Permalänk
Medlem

Airflow i Bitfenix Phenom M

Jag har nyligen byggt en ny dator då jag behövde få upp den från golvet till en hög hylla (barn). Jag har länge tittat på Bitfenix Phenom M och tyckte att det såg ut som ett riktigt trevligt M-atx chassi. Så jag slog till och byggde en ny låda i detta chassit. Tyvärr så skapar det lite huvudbry när det kommer till kylning så tänker helt enkelt fråga vad folk tror eller vilken erfarenhet ni har av detta chassit.

De komponenter jag använder är dessa.

Och så här tänker jag med airflow. Anledningen till att jag har utsug i botten är att PSUn har sitt utblås där och vill inte riskera att suga in den varma luften i lådan. Vill inte ha H80i på insug heller då det är ganska tight runt lådan (5-7 cm) och är rädd att varmluften från botten ska sugas in igen på baksidan.

Jag har haft lite problem med bygget än så länge. När jag stress testar i Prime95 sticker processorn iväg till 85+ grader efter kanske 30 min. Har testat med att sätta på ny pasta på CPUn och även testat att sätta gummi brickor bak på H80i (har läst många många diskussioner om det verkligen är ett problem med mounting backen på h80i men jag testade). Har dock läst att vissa kombinationer av MODOs med i7 4790K har problem i just prime95 och AIDA64. Vissa tror att det blir någon mjukvara fel som gör att det skickas in alldeles för mycket ström pgr av turbon och vissa tror att det är en defekt batch av i7 4790K som Intel försöker mörka.

Men om jag ignorerar mina tress tests så känns det som datorn mår ganska bra. Idle temp är 30-35 och spel temp (Dragon Age Inq i ultra upplösning) med både photoshop, illustrator, chrome och Netflix igång ligger på 53-57 grader.

Visa signatur

GPU: MSI GTX 970 Gaming CPU: i7 4790k CPUCooler: Corsair Hydro H80i MOBO: ASUS Maximus VII Gene PSU: Corsair CS650M 650W DDR3: Corsair Vengeance Pro 4*8 1866MHz CL9 SSD: Samsung 830 256G SSD: Kingston SSDNow 120G HDD: WD Black 64MB 2TB CHASSI: Bitfenix Phenom M

Permalänk
Medlem

Märker nu att jag inte direkt har någon fråga så egentligen så har jag flera frågor. Bland annat vad tror folk. Är det en bra set up? Har läst lite att mer utsug än insug gör att det dras in väldigt mycket mer dam i lådan som täpper till fläkt galler till exempel. Har några andra stött på stress test problemet med 4790k och hur har det lösts. Jag har stängt av turbo och forcerat multipliers till x40 i bios och än så länge verkar det fungera. har dock inte vågat testa i Prime eller Aida.

Visa signatur

GPU: MSI GTX 970 Gaming CPU: i7 4790k CPUCooler: Corsair Hydro H80i MOBO: ASUS Maximus VII Gene PSU: Corsair CS650M 650W DDR3: Corsair Vengeance Pro 4*8 1866MHz CL9 SSD: Samsung 830 256G SSD: Kingston SSDNow 120G HDD: WD Black 64MB 2TB CHASSI: Bitfenix Phenom M