra SSD's från 840 och 850 serien verkar ha problem så lite svårt och rekommendera samsung i dagsläget så Intel är väl ett säkert kort men ruskig dyra

denna verkar helt ok och bra pris

http://cdon.se/hemelektronik/crucial/crucial-mx100-256gb-ssd-...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Min Samsung 840 pro är lite över 2 år nu och fungerar fint men alla andra SSD's från 840 och 850 serien verkar ha problem så lite svårt och rekommendera samsung i dagsläget så Intel är väl ett säkert kort men ruskig dyra

denna verkar helt ok och bra pris

http://cdon.se/hemelektronik/crucial/crucial-mx100-256gb-ssd-...

Jag behöver inte ha någon värsting, den du länkade såg bra ut, har inte speciellt mycket att jämföra med dock. SSD:n jag hade innan, som nu är sönder, den tyckte jag var bra så länge den var hel >.< och det var då en "budget variant" vad jag förstått. Får åka till Webhallen i Barkarby och köpa en, såg att dem hade 2 kvar på hyllan

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Jag behöver inte ha någon värsting, den du länkade såg bra ut, har inte speciellt mycket att jämföra med dock. SSD:n jag hade innan, som nu är sönder, den tyckte jag var bra så länge den var hel >.< och det var då en "budget variant" vad jag förstått. Får åka till Webhallen i Barkarby och köpa en, såg att dem hade 2 kvar på hyllan

Crucial gör bra saker och för låga priser ingen überprestanda precis men stabilt och billigt och vem behöver en extremt snabb SSD?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det hjälper, men min gamla Force GT rasade för länge sedan. Jag lyckades då via IDE läge få liv i den igen. Räddade all info (klonade den tom), och sen FW uppgradering (som fanns då) och gjorde secure erase.
Sen fungerade den igen.

Är kanske värt ett försök. Även om du kanske inte bör lita på den som systemdisk, så kan den funka som spel disk om du får liv i den.

Permalänk
Medlem

Det blev en ny Crusual 250gb ! Jättenöjd och funkar fint

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Melinho2895:

Det står bara ''SSD 120GB Corsair SATA'' och inte specifikt vilken modell. Men om det är en GT så kommer den aldrig komma tillbaka till liv. Hade en exakt sån som bara dog. Hade som tur garanti kvar i 4-5 månader till så fick en annan. Felet som du har kallas för ''The Sandforce bug''. Det är något problem med den interna kontroll enheten. Du kan söka det på Google och läsa mer.

Slutsats : Finns ingen fix. Den är död.

Felaktig slutsats. Bara för att Windows en dag inte hittar disken längre så betyder det inte att disken aldrig kommer kunna användas igen.

Min GT slutade fungera en månad efter jag köpte den 2011. Efter en BIOS-uppdatering och uppdaterad firmware rullar den fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Felaktig slutsats. Bara för att Windows en dag inte hittar disken längre så betyder det inte att disken aldrig kommer kunna användas igen.

Min GT slutade fungera en månad efter jag köpte den 2011. Efter en BIOS-uppdatering och uppdaterad firmware rullar den fortfarande.

Hur uppdaterar jag firmware ? I värsta fall får jag väl köra med 2 ssd då jag rekan köpt en ny

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scj:

Hur uppdaterar jag firmware ? I värsta fall får jag väl köra med 2 ssd då jag rekan köpt en ny

De verkar ha tagit bort tråden från när alla skrek om detta 2011, men kika på http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=117994

Kan vara värt att skapa ett konto där och fråga om det är rätt för dig.

Det viktigaste är dock att du hittar disken först - ingen disk, ingen firmware.

Byt kabel, port, uppdatera BIOS.

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Felaktig slutsats. Bara för att Windows en dag inte hittar disken längre så betyder det inte att disken aldrig kommer kunna användas igen.

Min GT slutade fungera en månad efter jag köpte den 2011. Efter en BIOS-uppdatering och uppdaterad firmware rullar den fortfarande.

Min GT disk hittades inte ens i Bios. Hur ska man då uppdatera firmware ?
Det börjar med bluescreens och små frysningar, men sen så hittas disken inte ens i Bios.
Så jag tror nog att min slutsats inte är invalid.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Melinho2895:

Min GT disk hittades inte ens i Bios. Hur ska man då uppdatera firmware ?
Det börjar med bluescreens och små frysningar, men sen så hittas disken inte ens i Bios.
Så jag tror nog att min slutsats inte är invalid.

Din slutsats är att när en Force GT inte längre hittas i Windows eller BIOS så är den död för evigt. Det finns många exempel på folk, inklusive jag, som har lyckats få liv i den igen. Alltså felaktig slutsats.

Permalänk

Min Force GT fick jag problem med efter ett år, på så vis att disken tappades gång på gång.
Jag felanmälde den till Inet.se som bara fastställde att där var inget fel på den, så inget byte.

Jag bröt plomberingen på den och konstaterade enkelt att data anslutningarna hade släppt
mellan kontakten och kretskortet. Garantin var ju förbrukad så jag lödde om dem och därmed
fungerar den igen.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Min Force GT fick jag problem med efter ett år, på så vis att disken tappades gång på gång.
Jag felanmälde den till Inet.se som bara fastställde att där var inget fel på den, så inget byte.

Jag bröt plomberingen på den och konstaterade enkelt att data anslutningarna hade släppt
mellan kontakten och kretskortet. Garantin var ju förbrukad så jag lödde om dem och därmed
fungerar den igen.

Plockade nyss isär den. Allt ser bra ut, disken finns ingenstans att hitta

Visa signatur

Äsch då!