Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Angående vattenkylare så får man inte vara känslig för brum från vattenpumpen !

Nä det såklart. Men om jag får en bättre kylning så kan jag förhoppningsvis klocka mer (tror jag rätta mig om jag har fel), sedan köper jag en bättre isolerad låda. Det blir säkerligen billigare än en ny processor och moderkort

Visa signatur

Computer Specs
GPU: Geforce GTX 580
CPU: AMD Phenom(tm) 9950 Quad-Core Processor (4CPUs), -2.6GHz
MEMORY: 6144MB
MOTHERBOARD: GA-MA780G-UD3H

Permalänk

Jag får ut 2,9Ghz med voltage 1,3. Det står på http://products.amd.com/pages/DesktopCPUDetail.aspx?id=447 "Voltages 1.05-1.30" till min processor. När jag klockar 3Ghz så får jag bluescreen efter en stund. Betyder detta att jag inte kan klocka mer? Eftersom att jag ligger på max voltage.

Visa signatur

Computer Specs
GPU: Geforce GTX 580
CPU: AMD Phenom(tm) 9950 Quad-Core Processor (4CPUs), -2.6GHz
MEMORY: 6144MB
MOTHERBOARD: GA-MA780G-UD3H

Permalänk

Alltså är 3.0 GHz för stort steg. Nöj dig med 2,9 GHz och sänk spänningen i små steg tills du får problem igen.
I mitt fall hjälpte inte spänningshöjningar så trots överklockningen ligger jag kvar på normalspänning.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Alltså är 3.0 GHz för stort steg. Nöj dig med 2,9 GHz och sänk spänningen i små steg tills du får problem igen.
I mitt fall hjälpte inte spänningshöjningar så trots överklockningen ligger jag kvar på normalspänning.

Okej synd! Kanske dålig processor. När jag läser om 9950 x4 black edition som jag har så var en klockning till 3Ghz inga problem, enkelt fixat med multiplier. Vissa klockade högre än så. Kan det inte bero på kylningen då?

Visa signatur

Computer Specs
GPU: Geforce GTX 580
CPU: AMD Phenom(tm) 9950 Quad-Core Processor (4CPUs), -2.6GHz
MEMORY: 6144MB
MOTHERBOARD: GA-MA780G-UD3H

Permalänk
Avstängd

Problemet med en 9950 är att dom orginal har hög tdp 125/140w så dom är rätt tunga att kyla och i en klass där man inte får några enorma oc resultat och en 212 kylare är ok men räkna inte med någon jätte höjning då dom är ganska svår att kyla tar mycket ström så 3ghz gränsen känns vettigt att stanna på då det inte är någon större vinst med mer oc samt att moderkortet "som jag inte exakt vet vad det orkar med i huvudet" har mosfets som brukar kunna bli riktigt varma allrahelst på äldre modeller av moderkorten för phenom så försök få det stabilt i 2900 eller så är mitt tips för bättre kylare ger kanske 200mhz till vilket inte är någon större skillnad

och pengar bättre spnderade är nog på en beg cpu som phenom II 955 eller 965 även 1055 1065 1075 1090 eller liknande som man kan få riktigt billigt och jag tror ditt moderkort har stöd för ...kolla det för säkerhetskull om du väljer att uppgradera men dom flesta av dom modellerna klarar phenom 2 125 tdp cpu

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickenjonny:

Nä det såklart. Men om jag får en bättre kylning så kan jag förhoppningsvis klocka mer (tror jag rätta mig om jag har fel), sedan köper jag en bättre isolerad låda. Det blir säkerligen billigare än en ny processor och moderkort

Eftersom polarn min har en likadan, så kan jag berätta hur den låter.
Den är inte totalt knäpptyst, men den låter ändå bara med ett litet brus. Tro mig, du har annat i datorn som lär låta betydligt högre.
Släng med en 120mm fläkt, så kan du köra den i Push´n pull för lite bättre resultat.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

den kyler betydligt bättre än vad hans föregående Hyper 212 EVO gjorde.
/Lifooz

212 EVO är ju inte jättebra så det är föga förvånande. Den är bara billig.

Instämmer med föregående att TS kan hitta en bra mycket snabbare phenom för ett par hundralappar och en bräda med 780 krets ska klara alla phenom processorer. Kan behöva en BIOS uppdatering men kompatibilitet borde finnas.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickenjonny:

Okej synd! Kanske dålig processor. När jag läser om 9950 x4 black edition som jag har så var en klockning till 3Ghz inga problem, enkelt fixat med multiplier. Vissa klockade högre än så. Kan det inte bero på kylningen då?

Kylningen påverkar bara om du får höga temperaturer. Att din volt inte räcker för att få datorn stabil påverkas inte av kylning, du kommer oavsett behöva höja volten. Bättre kylning tillåter högre volt för att det volten inte gör datorn lika varm, men det är viktigt att komma ihåg att hög volt är dåligt för CPUn även om temperaturen är acceptabel.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk

https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e...

Billig och effektiv kylare! Såg att någon redan rekommenderat den också. Brukar passa i de flesta standard ATX chassin som finns. Se till å mät hur högt kylaren kan gå över moderkortet innan den tar i sidoplåten bara!

Med den kylaren borde du komma upp i 3.2ghz! Men du får nog öka vcore en snutt då också

Permalänk
Skrivet av hellberg244:

...
Med den kylaren borde du komma upp i 3.2ghz! Men du får nog öka vcore en snutt då också

Man får inte en snabb Ferrari genom att tanka 98 oktan och sätta bredare däck på en WW-bubbla !
Varje processor har sin personliga gräns.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Man får inte en snabb Ferrari genom att tanka 98 oktan och sätta bredare däck på en WW-bubbla !
Varje processor har sin personliga gräns.

Skrivet av hellberg244:

https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e...

Billig och effektiv kylare! Såg att någon redan rekommenderat den också. Brukar passa i de flesta standard ATX chassin som finns. Se till å mät hur högt kylaren kan gå över moderkortet innan den tar i sidoplåten bara!

Med den kylaren borde du komma upp i 3.2ghz! Men du får nog öka vcore en snutt då också

Skrivet av Tobberoth:

Kylningen påverkar bara om du får höga temperaturer. Att din volt inte räcker för att få datorn stabil påverkas inte av kylning, du kommer oavsett behöva höja volten. Bättre kylning tillåter högre volt för att det volten inte gör datorn lika varm, men det är viktigt att komma ihåg att hög volt är dåligt för CPUn även om temperaturen är acceptabel.

Tack för all tips! Får se hur jag gör. Som det är nu så får jag blåkalle vid 3Ghz, ligger cirka 1,3v som är max för processorn enligt amds hemsida. Kan jag då i praktiken fixa bättre kylning för att ändå öka volten till cirka 1,4 för att uppnå lite högre klockning... Om jag kan detta, när vet jag min gräns? Tempen är ju en faktor men strömmen till processorn är ju en annan om jag förstått rätt..

Tack för allt!

Visa signatur

Computer Specs
GPU: Geforce GTX 580
CPU: AMD Phenom(tm) 9950 Quad-Core Processor (4CPUs), -2.6GHz
MEMORY: 6144MB
MOTHERBOARD: GA-MA780G-UD3H

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickenjonny:

Tack för all tips! Får se hur jag gör. Som det är nu så får jag blåkalle vid 3Ghz, ligger cirka 1,3v som är max för processorn enligt amds hemsida. Kan jag då i praktiken fixa bättre kylning för att ändå öka volten till cirka 1,4 för att uppnå lite högre klockning... Om jag kan detta, när vet jag min gräns? Tempen är ju en faktor men strömmen till processorn är ju en annan om jag förstått rätt..

Tack för allt!

Gränsen når du när du får blåkalle. Inget vet vad just din cpu ska klara och det är inte bara cpun som bestämmer hur det ska gå att klocka. Ditt moderkort, dina minne och ditt nätagg kan också vara begränsande faktorer. Det är bara att testa sig fram helt enkelt. Kan du så går det ju att provisoriskt kyla datorn med öppnat fönster, högre fläkthastighet, borttagen sidokåpa med en rejäl bordsfläkt riktad mot den, ja allt du kan komma på som kyler processorn så du kan testa att klocka upp den lite mer. Då ser du ju om bättre kylning hjälper dig. Om du kommer fram till att bättre kylning hjälper, ja då får du ta beslutet om det är värt att köpa ny kylare för den prestandavinst du gör på det hela. Alternativet är att köra öppet fönster eller vad du nu gör för att kyla ner datorn.

Det är allt sånt här som vi själva som klockar får testa med. Alla trix i boken för att få ut lite mer av det man har. Först lär du dig grunderna för överklockning och vad som begränsar den. Sen gör du modifieringar, stora som små, alternativt köper bättre kylare eller bättre prylar för att uppnå det du vill.

Själv är jag en sån som fulmoddar allt jag kan med det jag jag kan tills det inte går längre. Utseende får komma i andra hand, eller tredje...eller kanske fjärde hand.

Jag rekommenderar att du läser och läser och läser vad andra med liknande system uppnår och vad de har för kylning och vad de har för olika spänningsnivåer och temperaturer till det. Ligger du någonstans i närheten av vad dom uppnår med samma förutsättningar så vet du ju att du är på rätt spår. Det finns inga genvägar.

Läs på.
Testa.
Läs på mer
Testa igen.
osv...

En sak till. För de flesta av oss som hållit på ett tag har det gått åt en och annan läropeng. Rör inte sånt som funkar finns det många som sagt, det finns anledningar till det. Kan du leva med att saker går sönder ibland så är det bara att köra på. Kan du inte leva med det, var nöjd med det du har eller skaffa mer slantar på något sätt så du kan uppnå det du vill och är beredd att offra för just detta.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickenjonny:

Härligt, små pengar ju även för en student !

se till att ha sensste nvidia drivers och ändra till prestanda dels för datorns energispar inställningar samt för graffikkortet

Nvidia här.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Okej tack för alla svar, klokare har jag blivit

Visa signatur

Computer Specs
GPU: Geforce GTX 580
CPU: AMD Phenom(tm) 9950 Quad-Core Processor (4CPUs), -2.6GHz
MEMORY: 6144MB
MOTHERBOARD: GA-MA780G-UD3H

Permalänk
Medlem

Klart det går att OCa din prolle. Men tror du skulle tjäna endel på att byta. Ditt moderkort har stöd för Phenom II x6, borde bli ett bra lyft mot din nuvarande. Om du får tag i en begagnad 1090T tex, borde du kunna klocka upp den till 3.8-4ghz lätt med bra kylare.

http://www.gigabyte.com/support-downloads/cpu-support-popup.a...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Max tempen är som sagt 61°C på min processor. Hur högt kan man gå över?

Edit: Ligger 75°C på cs go är det kritiskt? Kan en vattenkylning på processorn få ner tempen mycket?

Visa signatur

Computer Specs
GPU: Geforce GTX 580
CPU: AMD Phenom(tm) 9950 Quad-Core Processor (4CPUs), -2.6GHz
MEMORY: 6144MB
MOTHERBOARD: GA-MA780G-UD3H

Permalänk
Avstängd

75c är lite i överkant och skulle försöka hålla mig under 70c iaf och vattenkylning så beror det på vad du är villig att betala då en 212 kylare kan matcha billigare modeller och skulle säga det inte är värt att köpa nån dyr historia till din cpu

men billigaste prestanda ökningen för din del är en phenom 2 cpu och även om moderkortet sväljer en 6core så skulle jag välja 4 kärnig pga äldre moderkort och bättre singeltrådat då man enklare kan köra oc på dom = mer fps för spel än cores ger
http://www.anandtech.com/bench/product/21?vs=362 här kan du se skillnaden på din nuvarande och 980be och 965/970/975 och 980 är samma cpu och dom är BE = black edition som har multiplier uplåst

så dom är enkla att klocka utan det blir mer belastning på moderkortet som fsb oc ger och alla dom modellerna är god för 3800-4000mhz med billig kylning och 6core cpu blir väldigt varma =kräver bra kylning dom utan uplåst multiplier får man köra fsb oc på = värmeproblem på nordbryggan i dom flesta fallen och du har ingen kylning på mosfets på moderkortet så dom kommer snabbt bli svinhet med en 6core med o.c och 965/970/975 och 980 kan du få för 200-300kr beg och bör maxxa din gpu i dom flesta spel med en lätt oc

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

75c är lite i överkant och skulle försöka hålla mig under 70c iaf och vattenkylning så beror det på vad du är villig att betala då en 212 kylare kan matcha billigare modeller och skulle säga det inte är värt att köpa nån dyr historia till din cpu

men billigaste prestanda ökningen för din del är en phenom 2 cpu och även om moderkortet sväljer en 6core så skulle jag välja 4 kärnig pga äldre moderkort och bättre singeltrådat då man enklare kan köra oc på dom = mer fps för spel än cores ger
http://www.anandtech.com/bench/product/21?vs=362 här kan du se skillnaden på din nuvarande och 980be och 965/970/975 och 980 är samma cpu och dom är BE = black edition som har multiplier uplåst

så dom är enkla att klocka utan det blir mer belastning på moderkortet som fsb oc ger och alla dom modellerna är god för 3800-4000mhz med billig kylning och 6core cpu blir väldigt varma =kräver bra kylning dom utan uplåst multiplier får man köra fsb oc på = värmeproblem på nordbryggan i dom flesta fallen och du har ingen kylning på mosfets på moderkortet så dom kommer snabbt bli svinhet med en 6core med o.c och 965/970/975 och 980 kan du få för 200-300kr beg och bör maxxa din gpu i dom flesta spel med en lätt oc

Okej tack så mycket! Jo jag skall byta ut till en "bra och billig" processor, lär finnas många som slår min gamla. Problemet är att hitta en ny eller begagnad då dom har några år på nacken

Visa signatur

Computer Specs
GPU: Geforce GTX 580
CPU: AMD Phenom(tm) 9950 Quad-Core Processor (4CPUs), -2.6GHz
MEMORY: 6144MB
MOTHERBOARD: GA-MA780G-UD3H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nickenjonny:

Okej tack så mycket! Jo jag skall byta ut till en "bra och billig" processor, lär finnas många som slår min gamla. Problemet är att hitta en ny eller begagnad då dom har några år på nacken

Får kolla lite annonser här på swec eller andra nördsidor så hittar du nog en snabbt då det säkert finns drivor av dom liggandes

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w