Hur köper ni era mobiltelefoner?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Nä, för jag har skrivit FLERA gånger att priset för mobilen är 3600kr och det är det TOTALA summan för mobilen, 0kr i engångsavgift + 150kr/mån i 24 månader = 3600kr TOTALT, resterande 7176kr är för abonnemanget och den kommer du inte ifrån oavsett du tar med eller utan mobil och ger då en totalsumma på 10776kr inkl. mobil i 24 månader

Jag pratar inte om abonnemang med eller utan mobil... "mobil med eller utan abonnemang" handlade det om.

Citerar din egen motsägelse här:

Skrivet av Rajat:

Nej, totalkostnaden är vad du får ge för mobilen OCH abonnemanget.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag pratar inte om abonnemang med eller utan mobil... "mobil med eller utan abonnemang" handlade det om.

Citerar din egen motsägelse här:

Och det motsägelsefulla med det är?
Att du inte kan räkna har du redan bevisat.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Problemet är inte vem som kan, eller inte kan räkna, utan vad man hävdar sig skulle räkna med.
Exemplet med abonnemang för 699kr, och telefon plus abonnemang för 700kr i månaden är klockrent.
Det är med extremt få undantag så att köp av telefon med förhöjd månadsavgift och bindningstid är en förlustaffär jämfört med att köpa telefonen kontant, och ta det abonnemanget man faktiskt behöver. Varken leverantörerna, eller telefontillverkarna bedriver sin verksamhet på någon sorts "goda gärningar" policy, utan är där för att göra vinst. Tror du att du sparar något på att köpa en telefon med ett dyrt abonnemang, och en lång bindningstid vs att köpa telefonen kontant, så är du deras drömkund, för du är lurad, nöjd, och återkommande kund. Eftersom det här är på sidan 9, så känns det inte som om det är lönt att lägga ner mer tid på att argumentera. Så länge du är nöjd, fortsätt slösa bort dina pengar, helt uppenbart har du råd, annars hade du hittat på ett alternativ. Jag erkänner, jag är avundsjuk, jag har inte råd att göra av med pengarna på det viset, men jag är å andra sidan ganska säker på att jag har mer fritid, så jag antar att det helt enkelt handlar om olika val man har gjort längs vägen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Och det motsägelsefulla med det är?
Att du inte kan räkna har du redan bevisat.

Mjo, som jag skrev i en annan tråd så fick jag tyvärr bara precis godkänt i Matte E, så vissa brister i matematikkunskaperna finns ju.

Jag tar ett sista exempel för att försöka förklara vad jag ursprungligen menade.

En Sony Xperia Z3 Compact kostar just nu 4290 kr UTAN abonnemang hos NetOnNet. Billigaste kända butik enligt prisjakt.

MED abonnemang från Telia kostar den 9096 kr. Gäller Telia Komplett 0.5 GB, 24 mån. Och med Halebop Rubbet 6GB kan man få den för 8856 kr.

Oavsett vilket abonnemang du väljer så kan du omöjligt köpa en mobil billigare än att välja en UTAN.

Förstår du nu vad jag menar med "MED eller UTAN abonnemang"?

Oavsett vilket så avslutar jag diskussionen här...

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Kontant tog mig till 2011 innan jag skaffade Smartphone

Tycker att det är förlustaffär att byta ABB, har 49öre i uppkopplingsavg nya brukar ligga på 99öre blir dåligt för mig många korta samtal

Så med det sagt, beroende på vad man har och vad man får så kan en kraftigt rabatterade mobil inkl ABB bli en förlustaffär beroende på hur man ringer. Och jämförelsen telefon+pris på abbonemabg är helt oväsentlig

Permalänk
Medlem

Själv sitter man med en Galaxy S2 och använder kontantkort och för in i mobilen via banken.

Det här med bindning och abonnemang. What? För svårt för mig.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Problemet är inte vem som kan, eller inte kan räkna, utan vad man hävdar sig skulle räkna med.
Exemplet med abonnemang för 699kr, och telefon plus abonnemang för 700kr i månaden är klockrent.
Det är med extremt få undantag så att köp av telefon med förhöjd månadsavgift och bindningstid är en förlustaffär jämfört med att köpa telefonen kontant, och ta det abonnemanget man faktiskt behöver. Varken leverantörerna, eller telefontillverkarna bedriver sin verksamhet på någon sorts "goda gärningar" policy, utan är där för att göra vinst. Tror du att du sparar något på att köpa en telefon med ett dyrt abonnemang, och en lång bindningstid vs att köpa telefonen kontant, så är du deras drömkund, för du är lurad, nöjd, och återkommande kund. Eftersom det här är på sidan 9, så känns det inte som om det är lönt att lägga ner mer tid på att argumentera. Så länge du är nöjd, fortsätt slösa bort dina pengar, helt uppenbart har du råd, annars hade du hittat på ett alternativ. Jag erkänner, jag är avundsjuk, jag har inte råd att göra av med pengarna på det viset, men jag är å andra sidan ganska säker på att jag har mer fritid, så jag antar att det helt enkelt handlar om olika val man har gjort längs vägen.
B!

Fast det exemplet fungerar ofta inte. Det abbonemang jag har, som jag valt till en mobil till, är det abbonemang som jag skulle behöva ha oavsett om jag la till en mobil eller inte, jag måste ha så mycket data som jag får i detta abbonemang. Så nej, det blir inte dyrare att köpa mobilen med abbonemanget. Det blir billigare än att köpa den separat. Men vist. Om man använder 0 data och aldrig ringer eller liknande så stämmer det du säger, men du försöker säga att ditt exempel är fakta för alla, vilket är långt ifrån sanningen.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Problemet är inte vem som kan, eller inte kan räkna, utan vad man hävdar sig skulle räkna med.
Exemplet med abonnemang för 699kr, och telefon plus abonnemang för 700kr i månaden är klockrent.
Det är med extremt få undantag så att köp av telefon med förhöjd månadsavgift och bindningstid är en förlustaffär jämfört med att köpa telefonen kontant, och ta det abonnemanget man faktiskt behöver. Varken leverantörerna, eller telefontillverkarna bedriver sin verksamhet på någon sorts "goda gärningar" policy, utan är där för att göra vinst. Tror du att du sparar något på att köpa en telefon med ett dyrt abonnemang, och en lång bindningstid vs att köpa telefonen kontant, så är du deras drömkund, för du är lurad, nöjd, och återkommande kund. Eftersom det här är på sidan 9, så känns det inte som om det är lönt att lägga ner mer tid på att argumentera. Så länge du är nöjd, fortsätt slösa bort dina pengar, helt uppenbart har du råd, annars hade du hittat på ett alternativ. Jag erkänner, jag är avundsjuk, jag har inte råd att göra av med pengarna på det viset, men jag är å andra sidan ganska säker på att jag har mer fritid, så jag antar att det helt enkelt handlar om olika val man har gjort längs vägen.
B!

På vilket sätt betalar jag mer; Jag betalar 299kr för abonnemang + 150kr för telefonen i månaden, det är alltså 449kr/mån och har då fria samtal, sms/mms och 12GB surf, innan hade jag ett abonnemang med lägre månadskostnad men fick betala för samtalen och sms/mms och betalade då 6-700kr i månaden, you do the math.

Skrivet av GaMeR2K5:

Mjo, som jag skrev i en annan tråd så fick jag tyvärr bara precis godkänt i Matte E, så vissa brister i matematikkunskaperna finns ju.

Jag tar ett sista exempel för att försöka förklara vad jag ursprungligen menade.

En Sony Xperia Z3 Compact kostar just nu 4290 kr UTAN abonnemang hos NetOnNet. Billigaste kända butik enligt prisjakt.

MED abonnemang från Telia kostar den 9096 kr. Gäller Telia Komplett 0.5 GB, 24 mån. Och med Halebop Rubbet 6GB kan man få den för 8856 kr.

Oavsett vilket abonnemang du väljer så kan du omöjligt köpa en mobil billigare än att välja en UTAN.

Förstår du nu vad jag menar med "MED eller UTAN abonnemang"?

Oavsett vilket så avslutar jag diskussionen här...

Var räknar du bort vad själva abonnemangskostnaden är så du ser vad du ger för telefonen?
Om du räknar på den förhöjda avgiften som är för telefonen hos Telia som är 180kr för det abonnemanget så blire det 180krx24månader=4320kr, alltså endast 30kr dyrare än hos NetOnNet och ringer och surfar du dessutom mycket så sparar du mer, den förhöjda avgiften blir lägre ju mer surf du lägger till, alltså får du köpa telefonen billigare ju mer surf du väljer att ha.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Mjo, som jag skrev i en annan tråd så fick jag tyvärr bara precis godkänt i Matte E, så vissa brister i matematikkunskaperna finns ju.

Jag tar ett sista exempel för att försöka förklara vad jag ursprungligen menade.

En Sony Xperia Z3 Compact kostar just nu 4290 kr UTAN abonnemang hos NetOnNet. Billigaste kända butik enligt prisjakt.

MED abonnemang från Telia kostar den 9096 kr. Gäller Telia Komplett 0.5 GB, 24 mån. Och med Halebop Rubbet 6GB kan man få den för 8856 kr.

Oavsett vilket abonnemang du väljer så kan du omöjligt köpa en mobil billigare än att välja en UTAN.

Förstår du nu vad jag menar med "MED eller UTAN abonnemang"?

Oavsett vilket så avslutar jag diskussionen här...

Helt irrelevant. Om man nu inte bestämt sig för att använda mobilen utan att ringa, skicka sms, eller använda datatrafik utom på WIFI. Vilket skulle göra det till bortslösade pengar om man nu inte ens ska använda telefonen. Jag älskar hur alla personer som hatar abbonemang alltid har dessa bisarra exempel på användning där mobilen inte används alls för att visa hur mycket dyrare det blir med abbonemang.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marinlik:

Helt irrelevant. Om man nu inte bestämt sig för att använda mobilen utan att ringa, skicka sms, eller använda datatrafik utom på WIFI. Vilket skulle göra det till bortslösade pengar om man nu inte ens ska använda telefonen. Jag älskar hur alla personer som hatar abbonemang alltid har dessa bisarra exempel på användning där mobilen inte används alls för att visa hur mycket dyrare det blir med abbonemang.

Det är lustigt, de vill ha en smartphone som de kan surfa med, men de tänker inte surfa med den.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rajat:

Det är lustigt, de vill ha en smartphone som de kan surfa med, men de tänker inte surfa med den.

Jag vill ha en apparat för att köra en del appar, spela musik, enklare fotografering och för att navigera, i nödfall så kan man även ringa med den. Jag har väldigt lite behov av mobildata och telefonsamtal men stort behov av en "liten dator" därför passar en smartphone bra för mig även om jag bara kör data via wifi och ev ringer nån minut i månaden. Jag försöker undvika att surfa i normal mening via telefonen även när jag är hemma, men ibland tittar jag på nån strömmad video typ nyheterna eller använder den till webbradiomottagare.
Därför är jag totalt ointresserad av dyra abonnemang så länge de inte fullt ut kan ersätta fast uppkoppling, dvs obegränsad trafik och klarar typ 20Mbit, annars är abonnemangen oanvändbara och inte värda att skaffa även om jag upplever stor nytta av att ha min lilla "fickdator" med kamera, gps och ljuduppspelningsfunktion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Jag vill ha en apparat för att köra en del appar, spela musik, enklare fotografering och för att navigera, i nödfall så kan man även ringa med den. Jag har väldigt lite behov av mobildata och telefonsamtal men stort behov av en "liten dator" därför passar en smartphone bra för mig även om jag bara kör data via wifi och ev ringer nån minut i månaden. Jag försöker undvika att surfa i normal mening via telefonen även när jag är hemma, men ibland tittar jag på nån strömmad video typ nyheterna eller använder den till webbradiomottagare.
Därför är jag totalt ointresserad av dyra abonnemang så länge de inte fullt ut kan ersätta fast uppkoppling, dvs obegränsad trafik och klarar typ 20Mbit, annars är abonnemangen oanvändbara och inte värda att skaffa även om jag upplever stor nytta av att ha min lilla "fickdator" med kamera, gps och ljuduppspelningsfunktion.

Där kan man verkligen säga att man betalat för mycket för sin telefon.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rajat:

Där kan man verkligen säga att man betalat för mycket för sin telefon.

Ja jag betalade faktiskt 1000 kr för en begagnad Samsung s3a förra året, den var i nyskick men hade jag köpt en repad och misshandlad så hade jag kunnat få tag i en billigare än så.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Ja jag betalade faktiskt 1000 kr för en begagnad Samsung s3a förra året, den var i nyskick men hade jag köpt en repad och misshandlad så hade jag kunnat få tag i en billigare än så.

Ok, då var den billig

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Fast det exemplet fungerar ofta inte. Det abbonemang jag har, som jag valt till en mobil till, är det abbonemang som jag skulle behöva ha oavsett om jag la till en mobil eller inte, jag måste ha så mycket data som jag får i detta abbonemang.

Obegränsad data, 78:- / månaden för abonnemanget, 18öre per minut / sms.

Märkligt nog, om man vill ha det abonnemanget, så får man betala därefter om man ska ha telefonen billigt. 7392:- totalt i förhöjda månadsavgifter, för en iPhone 6. Det eftersom abonnemanget faktiskt är konkurrenskraftigt prissatt. Man "spar" inget om man avsiktligt betalar för en för dyr tjänst.

Skrivet av Rajat:

På vilket sätt betalar jag mer; Jag betalar 299kr för abonnemang + 150kr för telefonen i månaden,

Vi har redan gått över det här ett flertal gånger. Du betalar mer, för att du betalar en del av telefonens kostnad i det du "tycker" är priset på abonnemanget. Den tjänsten du köper kostar inte 299:- / månaden, du är bara för envis, och vägrar välja en leverantör som faktiskt ger dig ett ärligt konkurrenskraftigt satt pris. Du betalar i runda slängar 150-200:- mer än vad din tjänst kostar om du väljer en vettig leverantör. Det ger vid handen att du inte betalar 150 spänn i månaden för telefonen, utan 300+, och på 24 månader, får ett pris på över 7200:-. Som jag nämnde tidigare är det ett val du får stå för helt själv, men att påstå att du "spar" pengar på det valet, är helt enkelt bara dumt. Och jag tror inte du är dum...

Skrivet av Marinlik:

Jag älskar hur alla personer som hatar abbonemang alltid har dessa bisarra exempel på användning där mobilen inte används alls för att visa hur mycket dyrare det blir med abbonemang.

Jag vet inte hur du får fritt surf & 18 öre i samtalstaxa till "inte används alls". Men man kan snacka en jävla massa i telefon innan man kommer upp i 300 spänn, som är vad man tydligen tycker är rimligt ovan. Jag har då aldrig kommit upp i de summorna, även om jag villigt erkänner, jag har valt ett abonnemang utan fritt surf, och betalar än mindre i fasta avgifter. Surf behöver jag när GPS'en ska hitta något den inte reder ut på egen hand, annars är det WiFi tillgängligt överallt i dag. Utom just i bilen, men jag känner att behovet för internet är begränsat just där... Jag kör ju, så det känns olämpligt att sitta på Youtube... eller vad man nu ska ha Internet till när man är i rörelse.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Vi har redan gått över det här ett flertal gånger. Du betalar mer, för att du betalar en del av telefonens kostnad i det du "tycker" är priset på abonnemanget. Den tjänsten du köper kostar inte 299:- / månaden, du är bara för envis, och vägrar välja en leverantör som faktiskt ger dig ett ärligt konkurrenskraftigt satt pris. Du betalar i runda slängar 150-200:- mer än vad din tjänst kostar om du väljer en vettig leverantör. Det ger vid handen att du inte betalar 150 spänn i månaden för telefonen, utan 300+, och på 24 månader, får ett pris på över 7200:-. Som jag nämnde tidigare är det ett val du får stå för helt själv, men att påstå att du "spar" pengar på det valet, är helt enkelt bara dumt. Och jag tror inte du är dum...

Läs (och citera) hela inlägget jag skrev om du ska svara på det, nu är det bara taget helt ur sitt sammanhang...och du har rätt, tjänsten jag har med 12GB kostar 399kr/mån, men det är fortfarande billigare än 6-700kr/mån som jag hade innan på det "billiga" abonnemanget där fria samtal och sms/mms INTE ingick och det var utan förhöjd avgift för en telefon, så jag sparar fortfarande pengar.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Hej, på senare tid har mobilen blivit en allt viktigare del av våran kropp som många människor mer eller mindre är beroende av. Detta har ju de ledande mobiltelefontillverkarna insett och nu börjat ta rejäla överpriser för sina nyare modeller med föråldrad teknik. Den senaste telefonen Samsung släppte, S6 (edge) kostar 7995:-, ett pris som många (rekordmånga!) är villiga att ge utan att ens fått hålla i telefonen. För första gången sedan mobiltelefonen kom ut får man ge lika mycket för en premiumlaptop som för en premiummobil. (jfr. Iphone 6 plus och MBA). <br /><br />Nu till min fråga som jag vill diskutera. Hur köper ni era telefoner idag? Abonnemang inkl. telefon? Köper ni telefonen kontant i affär och tecknar separat ab? Köper ni ny/beg telefon på blocket? Använder ni jobbtelefonen?

Det är såklart det bästa sättet att få ett uselt avtal men senaste gångerna har helt enkelt en säljare på stan roffat åt sig mig och jag har ingått ett avtal på plats. Mest på grund av lathet men så här i efterhand så ångrar man ju sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Obegränsad data, 78:- / månaden för abonnemanget, 18öre per minut / sms.

Märkligt nog, om man vill ha det abonnemanget, så får man betala därefter om man ska ha telefonen billigt. 7392:- totalt i förhöjda månadsavgifter, för en iPhone 6. Det eftersom abonnemanget faktiskt är konkurrenskraftigt prissatt. Man "spar" inget om man avsiktligt betalar för en för dyr tjänst.

Vi har redan gått över det här ett flertal gånger. Du betalar mer, för att du betalar en del av telefonens kostnad i det du "tycker" är priset på abonnemanget. Den tjänsten du köper kostar inte 299:- / månaden, du är bara för envis, och vägrar välja en leverantör som faktiskt ger dig ett ärligt konkurrenskraftigt satt pris. Du betalar i runda slängar 150-200:- mer än vad din tjänst kostar om du väljer en vettig leverantör. Det ger vid handen att du inte betalar 150 spänn i månaden för telefonen, utan 300+, och på 24 månader, får ett pris på över 7200:-. Som jag nämnde tidigare är det ett val du får stå för helt själv, men att påstå att du "spar" pengar på det valet, är helt enkelt bara dumt. Och jag tror inte du är dum...

Jag vet inte hur du får fritt surf & 18 öre i samtalstaxa till "inte används alls". Men man kan snacka en jävla massa i telefon innan man kommer upp i 300 spänn, som är vad man tydligen tycker är rimligt ovan. Jag har då aldrig kommit upp i de summorna, även om jag villigt erkänner, jag har valt ett abonnemang utan fritt surf, och betalar än mindre i fasta avgifter. Surf behöver jag när GPS'en ska hitta något den inte reder ut på egen hand, annars är det WiFi tillgängligt överallt i dag. Utom just i bilen, men jag känner att behovet för internet är begränsat just där... Jag kör ju, så det känns olämpligt att sitta på Youtube... eller vad man nu ska ha Internet till när man är i rörelse.
B!

Kom igen nu. Det abbonemang du pratar om är ju AllTele. Där man får hela 1Mbit/s. Det är ju extremt långsamt. Det är klart att det är mycket billigare än 4g abbonemang. Du försöker få det att låta som att du har hittat en likvärdig tjänst, men som kostar en bråkdel av priset. Så är inte fallet. Det här handlar inte om en konkurrensprissatt tjänst, utan i att vara ryanair av telefonbolag. Visst, det är mycket billigare än andra bolag, men också mycket sämre kvalitet. Du kan inte jämföra dem rakt av med bolag som satsar på kvalitet. Men om 1Mbit/s fungerar för dig så är det ju skönt för dig, för då kan du ta ett billigt abbonemang. Men försök inte få det att låta som att alla andra abbonemang tar överpriser för att de tar mer betalt än AllTele. De tar mer betalt för att de erbjuder gratis samtal/sms, och har mycket snabbare data.

Jag använder mycket data i rörelse, och jag har ingen plan på att stanna var 5 meter för att logga in på ett WIFI, ja även de öppna kräver allt som oftast inloggning. Jag använder min data för att lyssna på spotify, podcasts, auto backup på bilder, och annat. Det blir mycket data under en månad.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Jättekul med folk som är emot abb. Sist jag köpte en tele kontant hade jag ett abb hos tre som kostade 198kr/månad. Men pga att jag ringer mycket mer låg räkningarna på 900kr och uppåt.

Nu tog jag sist en samsung och ett fastpris abb. Så nu betalar jag 425kr/månad och telefonen blev 1000kr billigare än att köpa den kontant.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SimpanDirr:

Jättekul med folk som är emot abb. Sist jag köpte en tele kontant hade jag ett abb hos tre som kostade 198kr/månad. Men pga att jag ringer mycket mer låg räkningarna på 900kr och uppåt.

Nu tog jag sist en samsung och ett fastpris abb. Så nu betalar jag 425kr/månad och telefonen blev 1000kr billigare än att köpa den kontant.

Jag tror de är emot dem för att de inte får teckna dem, ser ingen annan anledning till varför.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Kom igen nu. Det abbonemang du pratar om är ju AllTele. Där man får hela 1Mbit/s. Det är ju extremt långsamt. Det är klart att det är mycket billigare än 4g abbonemang. Du försöker få det att låta som att du har hittat en likvärdig tjänst, men som kostar en bråkdel av priset. Så är inte fallet.

Titta efter och se vad du faktiskt använder. Jag tror du blir förvånad. Faktum är ovanpå det att jag faktiskt får utlovad hastighet överallt, och hela tiden, vilket du sannolikt inte får...

Skrivet av Marinlik:

Jag använder min data för att lyssna på spotify, podcasts, auto backup på bilder, och annat. Det blir mycket data under en månad.

Visst blir det. Tvivlar dock på att det inte skulle räcka till. Min gamla skitlur har inga som helst problem med att synka bilder i bakgrunden medan den spelar Spotify, (det var klart svårare att få Spotify att fungera) eller tittar på Youtube. Det är för all del inget jag normalt gör, men det har inget med att det inte fungerar att göra.

Vad jag menar är att om abonnemanget "ger en billig telefon" så är det för att de tar ut kostnaden för telefonen genom abonnemanget. De ger er inget gratis.

Skrivet av SimpanDirr:

Jättekul med folk som är emot abb. Sist jag köpte en tele kontant hade jag ett abb hos tre som kostade 198kr/månad. Men pga att jag ringer mycket mer låg räkningarna på 900kr och uppåt.

Nu tog jag sist en samsung och ett fastpris abb. Så nu betalar jag 425kr/månad och telefonen blev 1000kr billigare än att köpa den kontant.

Fastpris för 145:- från Comviq? Låter som om det skulle passa någon som pratar mycket som en hand i handske. Inge vidare för någon som surfar mycket, men det gjorde du ju tydligen inte. Sen vet jag inte varifrån du får att "folk" är emot abonnemang. Det passar ett fåtal med kontantkort, eller yberbilliga abonnemang där man betalar för allt, men därifrån är steget stort till att man "behöver" ett abonnemang för 3-500 spänn. Så stort, att det oftast är inbillade behov, och sällan man faktiskt spar en krona på det viset.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Folk verkar missa att de billigare erbjudanden från "kontantkortsoperatörer" också finns som abonnemang sedan flera år tillbaka. Sen kan du säkert teckna ett 549:- abonnemang och nolltaxera (som inte betyder att du inte har några pengar, studenter som inte jobbat under året faller inom den kategorin). Men det är sannolikt inte vettigt med ett abonnemang för 400-500kr på en 2-3 år gammal telefon. Du hittar ändå fastpriserbjudanden i spannet 150-250kr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Var räknar du bort vad själva abonnemangskostnaden är så du ser vad du ger för telefonen?
Om du räknar på den förhöjda avgiften som är för telefonen hos Telia som är 180kr för det abonnemanget så blire det 180krx24månader=4320kr, alltså endast 30kr dyrare än hos NetOnNet och ringer och surfar du dessutom mycket så sparar du mer, den förhöjda avgiften blir lägre ju mer surf du lägger till, alltså får du köpa telefonen billigare ju mer surf du väljer att ha.

Du har fortfarande inte förstått poängen ser jag. Abonnemangskostnaden kan du ju inte räkna bort när du skaffar en mobil med ett bundet avtal.

Skrivet av Marinlik:

Helt irrelevant. Om man nu inte bestämt sig för att använda mobilen utan att ringa, skicka sms, eller använda datatrafik utom på WIFI. Vilket skulle göra det till bortslösade pengar om man nu inte ens ska använda telefonen. Jag älskar hur alla personer som hatar abbonemang alltid har dessa bisarra exempel på användning där mobilen inte används alls för att visa hur mycket dyrare det blir med abbonemang.

Även om det må vara ett dumt exempel så är det ju sant. Som jag förstått det så har poängen här varit att påvisa att en mobil alltid är dyrare med ett abonnemang än helt utan eller med kontantkort.

Det är ju bara för "storanvändarna" som abonnemangen verkligen blir billigare. Speciellt då datatrafik eftersom samtal och sms inte är dyrt idag.

Skrivet av Rajat:

Det är lustigt, de vill ha en smartphone som de kan surfa med, men de tänker inte surfa med den.

Hört talas om WiFi?

Skrivet av Rajat:

Jag tror de är emot dem för att de inte får teckna dem, ser ingen annan anledning till varför.

Kostnaden kan ju annars vara en betydligt bättre anledning. Idag är kraven så låga för att få teckna ett abonnemang så det är inga problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ReZZiE:

Hört talas om WiFi?

Hört talas om "landsbygd" och "utomhus"? Sitter just nu i bilen mitt ute i ingemansland och här har jag ingen WiFi.

resten väljer jag inte svara dig på då du inte förstått ett smack vad jag skrivit tidigare, kan dock påpeka att kraven för att få teckna abonnemang (eller andra avtal) är precis lika nu som då och det görs kreditupplysning innan godkännande.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Titta efter och se vad du faktiskt använder. Jag tror du blir förvånad. Faktum är ovanpå det att jag faktiskt får utlovad hastighet överallt, och hela tiden, vilket du sannolikt inte får...

Visst blir det. Tvivlar dock på att det inte skulle räcka till. Min gamla skitlur har inga som helst problem med att synka bilder i bakgrunden medan den spelar Spotify, (det var klart svårare att få Spotify att fungera) eller tittar på Youtube. Det är för all del inget jag normalt gör, men det har inget med att det inte fungerar att göra.

Vad jag menar är att om abonnemanget "ger en billig telefon" så är det för att de tar ut kostnaden för telefonen genom abonnemanget. De ger er inget gratis.

Fastpris för 145:- från Comviq? Låter som om det skulle passa någon som pratar mycket som en hand i handske. Inge vidare för någon som surfar mycket, men det gjorde du ju tydligen inte. Sen vet jag inte varifrån du får att "folk" är emot abonnemang. Det passar ett fåtal med kontantkort, eller yberbilliga abonnemang där man betalar för allt, men därifrån är steget stort till att man "behöver" ett abonnemang för 3-500 spänn. Så stort, att det oftast är inbillade behov, och sällan man faktiskt spar en krona på det viset.
B!

Jag har kollat hur mycket jag använder faktiskt. Det gjorde jag innan jag skaffade min mobil med ett abbonemang så att jag kunde göra ett bra val på vilket abbonemang jag skulle ta. Jag hoovrar runt 5gb per månad, vilket är anledningen till att jag har 6gb i mitt abbonemang så att jag kan köra lite mer en vanligt utan att det blir problem. Även om jag bara skulle få 1/20 av utlovad hastighet så skulle jag ha snabbare internet än med AllTele, men allt som oftast så får jag utlovad hastighet. AllTeles pinsamt låga hastighet räcker helt enkelt inte för mig.

Ja de tar ut kostnaden för telefonen för abbonemanget. När man köper ett abbonemang med mobil så kan man nu för tiden ofta ta vilket abbonemang man vill, sen lägga till en månadskostnad för mobilen. Själva abbonemanget kostar lika mycket oavsett om du lägger till en mobil eller inte. AllTele är inte billigare för att de inte tar ut mobilernas pris på abbonemang, de är billigare för att de är långt mycket långsammare än de dyrare abbonemangen.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Jag vet inte hur noga denna listan är uppdaterad men om vi förlitar oss på den så verkar det som att det i de flesta fallen är billigare att köpa mobil/ab för sig än som paket.

http://www.prisjakt.nu/service/cellular_contracts/with_phone....

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Hört talas om "landsbygd" och "utomhus"? Sitter just nu i bilen mitt ute i ingemansland och här har jag ingen WiFi.

Menade såklart att det är många som enbart använder WiFi för att surfa på sin smartphone... vilket gör behovet av ett dataabonnemang obefintligt. Är fortfarande många som skaffar ny mobil med just samtal som främsta syfte.

Skrivet av Rajat:

resten väljer jag inte svara dig på då du inte förstått ett smack vad jag skrivit tidigare,

Nope, det är glasklart... dock har du missförstått det hela. Men efter o följt tråden så har jag insett att man inte kan omvända de redan frälsta.

Skrivet av Rajat:

kan dock påpeka att kraven för att få teckna abonnemang (eller andra avtal) är precis lika nu som då och det görs kreditupplysning innan godkännande.

Kraven är lägre nu ja. NÄR de sänktes vet jag dock inte.

Om nu kraven är de samma idag får du gärna förklara hur jag kunde nekas att teckna abonnemang när jag hade en inkomst men inga betalningsanmärkningar... och sedan kunde jag teckna ett abonnemang utan några som helst problem några år senare när jag saknade inkomst och hade dragit på mig ett par betalningsanmärkningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SupakmeGusta:

Jag vet inte hur noga denna listan är uppdaterad men om vi förlitar oss på den så verkar det som att det i de flesta fallen är billigare att köpa mobil/ab för sig än som paket.

http://www.prisjakt.nu/service/cellular_contracts/with_phone....

Tänk på att priserna där direkt på sidan baseras på telefonernas "billigaste" listpris ifrån prisjakt... så man får ta o kolla igenom alla alternativen för o se priset hos någon av de mer kända återförsäljarna.

Men ja, överlag så är det billigare att köpa en mobil separat och sedan teckna ett abonnemang. För den enskilde användaren kan det ju dock variera extremt mycket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ReZZiE:

Menade såklart att det är många som enbart använder WiFi för att surfa på sin smartphone... vilket gör behovet av ett dataabonnemang obefintligt. Är fortfarande många som skaffar ny mobil med just samtal som främsta syfte.

Nope, det är glasklart... dock har du missförstått det hela. Men efter o följt tråden så har jag insett att man inte kan omvända de redan frälsta.

Kraven är lägre nu ja. NÄR de sänktes vet jag dock inte.

Om nu kraven är de samma idag får du gärna förklara hur jag kunde nekas att teckna abonnemang när jag hade en inkomst men inga betalningsanmärkningar... och sedan kunde jag teckna ett abonnemang utan några som helst problem några år senare när jag saknade inkomst och hade dragit på mig ett par betalningsanmärkningar.

Vet inte vad du menar med frälst, har du följt tråden så noga som du påstår så har jag även skrivit om behovet och jag ger mindre nu med mobil än vad jag gjorde innan utan mobil, med det tycker tydligen du och några till är helt galet dyrt och tycker man ska byta till ett "billigare" abonnemang som i slutändan blir dyrare, är bara fasta månadskostnaden som är billigare, sen tillkommer alla samtal, sms/mms & surf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Jag hoovrar runt 5gb per månad, vilket är anledningen till att jag har 6gb i mitt abbonemang så att jag kan köra lite mer en vanligt utan att det blir problem.

Vad har du då för abonnemang? AllTele/Universal är knappast bästa alternativet för de flesta.

Hallon Stor med obegränsade sms/mms, fria samtal, 7GB data kostar 249kr/mån.

Comviq Fastpris med fria samtal, obegränsade sms/mms, och 6GB data kostar 245kr/mån.

Halebop Rubbet med 600 samtal, 6000 sms/mms och 6GB data kostar 269kr/mån.

Halebop Rubbet Stor med fria samtal, sms/mms och 10GB surf kostar 369kr/mån.

Tele2 Fastpris med fria samtal, sms/mms, och 5GB data (nästa steg är 20GB) kostar 248kr/mån.

Telia Mobil Komplett med fria samtal, sms/mms, och 12GB kostar 399kr/mån.

Tre 3Total med fria samtal, sms/mms och 12GB kostar 449kr/mån.

Telenor Mobil M med fria samtal, sms/mms och 12GB data kostar 399kr/mån.

Allt abonnemang och med 4G. Finns säkert något mer att välja på.