G3258 + Asus H81i-Plus tvärvägrar att överklocka.

Permalänk
Medlem

G3258 + Asus H81i-Plus tvärvägrar att överklocka.

Hej kära medlemmar, jag har nu slösat bort hela min dag på detta och är så otroligt trött/frustrerad på att googla och inte hitta någon som har samma problem som jag.

Kort och gott så byggde jag ihop ett mitx-system häromdagen och det funkar fint på alla plan förutom just överklockningen som jag tänkte ta itu med idag.

Jag började med att uppdatera bios till senaste versionen och efter att ha läst mängder med trådar om folks resultat som är så otroligt enkla att uppnå så satte jag med stort självförtroende ribban mellanhögt direkt. Multiplier på x40 och Volten på 1.2 med tanke på att alla andra hela världen verkar ha detta som ett minimum och inte behöver ändra NÅGOT annat om de inte vill gå högre.
Detta ledde bara till att Windows inte vill boota så jag började sakta dra ner på multipliern utan resultat. Jag började pilla runt med att stänga av Speedstep och alla de klassiska inställningarna som kan bråka.

Till slut så satte jag bara multipliern på 34 och lät allt annat vara på auto för att se om det fanns något hopp men fortfarande så startar den bara om sig innan den kommer in i Windows.

Vad fasen är det jag missar? Eller har jag bara fått världshistoriens sämsta chip?

Dator:

CM Elite 110
Intel G3258
Asus H81i-Plus
MSI 750ti
Corsair TX750W
Kingston HyperX Red 8gb
Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Blev väldigt förvånad över att man kan klocka på ett H81, har ingen erfarenhet av det. Men testa att sätta vcore på manuell och typ 1.25 och kolla så att det ändrar sig i typ CPU-Z eller hwmonitor. Kan vara så att vcore/spänningen spökar eftersom der du beskriver låter som att den inte får tillräckligt med spänning.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Lekte runt lite med det och märkte något intressant:

VID går upp till och stannar på 1.25 men VCORE rör sig inte över 0.880V även om jag kör igång Prime95.

VID är väl såvitt jag vet så mycket som Processorn vill ha, så något blockerar hur mycket ström den faktiskt tar?

Det förklarar ifs inte helt varför jag inte kan boota ens om jag ökar multipliern 1 steg och låter allt annat vara på auto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Blev väldigt förvånad över att man kan klocka på ett H81, har ingen erfarenhet av det. Men testa att sätta vcore på manuell och typ 1.25 och kolla så att det ändrar sig i typ CPU-Z eller hwmonitor. Kan vara så att vcore/spänningen spökar eftersom der du beskriver låter som att den inte får tillräckligt med spänning.

Blir förvånad själv av att så många här på Sweclockers inte visste om detta, fastän det var en väldigt stor nyhet som kom förra sommaren:

http://www.sweclockers.com/nyhet/17274-asus-och-gigabyte-lase...

Känns som att många missade detta helt enkelt då det inte finns heller så många trådar som nämner överklocking på H81.

OnT:

Vad händer om du gör en Clear CMOS (ta ut batteriet på moderkortet i ett par minuter och sätt sedan tillbaka detta)? Kan vara så att du fortfarande har någon inställning som strular.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Vad händer om du gör en Clear CMOS (ta ut batteriet på moderkortet i ett par minuter och sätt sedan tillbaka detta)? Kan vara så att du fortfarande har någon inställning som strular.

Tar lite tid att skruva i denna jäkla dator

Erhm inget förutom att Tid/Datum återställs, lika tjurig på att komma in i Windows om multipliern är över 32.

Permalänk
Medlem

http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2389948

Rapporterade överklockningar på ASUS H81 mobos:

ASUS H81M-PLUS (Micro-ATX): OC to 4.2 GHz @ 1.24 volts, see post #230.

ASUS H81M-D (Micro-ATX): OC to 4.3 Ghz at 1.15 volts, see post #171.

ASUS H81M-C (Micro-ATX): OC to 4.6 GHz at 1.3 volts, see post ---> http://forums.anandtech.com/showpost...&postcount=147

Permalänk
Skrivet av Carlj:

Blev väldigt förvånad över att man kan klocka på ett H81, har ingen erfarenhet av det. Men testa att sätta vcore på manuell och typ 1.25 och kolla så att det ändrar sig i typ CPU-Z eller hwmonitor. Kan vara så att vcore/spänningen spökar eftersom der du beskriver låter som att den inte får tillräckligt med spänning.

Det går att klocka med h81

Byggde en dator till honom med g3258 och asus h81 och kunde klocka både cpu och grafiken

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Blir förvånad själv av att så många här på Sweclockers inte visste om detta, fastän det var en väldigt stor nyhet som kom förra sommaren:

http://www.sweclockers.com/nyhet/17274-asus-och-gigabyte-lase...

Känns som att många missade detta helt enkelt då det inte finns heller så många trådar som nämner överklocking på H81.

OnT:

Vad händer om du gör en Clear CMOS (ta ut batteriet på moderkortet i ett par minuter och sätt sedan tillbaka detta)? Kan vara så att du fortfarande har någon inställning som strular.

Hade helt missat det, tack så mycket! Ska ta och läsa på lite! Kan bli intressant till tjejens dator!

Skrivet av martin_opell:

Det går att klocka med h81

Byggde en dator till honom med g3258 och asus h81 och kunde klocka både cpu och grafiken

Grafiken är jag inte förvånad över, däremot CPUn blev jag förvånad över.

TS: som jag nämnde så är det enligt dina screshots spänningen som spökar. Hur ser det ut i BIOS?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Varför inte låta den först gå på stock för att se vad för spänning den får och sen sakta klocka med det. Tar inte lång tid och är både säkrare och mindre problematiskt än att slå i det mörka på random inställningar och hoppas på det bästa medans du ber till Windows guden att inte få BSOD.

Använder du offset eller manual när det kommer till spänningen? Vilken spänning sätter du och vad får du?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Denna visar Stockinställningarna samtidigt som Prime95 körs.

Denna är med volten ökad till 1.1. Detta syns i CPU-Z men inte HWmonitor. Prime95 körs samtidigt även här.
Med samma inställningar satte jag multipliern på 33 (ökning med 100mhz) och datorn startar om sig under "Windows Startas".

Försöker starta med följande inställningar (Spelar ingen roll om XMP är på eller av)

Någonstans känns det som att det finns en spärr i CPU som vägrar låta den klockas?

Permalänk
Medlem

Detta kan vara intressant att veta för någon Sherlock där ute.

På skoj så installerade jag Intel Extreme Tuning Utility, där kan jag ändra volt osv men slidern för multiplier går inte högre än 32, den är så långt det går så det finns inte ens någon grå-zon.

Jag har extremt svårt att lista ut detta, folk har kört samma delar utan problem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

http://i58.tinypic.com/15pfi92.jpg

Denna visar Stockinställningarna samtidigt som Prime95 körs.

http://i61.tinypic.com/ab35lx.jpg

Denna är med volten ökad till 1.1. Detta syns i CPU-Z men inte HWmonitor. Prime95 körs samtidigt även här.
Med samma inställningar satte jag multipliern på 33 (ökning med 100mhz) och datorn startar om sig under "Windows Startas".

Försöker starta med följande inställningar (Spelar ingen roll om XMP är på eller av)

http://i61.tinypic.com/2mqm5vd.jpg

http://i61.tinypic.com/244v2hi.jpg

http://i57.tinypic.com/o0w50n.jpg

Någonstans känns det som att det finns en spärr i CPU som vägrar låta den klockas?

Jag har hört om det här problemet tidigare, men hittar inte länken där jag läste om detta. Men minns jag rätt så ska man stänga av Turbo Mode (sätt den på Disabled) då den gör något fuffens med Vcore. Testa detta!

Skrivet av Trebsor:

Detta kan vara intressant att veta för någon Sherlock där ute.

På skoj så installerade jag Intel Extreme Tuning Utility, där kan jag ändra volt osv men slidern för multiplier går inte högre än 32, den är så långt det går så det finns inte ens någon grå-zon.

Jag har extremt svårt att lista ut detta, folk har kört samma delar utan problem...

Håll dig med BIOS överklockning, OC i Windows med någon programvara blir aldrig lika bra (enligt mina egna erfarenheter)

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Jag har hört om det här problemet tidigare, men hittar inte länken där jag läste om detta. Men minns jag rätt så ska man stänga av Turbo Mode (sätt den på Disabled) då den gör något fuffens med Vcore. Testa detta!

Håll dig med BIOS överklockning, OC i Windows med någon programvara blir aldrig lika bra (enligt mina egna erfarenheter)

God tanke men verkar inte hjälpa i mitt fall, testade både med alla inställningar som de "ska" vara (enligt min vetskap) och med endast Disable Turbo och multiplier på 33.

Skulle vanligtvis aldrig röra OC i Windows men i detta fallet ville jag se vad som skulle hända

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberSpace:

Kanske är en dum fråga, kanske min trötta hjärna missat något, men vilken version har du av bios? Har du en klockvänlig version? Som det lät på nyheten verkar det inte vara där från början, utan det var något som släpptes efter hand.

Version 2201, den senaste som de släppte i December. Man har kunnat klocka på H81 sedan Juni 2014

Permalänk
Medlem
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Trebsor:

Version 2201, den senaste som de släppte i December. Man har kunnat klocka på H81 sedan Juni 2014

Enligt bilderna har du ju 1208.

Du behöver BIOS 2001 eller senare. Är bilderna gamla?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Enligt bilderna har du ju 1208.

Du behöver BIOS 2001 eller senare. Är bilderna gamla?

Hmm vet ej varför det står annorlunda där, uppdaterade till senaste idag och bilderna togs efter det. Ska kika lite.

Kortet hade dessutom 2105 ifrån fabrik så den hade stöd för processorn direkt.

Där uppe ser man biosversionen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n_strand:

Testa googla namnet på kortet och overclocking så får du nog ditt svar

OnT så har jag ett likadant moderkort, visste inte att det gick att överklocka förrän jag la ut det för försäljning och någon frågade om det var senaste bios som tillät OC - vilket genast fick mig i tankarna på att köpa en g3258 och överklocka, tillsammans med ett 660Ti jag har liggandes så bör det fungera utmärkt som en halvbra speldator!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Trebsor:

Hmm vet ej varför det står annorlunda där, uppdaterade till senaste idag och bilderna togs efter det. Ska kika lite.

Kortet hade dessutom 2105 ifrån fabrik så den hade stöd för processorn direkt.

http://i61.tinypic.com/2qb4tna.jpg

Där uppe ser man biosversionen

Hmm, jo, tittade längst ned på bilden, troligen någon form av UEFI versionsnummer.

Märkligt, jag har ett H81M-PLUS med defektbios, väntar på SPI flasher för att kunna kolla om jag kan OC:a min G3258 som väntar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Hmm, jo, tittade längst ned på bilden, troligen någon form av UEFI versionsnummer.

Märkligt, jag har ett H81M-PLUS med defektbios, väntar på SPI flasher för att kunna kolla om jag kan OC:a min G3258 som väntar.

Det är hur skumt som helst. Funkar som sagt för andra och har inte hittat en enda tråd med samma problem. Det jag tror händer är att när multipliern ändras så ändras också något annat som moderkortet inte tycker om, frågan är bara vad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Testa googla namnet på kortet och overclocking så får du nog ditt svar

OnT så har jag ett likadant moderkort, visste inte att det gick att överklocka förrän jag la ut det för försäljning och någon frågade om det var senaste bios som tillät OC - vilket genast fick mig i tankarna på att köpa en g3258 och överklocka, tillsammans med ett 660Ti jag har liggandes så bör det fungera utmärkt som en halvbra speldator!

Tänker på exakt samma sak. En enkel speldator att ha med på lan.

Permalänk
Medlem

Varit i kontakt med ASUS-Sverige som vägrar hjälpa mig det minsta eftersom det handlar om överklockning. Dåligt tycker jag eftersom det handlar om en funktion som ska fungera och som funkar för andra. O andra sidan har jag läst om liknande fall där man skickat in moderkort för reparation och fått det utbytt.

Jag kan förstå att garantin ryker om något går sönder som följd av överclockning men i detta fallet tycker jag de ska vara lite mer hjälpsamma och kan skriva om de haft liknande fall och tips osv.

Ska kontakta ASUS i USA istället då jag misstänker att de kan vara lite mer bemötliga.

Permalänk
Medlem

Vad har du för minnen??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Testat 3 olika, Kingston HyperX red, Hynixminnen och Corsair vengeance

Intel blev sura för att moderkortstillverkarna låste upp klockning på alla brädor så de nyare G3258 fungerar återigen bara med Z-brädor.

Permalänk
Skrivet av Trebsor:

Testat 3 olika, Kingston HyperX red, Hynixminnen och Corsair vengeance

Intel blev sura för att moderkortstillverkarna låste upp klockning på alla brädor så de nyare G3258 fungerar återigen bara med Z-brädor.

Källa på detta?

Om det stämmer har jag tur, har också en G3258 som klockar fint med ett H81i-Plus (köpt för ett par månader sedan).

Permalänk
Medlem

Ska finnas att googla på om man letar lite. Sitter på telefonen nu och firar min mor så kan inte för tillfället

Testade att byta processor samt köra i ett annat moderkort (ej Z-serien dock) och det var exakt samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Ska finnas att googla på om man letar lite. Sitter på telefonen nu och firar min mor så kan inte för tillfället

Testade att byta processor samt köra i ett annat moderkort (ej Z-serien dock) och det var exakt samma problem.

Funkar bra att klocka g3258 i ett gigabyte h81n med senaste bios. Jag har ett asus h81i-plus också men det är så drygt att byta processor i mini itx chassina annars skulle jag gjort det och se om det funkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Funkar bra att klocka g3258 i ett gigabyte h81n med senaste bios. Jag har ett asus h81i-plus också men det är så drygt att byta processor i mini itx chassina annars skulle jag gjort det och se om det funkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår att du vill hjälpa och det är jag tacksam för men du får nog läsa igenom tråden innan du ger förslag, det är inte bara en gång som jag flashat bios på den

Permalänk

@Trebsor: hur gick det med överklockningen ? efter att ha läst denna tråd börjar man undra om intel ändrat något i G3258 ? funkar det med andra moderkort än Z97 Z87

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

@Trebsor: hur gick det med överklockningen ? efter att ha läst denna tråd börjar man undra om intel ändrat något i G3258 ? funkar det med andra moderkort än Z97 Z87

Intel tycker inte om att man klockar på något annat kort än Z-serien så de har blockat detta i processorerna, detta skedde under stor tystnad. Det var för sent för mig att lämna tillbaka moderkortet och jag orkade inte sälja det privat och tappa mer pengar så jag har bara låtit det vara. Datorn i fråga används inte till så värst mycket ändå. Får du tag i en äldre begagnad G3258 så ska det fungera

Skriv gärna en rad ifall du får för dig att testa.