Hårddisk (WD RED 2 TB) tappar enhetsbeteckningen vid omstart

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eksjö
Registrerad
Okt 2007

Hårddisk (WD RED 2 TB) tappar enhetsbeteckningen vid omstart

Snabb resume:

Köpte en WDC WD20EFRX-68AX9N0 för att köra i min nas. Låg stilla länge och gjorde ingen nytta där i så jag slängde över den i min Popcorn Hour c200 och allt fungerade felfritt.. en vecka!

Sen började den tjura och tappade kopplingen mot mitt nätverk/datan så jag inte kunde föra över mera filer dit. Ur med den ur poppen och tanken var att byta den mot en 1 TB som jag har i datorn sedan innan bara för att det verkar som vissa 2 tb diskar är problem i just C200.

Formaterade om disken via diskhanteraren där den endast var synlig från början(satte den på sata kablarna som höll igång 1 TB disken) och satte en enhetsbeteckning till den och allt lirade helt okej... Tills jag startar om datorn för då är det samma sak, jag måste tilldela en enhetsbeteckning till disken varje gång för att den ska dyka upp i utforskaren. Behöver inte formatera eller nått sånt utan bara ge den en enhet via då diskhanteraren... Detta är för mig helt knasigt för den borde ju hålla kvar vid disken och dennes enhet..eller? Vad har jag missat?

Skulle vara sjukt tacksam för hjälp då jag inte är världens mest insatta och har säkerligen ingen koll på något..?

//Mattias

Kung Rïkard skrev följande: Rent spontant låter det som att disken fått attributet "HIDDEN" påslaget. Kontrollera det.

1. Öppna startmenyn och skriv "cmd". Högerklicka på Terminal/Kommandofönster och "Run as administrator" (eller motsvarande på det språk du kör).
2. Skriv "diskpart"
3. Skriv "list volume"
4. Leta upp disken i fråga, och skriv "volume <n>", där <n> är siffran för disken. ALT select volume utan "
5. Skriv "attributes volume"

Står det ja/yes på "HIDDEN"?

Om det gör det, skriv "attributes volume clear hidden" och sen "exit".

Välj enhetsbokstav som du gjort tidigare (antingen före eller efter diskpart-delen) och boota om.

Lösningen!