G3258 + Asus H81i-Plus tvärvägrar att överklocka.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Intel tycker inte om att man klockar på något annat kort än Z-serien så de har blockat detta i processorerna, detta skedde under stor tystnad. Det var för sent för mig att lämna tillbaka moderkortet och jag orkade inte sälja det privat och tappa mer pengar så jag har bara låtit det vara. Datorn i fråga används inte till så värst mycket ändå. Får du tag i en äldre begagnad G3258 så ska det fungera

Skriv gärna en rad ifall du får för dig att testa.

Wow, när gjorde de detta? Jag köpte nämligen ett H81I-PLUS och ett G3258 2015-05-23 från Komplett, och jag har inte alls märkt av problemen som OP beskriver. Har jag haft sån tur att jag fått en äldre revision av CPUn då?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trebsor:

Hej kära medlemmar, jag har nu slösat bort hela min dag på detta och är så otroligt trött/frustrerad på att googla och inte hitta någon som har samma problem som jag.

Kort och gott så byggde jag ihop ett mitx-system häromdagen och det funkar fint på alla plan förutom just överklockningen som jag tänkte ta itu med idag.

Jag började med att uppdatera bios till senaste versionen och efter att ha läst mängder med trådar om folks resultat som är så otroligt enkla att uppnå så satte jag med stort självförtroende ribban mellanhögt direkt. Multiplier på x40 och Volten på 1.2 med tanke på att alla andra hela världen verkar ha detta som ett minimum och inte behöver ändra NÅGOT annat om de inte vill gå högre.
Detta ledde bara till att Windows inte vill boota så jag började sakta dra ner på multipliern utan resultat. Jag började pilla runt med att stänga av Speedstep och alla de klassiska inställningarna som kan bråka.

Till slut så satte jag bara multipliern på 34 och lät allt annat vara på auto för att se om det fanns något hopp men fortfarande så startar den bara om sig innan den kommer in i Windows.

Vad fasen är det jag missar? Eller har jag bara fått världshistoriens sämsta chip?

Dator:

CM Elite 110
Intel G3258
Asus H81i-Plus
MSI 750ti
Corsair TX750W
Kingston HyperX Red 8gb
Windows 7 64-bit

Gammal tråd men tänkte kolla om det löste sig för dig? Jag fick tag i en g3258 och ett MSI H81M-P33 mobo igår som vägrade boota Windows (10) så fort jag ändrade multipliern från stock.
Lösningen var att installera om Windows (7an denna gång) och då gick all överklockning som en fröjd.

Har aldrig stött på något liknande tidigare men det var något i W10 installationen som vägrade acceptera klockning. När jag har fått allting stabilt ska jag prova installera 10an igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Kunzite Nää jag gav upp projektet då kraften hos grafikkortet troligtvis sätter stopp innan CPU används fullt ut ändå men hade varit kul att se hur mycket jag skulle kunna få ut ur chippet. Testade faktiskt bara en version av W7, kanske borde pröva en W8.1 eller något bara för att se.

Hur pass levererar ditt chip?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trebsor:

@Kunzite Nää jag gav upp projektet då kraften hos grafikkortet troligtvis sätter stopp innan CPU används fullt ut ändå men hade varit kul att se hur mycket jag skulle kunna få ut ur chippet. Testade faktiskt bara en version av W7, kanske borde pröva en W8.1 eller något bara för att se.

Hur pass levererar ditt chip?

4,5GHz på 1,28v såhär långt. Går inte varmare än 71-72 grader i prime. Kyler dock med en Thermalright MUX-120 jag hade till övers.

Felet visade sig bero på att Windows 10 har någon ny microcode uppdatering vilket kräver att man uppdaterar BIOS. Många av de berörda moderkorten väntar fortfarande på ett kompatibelt BIOS. Jag klarar mig utan 10:an på andradatorn

https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/3f3mro/discussion_...

Permalänk
Medlem

@Kunzite Då är frågan ifall det är värt att testa i mitt fall som ändå testade med W7. Var visserligen en tidig version av W7 utan uppdateringar ifall det mot förmodan skulle spela någon roll. Är så sjukt nyfiken egentligen på vad chippet klarar av men vågar aldrig hoppas på något. Blir väl ett försök någon regnig dag

Permalänk
Medlem

Sant eller falskt? Kan man överklocka G3258 anniversary edition på ett Asus H81i-plus moderkort?

Vad jag inte kan förstå är varför det på Internet finns flera artiklar som säger att det GÅR att överklocka G3258 anniversary edition på Asus H81i-plus moderkort, men inget som säger motsatsen. Ändå påstår Trebsor att det inte ska gå, "eftersom Intel tagit bort denna funktion från anniversary edition processorn"* och när någon frågade vad han fått dessa uppgifter från hänvisade han till en icke namngiven källa som man måste leta efter på Internet, något som jag alltså letat efter men inte hittat.

Vad jag vill veta är om man kan överklocka G3258 anniversary edition på ett Asus H81i-plus moderkort med uppdaterad BIOS? Jag hade nämligen tänkt sätta ihop en dator med dessa datorkomponenter och ser fram emot att kunna överklocka från 3,2 GHz till 4,2 GHz med en hyper 212 EVO kylare.

Här finns t.ex. en sida som säger att sådan överklockning går bra: http://www.ukgamingcomputers.co.uk/overclocking-pentium-g3258...

* Så här sa Trebsor: "Intel blev sura för att moderkortstillverkarna låste upp klockning på alla brädor så de nyare G3258 fungerar återigen bara med Z-brädor."

Permalänk
Medlem

@AMD-Hippie Fortfarande så vet jag inte vart informationen kom ifrån men troligtvis så läste jag det på något forum och eftersom jag inte lyckades hur jag än ändrade inställningar osv så köpte jag informationen direkt även om den kan ha varit falsk, alternativt var det något intel ville stoppa men inte lyckades. Jag VET i alla fall att jag läste det

Hur som helst, för din skull så tog jag mig i kragen idag och lade in Windows 8.1 istället för 7 som tidigare diskuterat och drog en lång suck när jag kunde ändra multipliern och Windows bootade helt normalt. Verkar dock inte ha något guldchip eftersom jag fick stanna på 4.0ghz, nöjde mig på 1.2v vilket säkert inte behövs men CPU maxar 63 grader under Prime med stockkylare, känns då inte så viktigt att försöka sänka volten så mycket som möjligt, slarvigt ja men datorn används så sällan att jag egentligen inte orkar bry mig

Har aldrig tidigare hört om ett Windows som vägrar boota (med eller utan uppdateringar) när man ändrar multiplier men kan inte anta att något annat var fel. Förhoppningsvis kan tråden vara till nytta för någon annan stackare i världen som upplever detta.

Lycka till med ditt chip!

Permalänk
Medlem

Tack Trebsor!

Skrivet av Trebsor:

@AMD-Hippie Fortfarande så vet jag inte vart informationen kom ifrån men troligtvis så läste jag det på något forum och eftersom jag inte lyckades hur jag än ändrade inställningar osv så köpte jag informationen direkt även om den kan ha varit falsk, alternativt var det något intel ville stoppa men inte lyckades. Jag VET i alla fall att jag läste det

Hur som helst, för din skull så tog jag mig i kragen idag och lade in Windows 8.1 istället för 7 som tidigare diskuterat och drog en lång suck när jag kunde ändra multipliern och Windows bootade helt normalt. Verkar dock inte ha något guldchip eftersom jag fick stanna på 4.0ghz, nöjde mig på 1.2v vilket säkert inte behövs men CPU maxar 63 grader under Prime med stockkylare, känns då inte så viktigt att försöka sänka volten så mycket som möjligt, slarvigt ja men datorn används så sällan att jag egentligen inte orkar bry mig

Har aldrig tidigare hört om ett Windows som vägrar boota (med eller utan uppdateringar) när man ändrar multiplier men kan inte anta att något annat var fel. Förhoppningsvis kan tråden vara till nytta för någon annan stackare i världen som upplever detta.

Lycka till med ditt chip!

@Trebsor Tack för svaret Trebsor! Och tack för att du tog dig tid att fixa med din dator för att se om det gick att överklocka!
Jag planerar nämligen ett mini-ITX bygge med just G3258:an och aktuellt moderkort. Blir förhoppningsvis av i början av november. När/om det blir ska jag lägga upp bygget här på forumet och personligen informera dig om det, OK?

Jag kom dessutom på en sak. Problemet att starta Windows 7 kan ha med en inställning i Asus H81i-Plus BIOS. Jag har en dator som kom "Windows 8 ready", vilket innebar en särskild inställning i BIOS:en. Datorn kraschade när jag försökte installera Windows 7 ända tills jag ändrade i BIOS:en från Windows 8 till Windows 7. Vet inte om det är så med H81i-Plus moderkortet.

Permalänk
Medlem

Denna update från windows sägs ju beröra många win10 användare.
Nu menar jag "non-Z" brädor. Update: Kb3064209

Sök på den så får ni fram en hel del strul med just g3258.. Men de går såklart att fixa.. Genom och t.ex ändra filändelsen mcupdate_GenuineIntel.dll till old, bak eller nåt.. Har inte testat det än på mitt b85m-E45 bräda

Permalänk
Medlem

http://forums.tweaktown.com/asus/59074-asus-h81i-plus-csm-ove...

Väl formulerat av en person om vad som egentligen skett. Som det ser ut nu så verkar det som att endast vissa H81I-Plus vars BIOS inte updaterats till en (okänd) version (där Intel introducerade en microkod som låser multipliern) som tillåter för överklockning av G3258. Blir ungefär som ett lotteri, och vill man vara på den säkra sidan bör man skaffa ett Z87/Z97 moderkort :/

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Då var iaf inte HELT fel ute