SSD utrymme försvinner

Permalänk
Medlem

SSD utrymme försvinner

Tjena!

Som rubriken säger, 1 gb har bara "försvunnit" senaste dynget på min SSD. Igår hade jag cirka 1.3gb kvar på min lilla 60gb igår men när jag startade den idag så har jag bara 270mb kvar på den.

Det mesta program o filer ligger på min HDD men har Windows och ett antal program som jag använder dagligen på SSDn. Vart försvinner alla gb/mb?

Edit: såg nu att jag hade 580mb kvar vid en restart. Är det windows som gör något?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Windowsuppdateringar kanske?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk

Hoppsan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Windowsuppdateringar kanske?

Borde inte dom rensas undan i Disk Cleanup? Eller winsxs mappen.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Pagefile?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sposckis:

Borde inte dom rensas undan i Disk Cleanup? Eller winsxs mappen.

Oanvända delarna av WU rensas i disc cleanup (om du kör med system rättigheter).
WinSxS mappen måste man med speciellt kommando rensa.

Kan det vara systemåterställning?

Btw... även 2GB är för litet ledigt för en stackars SSD, dens WA måste vara 20-100x vid detta laget.

Permalänk
Medlem

1.Stäng av hibernation
2 sätt pagefilen på något litet så som typ 50 mb (vissa stänger av helt men detta kan ev. orsaka kompibilitetsproblem även fast att man har tillräckligt med ram!)
3 inaktivera systemåterställning
4 rensa temporära filer i windows filutforskare och bocka i att rensa systemfiler också så blir du av med alla gamla windows update installationsfiler som annars lagras som backupp.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om du har Windows 8 så kolla på sökfilen!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av PontusW:

Pagefile?

Oanvänd

Skrivet av Paddanx:

Oanvända delarna av WU rensas i disc cleanup (om du kör med system rättigheter).
WinSxS mappen måste man med speciellt kommando rensa.

Kan det vara systemåterställning?

Btw... även 2GB är för litet ledigt för en stackars SSD, dens WA måste vara 20-100x vid detta laget.

WA?

Systemåterställning är redan avstängd

Skrivet av guos89:

1.Stäng av hibernation
2 sätt pagefilen på något litet så som typ 50 mb (vissa stänger av helt men detta kan ev. orsaka kompibilitetsproblem även fast att man har tillräckligt med ram!)
3 inaktivera systemåterställning
4 rensa temporära filer i windows filutforskare och bocka i att rensa systemfiler också så blir du av med alla gamla windows update installationsfiler som annars lagras som backupp.

Gjort, Ingen stor skillnad drog även "dism /Online /Cleanup-Image /spsuperseded" i CMD fanns inget att städa.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sposckis:

Write amplification.

Kort sagt, du sliter ut SSDn kanske så illa som 100x snabbare än den är tänkt. Så skriver du 1 GB data, så sliter du på den som om du skrev 100GB pga den är så full.

Permalänk
Medlem

Ladda ner CCleaner

Visa signatur

The game | Fraktfritt Inet

Ebolaexpressen är under uppbyggnad, sleeve och 240 rad i ett Silverstone SG05B

Permalänk
Medlem

Du ska nog försöka ha betydligt mer än 1GB ledigt utrymme.. förslagsvis minst 2ggr ram-minnet, går inte det så köp större disk.
Förslagsvis 250-500GB