fläktarna ger ifrån sig ett tickande ljud

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2011

fläktarna ger ifrån sig ett tickande ljud

Hej
Dem två medföljande fläktarna i Fractal design R4(Silent series R2 140mm?) ger ifrån sig ett irriterande tickande ljud oavsett varvtal. Vid 7V så hörs det inte mycket men tillräckligt för att det ska bli irriterande när det är tyst i rummet. Så ni som har använder er av samma chassi och fläktar, har ni samma problem? Finns det någon lösning på det eller får man köpa nya fläktar? Tips på andra tysta fläktar vore nice.
Här är ett klipp från någon som lider av samma problem: https://www.youtube.com/watch?v=25FeFPvJ8_s

Även Cpu fläkten Hyper 212 EVO tickar lite grann fast mycket lägre hörs inte på samma sätt som silent series fläktarna. Är det normalt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009

är du helt säker på att det är fläktarna? Hårddiskar brukar kunna ticka,

Moderkort: MSI Z170A-G45 Gaming RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2133 MHz
Processor: Intel Core i5 6600K Kylning: Cooler Master Hyper 212 EVO
Grafikkort :MSI GTX 1070 Gaming X 8GB Monitor: Asus VG248QE
Chassi: NZXT H440 Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Tangentbord: Steelseries Apex M800 Mus: SteelSeries Sensei wireless

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Varifrån får du strömmen till dem, en fläktkontroller eller direkt från nätdelen?

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av robbankentor:

är du helt säker på att det är fläktarna? Hårddiskar brukar kunna ticka,

Japp, helt säker. Min hårddisk vibrerar också men den är helt avstängd eftersom jag även irriterat mig på det ljudet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av mrqaffe:

Varifrån får du strömmen till dem, en fläktkontroller eller direkt från nätdelen?

Vet inte, hur tar jag reda på det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2011

Jag har även coil whine på mitt nätagg, kan det påverka?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

Är du säker på att fläktarna inte slår i någonting lite lätt? Om du stänger av datorn och snurrar dem för hand så borde du känna om de tar i någonstans.

3570k @ 4,4 // Zotac 980 ti Amp Edition // 16GB DDR3

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av yeahyouknow:

Vet inte, hur tar jag reda på det?

Man tittar var man kopplat in dem. PWM kan påverka hur motorerna låter för det kan ge momentpulser som gör att vingarna hamnar i resonans och ljudet hörs tydligare.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Jonny Myran:

Är du säker på att fläktarna inte slår i någonting lite lätt? Om du stänger av datorn och snurrar dem för hand så borde du känna om de tar i någonstans.

Jag är tämligen säker på att det inte slår i något alls då jag testat det flera gånger nu. Även snabbt stoppat fläkten när datorn är igång med fingret och då försvinner ljudet och så fort den börjar jobba igen återfinns det irriterande missljudet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av mrqaffe:

Man tittar var man kopplat in dem. PWM kan påverka hur motorerna låter för det kan ge momentpulser som gör att vingarna hamnar i resonans och ljudet hörs tydligare.

Kollade upp det. Dem är kopplade till fläktkontrollen sedan vidare till nätdelen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2011

Här är ett annars ett klipp som bevisar ganska tydligt hur det låter om mina fläktar: https://www.youtube.com/watch?v=_yCzDAJVfTc

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av yeahyouknow:

Kollade upp det. Dem är kopplade till fläktkontrollen sedan vidare till nätdelen.

Och du vet hur kontrollern reglerar spänningen ? Annars bör du koppla förbi den och mata direkt från nätdelen eller något som ger ren dc och inte pulståg ut och höra om det påverkar, fläktarna kan alltså skapa oljud om de inte får dc utan pulserande dc.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av mrqaffe:

Och du vet hur kontrollern reglerar spänningen ? Annars bör du koppla förbi den och mata direkt från nätdelen eller något som ger ren dc och inte pulståg ut och höra om det påverkar, fläktarna kan alltså skapa oljud om de inte får dc utan pulserande dc.

Får ta och kolla på det och testa mig fram och se vart det leder. Fläkten där fram är varken fäst med skruvar eller plastfästen vilket jag heller inte fått med. Vet ej om det kan påverka, troligen inte. Får återkomma.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2008

Testat om ljudet försvinner vid olika vinklar? Jag har varit med om fractalfläktar som "tickar" i takt med varvtalet. Troligtvis något vajs med lagret var det för mig. Testa att mata dem med ren DC som sagts, fungerar inte det, reklamera/köp nya.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Mar 2011

Samma med mina i mitt R4
Mina sitter i en fläktkontroller också en Fractal Design Adjust 108
Ska testa förslagen i tråden jag med

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 3.8GHz (4.4GHz turbo) Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD:OCZ Arc 100 240GB HDD1: WD Black 1TB HDD2: WD Blue 320GB Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: En sån man ringer med? (Xperia M4 Aqua)