[HJÄLP] Datorn startar endast när jag håller inne startknappen!?

Permalänk
Medlem

[HJÄLP] Datorn startar endast när jag håller inne startknappen!?

Hej. Sitter just nu med följande komponenter:

Intel Core i5 4570S 2.9 Ghz (Haswell)
ASUS B85M-G mATX
och ett be quiet nätaggregat på 400w

Datorn har alltid fungerat, men nu helt plötsligt startar den ENDAST när jag håller inne startknappen, släpper jag stängs datorn av igen och fläktarna slutar snurra. Vad är problemet?

Har dubbelkollar så inget är kortslutet, har även testat med andra minnen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sitter du ner? OK. Startknappen är defekt.

Skämt åsido; Testa att lossa kabeln som förbinder startknappen med moderkortet, och starta sedan datorn genom att kortsluta rätt pins med exempelvis en skruvmejsel. Allt som vanligt igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Sitter du ner? OK. Startknappen är defekt.

Skämt åsido; Testa att lossa kabeln som förbinder startknappen med moderkortet, och starta sedan datorn genom att kortsluta rätt pins med exempelvis en skruvmejsel. Allt som vanligt igen?

Redan testat, har kopplat ut allt, och testat starta med en platt skruvmejsel på pinsen, samma problem. Datorn startar i någon sekund, sen stängs av igen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

OK, har du kanske ett annat nätagg att testa med? Inga förändringar alls i konfiguration eller beteende på sistone?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

OK, har du kanske ett annat nätagg att testa med? Inga förändringar alls i konfiguration eller beteende på sistone?

Testat ett annat nätaggregat nu, samma problem.

nej inget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du håller inne startknappen, startar den då hela vägen, inklusive laddar in Windows som den ska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Om du håller inne startknappen, startar den då hela vägen, inklusive laddar in Windows som den ska?

Nej, testade hålla länge, och efter kanske 6-7 sekunder släcks fläktarna ned igen, och datorn startar om. Sen är den dör helt tills jag släpper och testar igen, repeat. Moderkortet som är paj?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Nej, testade hålla länge, och efter kanske 6-7 sekunder släcks fläktarna ned igen, och datorn startar om. Sen är den dör helt tills jag släpper och testar igen, repeat. Moderkortet som är paj?

Det ser ut som det mest troliga just nu, för mig iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det ser ut som det mest troliga just nu, för mig iaf.

Ja.

Jag har ju testat annat nätaggregat, andra minnen, olika platser på minnen, annan CPU fläkt, har dubbelkollat kortslutningar.

Så antingen moderkort eller CPU. Hur vet jag vilket som är trasigt !?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Ja.

Jag har ju testat annat nätaggregat, andra minnen, olika platser på minnen, annan CPU fläkt, har dubbelkollat kortslutningar.

Så antingen moderkort eller CPU. Hur vet jag vilket som är trasigt !?

Det mest logiska borde vara att testa processorn på annat håll. Eftersom moderkort går sönder oftare än processorer så är processorn antagligen hel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det mest logiska borde vara att testa processorn på annat håll. Eftersom moderkort går sönder oftare än processorer så är processorn antagligen hel.

Blir jobbigt när man inte har någon annan 1150 CPU

FUCK!

Visa signatur