Har Posten skadat SSD:n?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

Har Posten skadat SSD:n?

Beställde en SSD från NetOnNet som levererades i ett tunt kuvert. Brevbäraren släppte ner kuvertet i brevinkastet med en ordentlig smäll i golvet (kanske 1,5 meter fallhöjd). Nu undrar jag om SSD:n kan ha tagit skada av smällen? Hade det varit en vanlig hårddisk hade jag nog skickat tillbaks den utan att öppna, men hur tålig är en SSD för fysiskt våld?

CPU: Intel Core i7 5820K MB: Asus X99-Pro RAM: Crucial DDR4 2133MHz 16GB SSD: Crucial MX100 256GB SSD: Crucial MX200 500GB GPU: GeForce GTX 960 Chassi: Fractal Define R5 Nätagg: EVGA SuperNova 850 G2 Kylare: Noctua NH-U14S OS:Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Om den har emblage så är det knappast någon större risk. Dom tål i teorin en hel del under en kort stund. Många G under några ms så. Men är den sönder så är det ju RMA oavset så.

Gallerier: Modern Midi

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

Ok tack för infon! Den ligger ju i sin förpackning, men förpackningen är väldigt slimmad och knappast gjord för stötdämpning. Får väl hoppas på att den funkar bra sen när den ska användas då (SSD:n är till ett datorbygge som inte har alla komponenter än)...

CPU: Intel Core i7 5820K MB: Asus X99-Pro RAM: Crucial DDR4 2133MHz 16GB SSD: Crucial MX100 256GB SSD: Crucial MX200 500GB GPU: GeForce GTX 960 Chassi: Fractal Define R5 Nätagg: EVGA SuperNova 850 G2 Kylare: Noctua NH-U14S OS:Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012

Kuvert? Då är det ju ett sådant med bubblor på insidan. Din SSD är garanterat okej.

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
Phenom II X4 965@3900MHz (Sommarklock)
GTX 760@1111MHz

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

På vilka dörrar sitter brevinkastet 150cm från golvet?

Vet hut Fredrik Åkare - skäms gamle karl!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013

1,5 meter falhöjd? Hur högt brevinkast har ni xD. Men ont borde ssdn klarat sig, inget rörande i de så inte direkt något som kan gå sönder så. Kretskorten är väldigt stryktåliga.

FD ARC, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, FD Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dals-Ed
Registrerad
Jul 2007

Jag tror garanterat disken har klarat sig.

Dock tror jag inte brevinkastet på dörren sitter 1,5m högt upp för det borde vara uppe vid hålet man tittar ut genom dörren

I7 4930k @ 4,3ghz -I- H100i -I- Msi x79 gd65 (8d) -I- Sapphire 290 tri-x OC -I- 16gb Corsair vengeance 1600mhz -I- Chieftec nitro 650w -I- Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows8.1 pro -I- Fractal R4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009

Det här är vad en kingston klarar typ 20G
Vibrationstolerans 2.17 g @ 7-800 Hz (vid drift) / 20 g @ 10-2000 Hz (i vila)

Moderkort: MSI Z270 M3 Gaming CPU: I7 7700K (4,9)
RAM: Corsair Vengeance LED 16GB DDR4 3200 MHz Kylning: Corsair H100i Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :MSI GTX 1070 Gaming X 8GB Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: NZXT H440 Rött Monitor: Acer XB271H G-Sync
Tangentbord: Steelseries Apex M800 Mus: SteelSeries Rival 700

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

SSD:s tål ganska många G och själv krashen sker ju knappast hårt mot hårt då retardationen(alltså tiden mellan att paketetbörjar sakta in från golvet tills att det är helt stilla. Dessutom väger ju grejerna ingenting så rörelseenergin blir ju inte överdrivet hög gentemot om man skulle tappa en mekaniskt som väger betydligt mycket mer.

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Mar 2010

vi brukar sitta och slå och banka på SSDar i drift på jobb, ibland med verktyg, aldrig någon hittils som dött eller konstrat sig på grund utav disken.

kan ju tilläga att jag slår ganska hårt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sösdala/Skåne/Sverige
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av pokelia:

vi brukar sitta och slå och banka på SSDar i drift på jobb, ibland med verktyg, aldrig någon hittils som dött eller konstrat sig på grund utav disken.

Varför i hela fridens namn gör ni det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

Hehehe, ok... jag funderade på att mäta avståndet till brevinkastet innan jag postade inlägget men bestämde mig för att det var överkurs och gick på en usel uppskattning istället.

Hursomhelst blev det en jäkla duns, så antingen ÄR brevinkastet 150cm upp, eller så tog brevbäraren sats från andra sidan farstun när han bombade ner brevet..

Det känns iaf skönt att höra att de brukar tåla hårda tag!

Trädvy Permalänk
Forumledare
Registrerad
Jan 2005

*Tråd rensad*

Tagit bort några off topic/meningslösa inlägg enligt §1.6.
/moderator

Synpunkter gällande modereringen? Då kan du kontakta mig, moderatorerna, Sweclockers
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av pokelia:

Tror era driftavdelning behöver har mer vettigt att göra, eller färre anställda om ni har tid att banka skiten ur SSDer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
M:hamn
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Paddanx:

Tror era driftavdelning behöver har mer vettigt att göra, eller färre anställda om ni har tid att banka skiten ur SSDer.

hahaha

Asus Strix Z270G Gaming - Core i5-7600K - Phanteks TC14S Black Slim - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - WD Purple IntelliPower 2TB - FRACTAL DESIGN Define Mini C Window- ASUS VC239H 23" IPS - OPO 5

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av robbankentor:

Det här är vad en kingston klarar typ 20G
Vibrationstolerans 2.17 g @ 7-800 Hz (vid drift) / 20 g @ 10-2000 Hz (i vila)

Klartext?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2003

Att du kan skicka iväg disken i en katapult och den kommer fortfarande att fungera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Jun 2014

https://www.youtube.com/watch?v=eULFf6F5Ri8 se 3:42
Nä troligen inte, SSD är jävligt tåliga, föreställ dej ett stort usb minne med tunt metalskal.

Dator: | Chassi: Fractal Design Define R4 | CPU: Intel i7 3770k @ 4.5ghz | MB: ASUS P8Z77-V PRO | RAM: HyperX 16GB DDR3 CL11 2400Mhz Savage XMP | GPU: Palit GeForce GTX 1080 GameRock | Ljudkort: Auzentech X-Fi HomeTheater HD/Asus Xonar Essence STX II| OS: Windows 10 64-bit | Bootdrive: Samsung evo 850 | HDD1: Western Digital Caviar Green 3 TB SATA III 64 MB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W | CPU kylning: Phanteks PH-TC14PE | Monitor: Acer 34" Predator X34 G-Sync IPS Curved | Hörlurar: AKG Q701/HE-400I/Stax SR-L300|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jan 2008

Går ett USB-minne sönder om man tappar det från 150cm höjd? Går en SSD sönder om man tappar den från 150cm höjd?

Jag tror din SSD har klarat sig alldeles utmärkt. Dunsen du hörde kan nog ha varit själva brevinkastet också. I båda lägenheterna jag bott i senaste året så har det smällt riktigt rejält av själva brevinkastet.

O2+ODAC - Denon AH-D2000 - Koss Porta Pro
Harman Kardon HK3490 - Had Oy högtalare - 2st Eminence LAB12 slutna baslådor drivna av Behringer iNuke NU6000 MiniDSP och UMIK-1
Min musik/ljudblogg - Phimusic

Trädvy Permalänk
Proffsmobbare
fd. JaZid
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av Cool Runnings:

Skrivet av Paddanx:

Om man utvecklar utrustning t.ex. till militära ändamål så måste allting utsättas för otroliga fysiska påfrestningar innan man kan godkänna produkten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Skrivet av Paddanx:

Kollar man vad som står under hans "Yrke" på profilen så verkar det helt OK.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sweden
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av J.son:

https://www.youtube.com/watch?v=eULFf6F5Ri8 se 3:42
Nä troligen inte, SSD är jävligt tåliga, föreställ dej ett stort usb minne med tunt metalskal.

ahhaha Den videon. Man har inte så mycket nytta av 2Gbit sek idag i alla fall.

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2011

Hur som helst tror jag att din SSD inte har skadats. Har den det är det avsändaren som är ansvarig. En försändelse som skickas med posten ska vara i emballage som klarar fall från 1m höjd. Oavsett om det är paket eller brev. Att det smäller när man skickar in post i brevinkastet kan jag förstå. Fjädern som sitter i locket på inkastet är OFTAST allt för spänd.

MVH

Corsair Air 540 | Asus Z87-PRO | INTEL i7-4770K @ 4,2 ghz| 4x4gb 1600mhz RAM | Zotac 980 AMP! XTREME 4GB | SSD 512GB | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK | OSx + Win 10 pro N 64-bit
---------------------------------------------------------------------------------
Server: Supermicro X7DBP-8 | 2x Intel Xeon E5420 | 16gb ECC | 700w PSU | TS3 | CS:GO | mer i framtiden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Mar 2010

Skrivet av Paddanx:

Skrivet av m4gnify:

Kollar man vad som står under hans "Yrke" på profilen så verkar det helt OK.

Skrivet av JaZid:

Om man utvecklar utrustning t.ex. till militära ändamål så måste allting utsättas för otroliga fysiska påfrestningar innan man kan godkänna produkten.

som JaZid nämnde. vi slår och testar våra produkter för att kunna garantera att den inte klappar ihop för att man råkar slå till en dator i drift eller mer.

onT: du behöver inte oroa dig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Hissmusikern:

Hehehe, ok... jag funderade på att mäta avståndet till brevinkastet innan jag postade inlägget men bestämde mig för att det var överkurs och gick på en usel uppskattning istället.

Hursomhelst blev det en jäkla duns, så antingen ÄR brevinkastet 150cm upp, eller så tog brevbäraren sats från andra sidan farstun när han bombade ner brevet..

Hahahaha asså ju mer du försöker förklara desto sjukare låter det, du uppskattar alltså inte höjden på brevinkastet utifrån ögonmått utan utifrån hur hög duns det blir när ett paket slår i marken? Har du någonsin sett det här omtalade brevinkastet eller kan han ha släppt den genom skorstenen?

Intel Core i7-4790k / Asus Maximus VII Ranger / Gigabyte GTX 970 Windforce 3X OC / HyperX Savage 16GB (2x8) 2400MHz / EVGA SuperNOVA G2 850W / Samsung 850 PRO 256GB / Fractal Design Define S / custom loop / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Philips Fidelio X2 / FiiO E10K /

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
:s
Registrerad
Jun 2005

Jag körde över min usb sticka med bilen och hittade den på parkeringen någon dag senare men det fungerade fint.

Förmodligen fungerar din ssd som den ska men är den trasig så har du väl garanti på den svårare än så är det väl inte

4770K/12gb ram/2 gtx titan-SLI/1000w newton r3/Acer XB270HU