Permalänk
Medlem

Optical ljud borta...

Hejsan. Så här ligger det till.
Under typ 2 år så har jag använt en optical cable från min stationära dator till min soundbar för att streama ljud. Och det har fungerat solklart. Men häromdagen så slutade allt fungera. Jag använder Realtek manager för att ändra default device från soundbaren till mitt headset som jag alltid har gjort.

Använder optical kabel från tv till soundbaren och det funkar fortfarande. Och headsetet funkar med ljud. Bara genom optical från dator till soundbaren.

Vid uppstartad dator så lyser änden av optical kabeln och antar att den inte ska lysa om den inte är connectat som den ska men inget ljud.

Och vet inte riktigt hur jag ska felsöka, så ifall ni har något tips så kom gärna med det. (Antar att det inte är något fel på kabeln på grund av att den lyser som den ska???)

MvH Anders

Permalänk
Medlem

Har du Realteks oranga högtalare nere till höger.
Om du högerklickar på den och väljer ljudenheter, hur ser det ut då?

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Knäckt kabel, skitig kabelände, smuts/damm i uttagen... etc.?

Permalänk
Medlem

Testade att blåsa på kabeln som sitter in i datorn och det funka. Jätte skumt att en kabel ska tunna damma igen när kabeln sitter ansluten jämt. Men funka nu iaf tackar för svaren och hjälpen!

MvH Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gudish:

Testade att blåsa på kabeln som sitter in i datorn och det funka. Jätte skumt att en kabel ska tunna damma igen när kabeln sitter ansluten jämt. Men funka nu iaf tackar för svaren och hjälpen!

MvH Anders

JA men nu har det hänt igen. TRÅKIGT!! Förslag???