Vad är skillnaden mellan 48kHz och 192kHz i postproduktion för ljud?

Permalänk
Avstängd

Vad är skillnaden mellan 48kHz och 192kHz i postproduktion för ljud?

Tjena!

Jag brukar spela in mitt videoljud i 48kHz 24-bit okomprimerat WAV som jag sen fixar till postproduktion i Adobe Audition såsom compression & normalisering.

Men jag har också alternativet att välja 192kHz (dock tyvärr inte 32-bit vilket jag oxå undrar om det gör nån större skillnad mellan det och 24-bit) i min inspelning dock som jag förstår så kan mänskliga öronen bara höra mellan 20Hz -20kHz (innan åldern tar ut sin rätt på ens hörsel) så då undrar jag vad man ska ha 192kHz i inspelning?

Finns det någon signifikant skillnad mellan att spela in i 192kHz än klassiska 48kHz beträffande vad man kan sen göra i postproduktion i olika ljudprogram som Audition och iZotope RX4?

Tack för svar på förhand! / AplAy.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det handlar bara om hur många tonartsändringar per sekund som registreras i inspelningen, och klassiskt sett brukar man säga att allting över 48khz är i ultraljudsspektrumet; dvs utanför mänsklig hörbarhet.

läs mer här: http://people.xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Kör på 48KHz, det räcker. Högre bitdjup kan vara trevligt om man ska hålla på och greja en massa men 99.999999% av befolkningen märker ingen skillnad alls.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vad är skillnaden mellan 48kHz och 192kHz i postproduktion för ljud?

144kHz?!

(Sorry, var tvungen )

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB