Star Citizen väntas kräva omkring 100 GB lagringsutrymme

Permalänk
Melding Plague

Star Citizen väntas kräva omkring 100 GB lagringsutrymme

Kommande rymdliret Star Citizen väntas ställa skyhöga hårdvarukrav, något som inte enbart gäller processorer och grafikkort. Nu framgår att klienten beräknas landa på hela 100 GB.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Man får köpa en SSD och enbart ha Star Citizen på den med andra ord.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Det var minsann inte lite, speciellt när man själv sitter på en 240GB SSD.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Man får köpa en SSD och enbart ha Star Citizen på den med andra ord.

precis min tanke haha

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Det är lugnt. Lagom till att spelet faktiskt släpps, så kan vi köpa 10tb SSD diskar för en tusenlapp.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

NU är jag glad för framtids planen på 2TB SDD

Men det är fullständigt löjligt mycket att ladda ner. Lär ju ta mindre evighet även på 100Mbit linor. (100GB @ ca 10MB/s = ca 2tim 45 min!)

Permalänk

Bevis på att man kan göra bra spel om man skiter i att utveckla för konsoler....

Permalänk
Medlem

Ser oprofessionellt ut när en utvecklare skriver "mb" och "gb".

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Gött flås, då kanske de faktiskt får lansera en teknik för att låta eplmotorn bestämma vad som är relevant i närmsta spelframtiden och låta den läsa in texturer och modeller on prediction istället för on demand.

annars, kommer detta vara en fullständig dödsstöt för mekaniska hårddiskar.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av axelpaxel:

Bevis på att man kan göra bra spel om man skiter i att utveckla för konsoller....

Spelet kanske ska släppas innan man drar den slutsatsen ;). Enda beviset so far är väl att man kan göra stora spel.

Sedan bör det väl vara möjligt att installera spel av liknande storlek även på konsol om spelet bara distribueras via onlinetjänster?

Edit:
Som ksw säger, ska bli intressant att se hur väl det här fungerar med mekaniska diskar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Någon som dom både sälja är Star Citizen för installerat på en SSD kanske med några bonus skepp eller prylar

vad tycker ni??

Visa signatur

Intel(R) Core(TM) i7-7700K CPU @ 4.20GHz

Memory 16.00 GB
Video Card NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Ser oprofessionellt ut när en utvecklare skriver "mb" och "gb".

Vad hade du föredragit?

Personlig har intresset för detta spelat totalt försvunnit. Orkar inte med spelförsäljare som kräver betalt innan man levererat något, gått på tillräckligt många nitlotter.

Permalänk
Medlem

Förstår inte problemet/nyhetsvärdet?
Enda problemet skulle vara om man prompt känner att man måste ha spelet på sin SSD, men det känns rätt orimligt?
Hur många spel har folk på sin SSD? Min spelmapp är på över 1TB, så det är redan nu inte rimligt att ha max nått eller ett par spel på SSD:n ändå.

Hårddiskar på 2-3-4 TB kostar ju ingenting idag, och att tanka 20 gig patch är ju inga problem ens på en 10Mbit lina, tar ju runt 5 timmar. Sätt på det på morgonen så är det klart när du kommer hem från jobb eller skola.

Skrivet av niklasloow:

Personlig har intresset för detta spelat totalt försvunnit. Orkar inte med spelförsäljare som kräver betalt innan man levererat något, gått på tillräckligt många nitlotter.

Håller faktiskt med, dessa kickstarters / early access har ju lett till att det tar så lång tid från announce till release att man typ har hunnit glömma bort spelet.
Jag hade helt och hållet blandat ihop Star Citizen med Elite: Dangerous

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Spelet kanske ska släppas innan man drar den slutsatsen ;). Enda beviset so far är väl att man kan göra stora spel.

Sedan bör det väl vara möjligt att installera spel av liknande storlek även på konsol om spelet bara distribueras via onlinetjänster?

Edit:
Som ksw säger, ska bli intressant att se hur väl det här fungerar med mekaniska diskar.

Håller helt med dig, förhandsbokar aldrig spel just för att vara säker på att de håller måttet.

Jag menade snarare att utvecklarna har möjlighet att pusha gränserna och hårdvaran i moderna datorer när de inte behöver ta hänsyn till konsoler och deras begränsningar. T.ex. så ska ju SC rekommendera 16GB Ram om jag inte minns fel... I hope you get the point!

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Spelet kanske ska släppas innan man drar den slutsatsen ;). Enda beviset so far är väl att man kan göra stora spel.

Sedan bör det väl vara möjligt att installera spel av liknande storlek även på konsol om spelet bara distribueras via onlinetjänster?

Edit:
Som ksw säger, ska bli intressant att se hur väl det här fungerar med mekaniska diskar.

Just nu käns spel mekaniken solid för skeppen i alla fall det är nog det enda man kan fastslå i dagens lägen dock även den behöver sin tweaking.

Spelet är just nu på 21GB och ligger på min WD Raptor disk och de laddar inte fort kan jag säga dock är den största flaskhalsen för mig atm mitt GTX 580.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasloow:

Vad hade du föredragit?

Skulle tro att han vill ha MB och GB.
Eftersom att det bara handlar om ett inlägg på ett forum så tycker jag det känns lite onödigt att hänga upp sig på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasloow:

Vad hade du föredragit?

MB och GB.
MB = Megabyte
mb = Millibit (om något)

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasloow:

Vad hade du föredragit?

Personlig har intresset för detta spelat totalt försvunnit. Orkar inte med spelförsäljare som kräver betalt innan man levererat något, gått på tillräckligt många nitlotter.

Ganska stor skillnad på gb-tb och GB-TB om man är någorlunda insatt i datorvärlden.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Förstår inte problemet/nyhetsvärdet?
Enda problemet skulle vara om man prompt känner att man måste ha spelet på sin SSD, men det känns rätt orimligt?

Du tror inte 100 gig behöver lite läskraft för att loadas?
Med alla enorma zoner som man har fått en blick på i alphan så är nog mekaniska det orimliga att använda.
Jag har ALLA mina onlinespel på min(a) SSD(er), just för hårdvarulatency.

Jag tror, som andra tidigare nämnt, att SDD priset kommer vara betydligt lägre och lagringskapaciteten betydligt större när väl spelet lanseras, och varför inte bundla det - Star Citizen med en SSD och lite ingame goodies. Har svårt att tro att det inte låter lockande för hårdvaruproducenterna.

Permalänk
Medlem

lovar en version till Linux senare, men alla vi Mac användare då? Eller är spelet ej riktade för folk som har känsla för kvalitet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Skrivet av Playboy_1338:

lovar en version till Linux senare, men alla vi Mac användare då? Eller är spelet ej riktade för folk som har känsla för kvalitet?

Skickades från m.sweclockers.com

Kvalitet är bra till mycket, men finns det nån officiell Apple produkt som kan driva SC någorlunda? (om vi bortser från Hackintosh...) Det vore dock såklart bättre med versioner till alla plattformar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

lovar en version till Linux senare, men alla vi Mac användare då? Eller är spelet ej riktade för folk som har känsla för kvalitet?

Skickades från m.sweclockers.com

Spelet är inte för konsoller, tyvärr

Visa signatur

Hjaa!

Permalänk
Medlem

Får hoppas att detta spel klarar att ligga på en vanlig hdd och inte en ssd då.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

lovar en version till Linux senare, men alla vi Mac användare då? Eller är spelet ej riktade för folk som har känsla för kvalitet?

Skickades från m.sweclockers.com

Haha nice troll.

Hur som helst, spelet är designat för folk som kommer att ha ett system som klarar av att köra detta ordentligt. Därför släpps det inte på konsol.
Linux kommer inte att kunna köra det här korrekt (på sin fullaste potential) kan jag tänka mig då drivrutinerna lär inte vara i samma nivå som för windows, nog sämre för mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

MB och GB.
MB = Megabyte
mb = Millibit (om något)

Skrivet av 93Clocker:

Ganska stor skillnad på gb-tb och GB-TB om man är någorlunda insatt i datorvärlden.

Dock skall det vara M o inte m i båda fallen.... M = Mega, m = milli....

Permalänk
Medlem

Har bara 128 GB på min 1tb game SSD. Men det är mycket kvar till dess så för tidigt för att börja oroa sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

lovar en version till Linux senare, men alla vi Mac användare då? Eller är spelet ej riktade för folk som har känsla för kvalitet?

Skickades från m.sweclockers.com

Känsla för kvalitet, eller menar du design?
Jag tror nog det kommer en klient till Mac, Mac OSX är ju trots allt Linux i grund och botten, så det lär väl inte krävas många ändringar.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Hoppas de blir nästa main spel i minst 10 års tid... får gärna blir 200gb och upp... bara de blir skoj

Visa signatur

/3900x/i7 4790k/3400g/xeon 5670 x2 32gb ram...EVGA GeForce GTX 1070ti/3070 8GB SC ACX...evga supernova 850w g2
Corsair 200r...noctuna ub9

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Förstår inte problemet/nyhetsvärdet?
Enda problemet skulle vara om man prompt känner att man måste ha spelet på sin SSD, men det känns rätt orimligt?
Hur många spel har folk på sin SSD? Min spelmapp är på över 1TB, så det är redan nu inte rimligt att ha max nått eller ett par spel på SSD:n ändå.

~100GB på en SSD är knappast orimligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror inte det primära problemet är SSD vs. HDD utan snarare att stora delar av köparna fortfarande sitter på, med svenska mått, horribla uppkopplingar. Och det gäller inte bara utlandet.

Förr fick man ju sitta i timmar och tanka patcher. Man överlevde det då och man kommer att överleva det idag också. Alternativet är att kompromissa med den grafiska kvaliteten för att hantera användarnas otålighet vid patchning vilket iaf jag tycker är fel väg att gå.

Sen är vi så bortskämda idag med att kunna köra alla nya spel på maxade inställningar och för min egen del vore det skönt med ett nytt "Crysis" som mördade även CF/SLI-riggar med toppkorten i något år eller två innan hårdvaran kommer ikapp. Om priset är att somliga får frustrerande långa patchtider så får det väl vara så, då är det dags för politikerna/bredbandsleverantörerna att börja bygga ut och leverera det kunderna efterfrågar. Utveckling drivs knappast av att anpassa allt nytt efter dagens förutsättningar.

Istället för att gnälla över låga framerates kan folk sänka inställningarna.