Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Jag plockade med Polisen 3 olika personer som flög omkring med Phantoms i centrala Stockholm (ganska högt) under gumball 3000 (i helgen). De hade vare sig tillstånd eller kontakt med Bromma Flygtrafikledning. Gumball hade själva helikoptrar i luften som filmade.

Irriterande att idioter som inte har lite vett kanske kan komma att förstöra för alla.

Gumball 3000 är väl ett race som bryter mot många trafiklagar då o då. "2007 skedde en dödsolycka då en brittisk förare krockade med en bil i Makedonien. Den makedonska bilens förare och passagerare avled senare på sjukhus"

Tycker själv att det är en dålig jämförelse..
gumball 3000 själv inte är rumsrent.
Hur många bilister tror du har blivit irriterade på gumballförare

Tycker att flyga drönare utan tillstånd är mycket mer oskyldigt, men det är vad jag tycker!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Gumball 3000 är väl ett race som bryter mot många trafiklagar då o då. "2007 skedde en dödsolycka då en brittisk förare krockade med en bil i Makedonien. Den makedonska bilens förare och passagerare avled senare på sjukhus"

Tycker själv att det är en dålig jämförelse..
gumball 3000 själv inte är rumsrent.
Hur många bilister tror du har blivit irriterade på gumballförare

Tycker att flyga drönare utan tillstånd är mycket mer oskyldigt, men det är vad jag tycker!

Det är ju lite av en avvägning.. En Gumball-förare som kan krocka med en bil och högst 5 personer i den andra bilen skadas/dör eller en drönar-pilot som flyger upp i inflygningszonen för kommersiella flygplan med 100+? passagerare..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Lär inte bli en rolig sommar för Bromma Flygplats då detta verkar bli "drönarnas år".
Nu visas det drönare överallt i många tv-serier, reklam, nyheter och annan media som det inte gjorde förra året. Många fler vet vad det är nu och vill skaffa en egen. Ska bli intressant och se hur detta kommer gå.

Själv hoppas jag på nya regler som gör att att man kan flyga inom CTR typ 5km bort från flygplatsen på begränsad höjd t.ex. lägre än högsta punkten som t.ex. byggnad/trädtoppar/berg. Bromma Flygplats har skickat in ett liknande förslag till luftfartsverket läste jag så hoppas det blir något av det.

Kommer inte funka som det är nu att man inte får lyfta 1cm ovanför marken flera mil bort från flygplatsen i en sån stor stad som Stockholm med typ 900k invånare. GLHF säger jag bara !

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Lär inte bli en rolig sommar för Bromma Flygplats då detta verkar bli "drönarnas år".
Nu visas det drönare överallt i många tv-serier, reklam, nyheter och annan media som det inte gjorde förra året. Många fler vet vad det är nu och vill skaffa en egen. Ska bli intressant och se hur detta kommer gå.

Själv hoppas jag på nya regler som gör att att man kan flyga inom CTR typ 5km bort från flygplatsen på begränsad höjd t.ex. lägre än högsta punkten som t.ex. byggnad/trädtoppar/berg. Bromma Flygplats har skickat in ett liknande förslag till luftfartsverket läste jag så hoppas det blir något av det.

Kommer inte funka som det är nu att man inte får lyfta 1cm ovanför marken flera mil bort från flygplatsen i en sån stor stad som Stockholm med typ 900k invånare. GLHF säger jag bara !

Bromma läggs nog ner inom ett par år ändå, iaf om man ska tro media-drevet och vår nuvarande politiska situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Lär inte bli en rolig sommar för Bromma Flygplats då detta verkar bli "drönarnas år".
Nu visas det drönare överallt i många tv-serier, reklam, nyheter och annan media som det inte gjorde förra året. Många fler vet vad det är nu och vill skaffa en egen. Ska bli intressant och se hur detta kommer gå.

Själv hoppas jag på nya regler som gör att att man kan flyga inom CTR typ 5km bort från flygplatsen på begränsad höjd t.ex. lägre än högsta punkten som t.ex. byggnad/trädtoppar/berg. Bromma Flygplats har skickat in ett liknande förslag till luftfartsverket läste jag så hoppas det blir något av det.

Kommer inte funka som det är nu att man inte får lyfta 1cm ovanför marken flera mil bort från flygplatsen i en sån stor stad som Stockholm med typ 900k invånare. GLHF säger jag bara !

Håller med om reglerna. Har ingen drönare själv (mer än en liten rackare och är sugen på att bygga en egen) men det är ju helt befängt både att folk flyger nära flygplatser och att det är förbud flera mil från flygplatsen. Hur många gånger tror ni det har flugit flygplan på 0-100 meters höjd över mitt hus sen tidens begynnelse? Är nog ingen risk att det kommer ett plan från ingenstans på 50 meters höjd över random fält utan att man ser det. Då skulle jag säga att det är betydligt farligare om den skulle trilla rätt ner i någons trädgård om man har en av modell tyngre.

Som vanligt så ska bristen på sunt förnuft tvinga fram förmodligen tråkigt strikta regler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Gumball 3000 är väl ett race som bryter mot många trafiklagar då o då. "2007 skedde en dödsolycka då en brittisk förare krockade med en bil i Makedonien. Den makedonska bilens förare och passagerare avled senare på sjukhus"

Tycker själv att det är en dålig jämförelse..
gumball 3000 själv inte är rumsrent.
Hur många bilister tror du har blivit irriterade på gumballförare

Tycker att flyga drönare utan tillstånd är mycket mer oskyldigt, men det är vad jag tycker!

Att flyga drönare utan tillstånd må vara oskyldigt. men att flyga så pass högt som dessa gjorde i dessutom trafikerat luftrum är betydligt mer oansvarigt än att dra på fort i en bil som är gjort för hastighet på en tom motorväg... dessutom var dessa inte arrangörer utan folk som kom och tittade på gumball. De riskerade mer än sitt egna liv genom att flyga på sådant sätt. Hade helikoptern flygit in i phantomen så hade rotorn kunnat gå sönder och en krashlanding i folkmassan som var samlad runt gumball hade troligtvis lett till en del skador om inte dödssfall.

Dessa "Drönarpiloter" var uppe på istortsett samma höjd som event helikoptern och verkade inte någon som helst koll.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk

Härligt att det finns en dedikerad DJI Tråd!

Min far vill införskaffa en drönare för att filma från luften med på diverse olika ställen. Han vill då att jag ska bli förste pilot och inte mig emot. Har kör en Hubsan X4 i ett år så har lite koll samt läst väldigt mycket om Phantom modellerna.

Först var tanken att köpa en Phantom 2 3.0 V+ sen hittade han denna annons http://www.tradera.com/item/344528/233212724/dji-phantom-2-me... och tyckte att det var skapligt mycket mer för pengarna vilket jag håller med om.

Så jag tänkte kolla med er som är lite mera inne på området om ni ser några uppenbara saker som verkar fel eller något speciellt man bör tänka på? Tycker det verkar vara bra grejjer till ett OK pris.

Har mailkontakt med säljaren och ställt några frågor som jag väntar svar på.

Den jag mest funderar över är att han inte verkar ha några externa antenner till FPV:n och undrar hur pass lång räckvidd den kan ha då?

Klurar även på ifall den är kompatibel med iPad/iPhone som den är just nu eller vilka modifikationer som krävs och vad man får ut av det?

Tar tacksamt emot era svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krasharen:

Härligt att det finns en dedikerad DJI Tråd!

Min far vill införskaffa en drönare för att filma från luften med på diverse olika ställen. Han vill då att jag ska bli förste pilot och inte mig emot. Har kör en Hubsan X4 i ett år så har lite koll samt läst väldigt mycket om Phantom modellerna.

Först var tanken att köpa en Phantom 2 3.0 V+ sen hittade han denna annons http://www.tradera.com/item/344528/233212724/dji-phantom-2-me... och tyckte att det var skapligt mycket mer för pengarna vilket jag håller med om.

Så jag tänkte kolla med er som är lite mera inne på området om ni ser några uppenbara saker som verkar fel eller något speciellt man bör tänka på? Tycker det verkar vara bra grejjer till ett OK pris.

Har mailkontakt med säljaren och ställt några frågor som jag väntar svar på.

Den jag mest funderar över är att han inte verkar ha några externa antenner till FPV:n och undrar hur pass lång räckvidd den kan ha då?

Klurar även på ifall den är kompatibel med iPad/iPhone som den är just nu eller vilka modifikationer som krävs och vad man får ut av det?

Tar tacksamt emot era svar

Phantom 2 är en bra drönare för att lära sig på och den är ganska pålitlig, om man vet vad man gör.
GoPro:n ger en väldig fisheye-effekt, som kan vara ganska tröttsam i längden. Det finns dock filter som rätar ut bilden något så när, men det innebär också att bilden beskärs.

Den här drönaren är inte kompatibel med någon smartphone, det är därför det finns en bildskärm monterad på RC:n.
På undersidan av drönaren, bak vid batterifacket, finns det en sändare fastsatt. Antennen verkar vara avtagen, vilket är vanligt vid transport. Säljaren har nog bara tagit upp den ur väskan och fotograferat, utan att sätta dit antennerna.

På bildskärmen kommer du se vad GoPro:n "ser" och korrigera drönaren, så du filmar det du vill. Fotografering fungerar inte med GoPro, om du inte vill använda timelaps-funktionen. GoPro vägrar tydligen ge ut information hur man styr kameran..

Vill du använda en smartphone/surfplatta är det nog bättre att kolla vidare på den du var inne på först.. eller nya Phantom 3.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Det slutade med att det bleven Phantom 3 Professional. Har haft den lite mer än ett dygn och kan bara säga att jag är helnöjd hittils. Grymt rolig att köra och att filma i 4K och den dra upp det på en 55" 4K TV är en riktigt härlig upplevelse. man ser varenda barr typ på granar som man flyger förbi.

Tänkte börja ladda upp lite filmer och liknande och funderar på vilken tjänst som är bäst om vi pratar kvalitetsmässigt? tycker både Vimeo samt Youtube komprimerar det ganska hårt även fast man kollar på en 4K film som är uppladdad och spelar i 1080 från Youtube.

Det kommer mer uppdateringar samt bilder framöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krasharen:

Det slutade med att det bleven Phantom 3 Professional. Har haft den lite mer än ett dygn och kan bara säga att jag är helnöjd hittils. Grymt rolig att köra och att filma i 4K och den dra upp det på en 55" 4K TV är en riktigt härlig upplevelse. man ser varenda barr typ på granar som man flyger förbi.

Tänkte börja ladda upp lite filmer och liknande och funderar på vilken tjänst som är bäst om vi pratar kvalitetsmässigt? tycker både Vimeo samt Youtube komprimerar det ganska hårt även fast man kollar på en 4K film som är uppladdad och spelar i 1080 från Youtube.

Det kommer mer uppdateringar samt bilder framöver

Då får man väl säga grattis..!

Vimeo är väl det bättre alternativet kvalitétsmässigt av dessa, men du får nog mer publik på Youtube.

Hoppas du tänkt på det som tas upp på första sidan i denna tråd. Om du ska lägga upp bilder/filmer tagna med drönaren på nätet, måste försvarsmakten titta på dem först, om du inte har självgranskningsrätt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Efter att ha haft den ett tag nu kan bara säga att det är en fantastiskt maskin. Har köpt 2 st extrabatterier så man har lite flygtid nu. Haft den med endel olika platser och kan bjuda på några bilder. Enda som saknas nu är en vettig väska att transportera den i.

Nästa grej på tur är att försöka slänga ihop flera bilder till en i Lightroom. Dock är man total nybörjare på området.

Permalänk
Skrivet av Krasharen:

Efter att ha haft den ett tag nu kan bara säga att det är en fantastiskt maskin. Har köpt 2 st extrabatterier så man har lite flygtid nu. Haft den med endel olika platser och kan bjuda på några bilder. Enda som saknas nu är en vettig väska att transportera den i.

http://www.ragebar.se/s2.jpg

http://www.ragebar.se/s3.jpg

Nästa grej på tur är att försöka slänga ihop flera bilder till en i Lightroom. Dock är man total nybörjare på området.

Det är lätt i Lightroom CC. Om du har tagit 3 eller 5 exponeringar (bracketing) på din maskin så markerar du dem och trycker ctrl shift h

sedan markerar du nästa serie och trycker samma kommando, och fortsätter så. Klart!

Permalänk
Medlem

Verkar lite oklart om det krävs tillstånd från Länsstyrelsen för att få fotografera med drönare:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasternorrland/boter-hota...

Därmed inte sagt att någon i tråden skulle göra något otillåtet. Men kan vara bra att ha koll på utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Verkar lite oklart om det krävs tillstånd från Länsstyrelsen för att få fotografera med drönare:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasternorrland/boter-hota...

Därmed inte sagt att någon i tråden skulle göra något otillåtet. Men kan vara bra att ha koll på utvecklingen.

Länsstyrelsen själva använder inte drönare eftersom det är krångligt att söka tillstånd.
När de tillexempel skulle få en överblick över skadorna från skogsbranden förra sommaren så blev det till att hyra en fullstor helikopter med fotograf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rapparsven:

Hej! Lyckats köpa en Phantom 1 för billig peng, hur skaffar man lättast och billigast FPV till denna? Har en gopro 3 black men läst att den kör samma frekvens 2,4 ghz som kontrollen till DJIn gör vilket kan skapa störningar?

Missat denna tidigare, men tänkte att då du inte fått svar, så kan jag väl ge dig ett..

GoPro:n ger störningar om du slår på WiFi:n på den. Men du använder inte den vid FPV, utan du har en särskild sändare, som du monterar på undersidan av Phantomen.

FPV finns på två olika sätt. Första och vanligaste sättet är bildskärmar/telefoner/surfplattor, vilket gör att du enkelt kan se drönaren i luften. Detta med LOS (Line of sight) är också ett krav från luftfartsverket, att man ska ha den inom synhåll.

Det andra sättet är med videoglasögon, vilket är det lite roligare sättet. Men här förlorar du LOS och måste ha någon annan som håller koll på vad som händer runt drönaren. Du som "pilot" ser ju bara vad kameran ser och inte om det kommer in något från sidan t.ex..

Vill du komma billigare undan är det på begagnatmarknaden du får söka.. annars går FPV-utrustningar på runt 5000kr och uppåt.
Här är ett exempel som är anpassad för just Phantom.
http://www.pitchup.se/phantom-fpv

Finns flera andra att välja på också, men då kanske man får fixa egna kablar etc.
http://www.pitchup.se/fpv-system-video-link

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Precis skaffat mig en Phantom 2 med H3-3D Kollat en del på youtube o försökt läsa runt lite. Nån som har några sweeta länkar med tips o trix för nybörjare? Regnar idag så blir nog inte någon provflygning ikväll

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk

Tjena! Har en dji phantom 2 som jag igår monterade fpv kit på(black pearl), fick bilden och sånt å funka efter lite om och men. När jag skulle provflyga så va det mycket störningar å sånt, sen efter ca 90 meter försvann bilden helt? Några tips på vad det kan vara?

Permalänk
Skrivet av bran:

Precis skaffat mig en Phantom 2 med H3-3D Kollat en del på youtube o försökt läsa runt lite. Nån som har några sweeta länkar med tips o trix för nybörjare? Regnar idag så blir nog inte någon provflygning ikväll

Mitt bästa tips är att lära känna maskinen innan du gör för avancerade flygningar, flyga på låg höjd så du ser hur den reagerar på olika kommandon, lära sig flyga mjukt och liknande.

Permalänk
Medlem

Fan, mina bakre motorer har lagt av. De står bara och juckar fram och tillbaka. Måste skicka in den till DJI i Tyskland...

Någon som varit med om liknande?

Flög cirkus 20 min, landade, bytte batteri...skulle starta..de bakre motorerna juckar och har sig...

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

DJI-tråd? Ok, får jag också va med?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av PölsaRacing:

Tjena! Har en dji phantom 2 som jag igår monterade fpv kit på(black pearl), fick bilden och sånt å funka efter lite om och men. När jag skulle provflyga så va det mycket störningar å sånt, sen efter ca 90 meter försvann bilden helt? Några tips på vad det kan vara?

Antar att alla antenner var ordentligt åtskruvade ? Antennerna monterade på bra ställen så dom inte blockeras ?
Ibland kan man få bild fast fel kanal är vald bara att man får kass räckvidd och störningar. Kolla så det är rätt kanal.

Använder du panelantennen måste den vara riktad rakt mot koptern.

Annars vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Är galet sugen på en Phantom 3 men priset tar emot. Någon som har tips på varifrån det är bäst att handla? Även intresserad av alternativ till P3 med motsvarande räckvidd kameratid och funktioner. Vad skulle ett dylikt paket gå på ifall man bygger själv?

Permalänk
Skrivet av mape78:

Är galet sugen på en Phantom 3 men priset tar emot. Någon som har tips på varifrån det är bäst att handla? Även intresserad av alternativ till P3 med motsvarande räckvidd kameratid och funktioner. Vad skulle ett dylikt paket gå på ifall man bygger själv?

Nästan alla tar ju samma pris för en Phantom 3 så spelar nog ingen större roll. Skulle valt någon större kedja som har bra historik angående RMA så om det eventuellt skulle bli någon förhoppningsvis inte blir något strul. Sen är det ju roligare och enklare oftast att handla den fysiskt i någon butik än att köpa den via nätet

Ruskigt rolig leksak som man kan få oerhört fina bilder och många roliga stunder med. Börjar ju komma ut endel begagnade med nu på blocket. Tänk dock på att oftast är det inte bara själva drönaren man behöver köpa för att det ska bli komplett, utan gärna något/några extrabatterier, större minneskort samt en hardcase alternativt ryggsäck att transportera den i. Det jag nämnde skulle jag nästan se som måste ha saker för att den ska bli komplett och då skjuter priset upp med några tusen till. Sen blir det ju roligare om man har bra ställen att flyga på runt knuten eller i närheten och inte behöver ta sig så långt

Är det en advanced eller professional du funderar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krasharen:

Nästan alla tar ju samma pris för en Phantom 3 så spelar nog ingen större roll. Skulle valt någon större kedja som har bra historik angående RMA så om det eventuellt skulle bli någon förhoppningsvis inte blir något strul. Sen är det ju roligare och enklare oftast att handla den fysiskt i någon butik än att köpa den via nätet

Ruskigt rolig leksak som man kan få oerhört fina bilder och många roliga stunder med. Börjar ju komma ut endel begagnade med nu på blocket. Tänk dock på att oftast är det inte bara själva drönaren man behöver köpa för att det ska bli komplett, utan gärna något/några extrabatterier, större minneskort samt en hardcase alternativt ryggsäck att transportera den i. Det jag nämnde skulle jag nästan se som måste ha saker för att den ska bli komplett och då skjuter priset upp med några tusen till. Sen blir det ju roligare om man har bra ställen att flyga på runt knuten eller i närheten och inte behöver ta sig så långt

Är det en advanced eller professional du funderar på?

Tack för svaret! Det är en Advanced jag funderar på då jag inte har någon 4k-skärm och förmodligen inte kommer att skaffa på några år. Verkar finnas en del Phantom 2 på blocket men jag gillar de nya funktionerna i 3:an.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av mape78:

Tack för svaret! Det är en Advanced jag funderar på då jag inte har någon 4k-skärm och förmodligen inte kommer att skaffa på några år. Verkar finnas en del Phantom 2 på blocket men jag gillar de nya funktionerna i 3:an.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle också satsa på en 3:a. Lightbride med 720 kvalitet samt ingen fish-eye effekt gör den överlägsen 2:an med wifi extender och fish-eye effekt helt klart. Fish-eye effekten går ju såklart redigera bort men då försvinner lite av bilden samt att det blir ett extra moment.

Det enda som skiljer en advanced mot professional är kameran samt att advanced levereras med en 57W laddare istället för 100W till professional så tar längre tid att ladda. Går dock köpa laddare lösa. Har för mig de ligger på 400-500 cirka.
Dock om du har pengarna skulle jag gå på en professional, Bättre andrahandsvärde samt att en 4K film nerskalad till 1080 är mer detaljrik än en som är filmad i 1080 från början

Permalänk

Svalt intresse, inga mer som är ute och flyger?

Permalänk

Kanske folk flyger men inte visar det längre då står så mycket negativt om "drönare" överallt och vi har fått ögonen på oss medans vi tidigare inte var speciellt uppmärksammade.

Tycker förresten DJI lyckats väldigt bra med 3:an och Inspire. Nu finns det knappt nån motivering längre varför man ska bygga en egen i just den klassen. Bildkvaliteten, flygtid, räckvidd och funktionaliteten är imponerande minst sagt.

Tänkte bygga en 9tums maskin förut men känns hyffsat meninglöst när man kan få mycket bättre resultat med en P3:a och slippa timmar av inställningar. Nu behöver jag ingen sån maskin så kommer inte skaffa men bara en tanke.

Permalänk
Medlem

@Krasharen: Det blev en P3 Advanced till slut. Fy bölsingen vad roligt det är! Jag är grymt imponerad av maskinen än så länge, enda nackdelen är väl att den hörs ganska bra här ute på landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

För er som vill läsa på lite om regler för drönare finns det lite på Transportstyrelsens hemsida.

Här finns en sida där olika kontrollzoner är markerade på karta.

Jahopp så det innebär att man inte får flyga om man bor i sthlm...?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Jahopp så det innebär att man inte får flyga om man bor i sthlm...?

Ja Så är det ungefär.

Utanför går bra

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |