Problem med hårddisk

Permalänk

Problem med hårddisk

Jag har en hårddisk som jag försöker att formatera windows på, jag vet att hårddisken inte är tom men den fungerar inte att varken boota eller att formatera. Ska gå in lite mer i detalj.

När jag har hårddisken i datorn och försöker starta den normalt så stannar det upp precis efter startskärmen, alltså där man kan trycka F8 för att komma till BIOS osv. Det enda som syns efter det är ett permanent bindestreck uppe i vänstra hörnet som inte blinkar eller någonting. Har väntat väldigt länge men ingenting händer och det händer även ingenting om jag trycker på diverse tangenter och har mig.

Jag har testat att formatera om hårddisken genom att köra via en windows 7 skiva från DVD-läsaren i datorn (givetvis ändrat bootorder i BIOS), denna skiva har jag använt förut och den har fungerat klockrent. Men med just denna hårddisk så stannar det upp väldigt tidigt, innan jag kunnat konfigurerat något inför installationen, med en svart skärm och en muspekare som dock går att röra på. Inget mer än det händer så jag tänkte på att jag skulle testa att rensa hela hårddisken på ett annat sätt.

Via en adapter som gör att hårddisken går att koppla in som en vanlig extern hårddisk i datorn tänkte jag gå in i "Enhetshanteraren" och radera allt för att sedan formatera partitionen/partitionerna. Men problemet hamnar i att det inte går att hitta hårddisken där, adaptern funkar klockrent, den lyser och man hör att hårddisken jobbar, men går inte att göra någonting alls med hårddisken.

Det är väl allt jag egentligen kan förklara om mitt problem och tänkte då kolla om det finns något snille här som vet vad jag skulle kunna göra för att rädda denna hårddisk?

Permalänk

Allt tyder på att hårddisken är kass ! Om du hör att hårddisken jobbar trots att du inte har tillgång till den, så är det den interna diagnostiken som försöker få ordning på den utan att lyckas. Det är bara att lämna disken på återvinningsstationen.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA