Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Jahopp så det innebär att man inte får flyga om man bor i sthlm...?

Du får flyga om du kontaktar flygledartornen vars kontrollzon du vill flyga i och får godkänt från dem.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Du får flyga om du kontaktar flygledartornen vars kontrollzon du vill flyga i och får godkänt från dem.

Var det ett skämt eller?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Var det ett skämt eller?

Nej det är inte ett skämt, du måste ringa in till t.ex. Bromma ifall du vill lyfta från marken.
Dock så kommer du bli nekad under dagtid, då reglerna innebär att de inte får ge tillstånd medan det finns trafik i kontrollzonen.. vilket det istortsett alltid finns under dagtid.
Arlanda är kört dygnet runt alla timmar i veckan.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Nej det är inte ett skämt, du måste ringa in till t.ex. Bromma ifall du vill lyfta från marken.
Dock så kommer du bli nekad under dagtid, då reglerna innebär att de inte får ge tillstånd medan det finns trafik i kontrollzonen.. vilket det istortsett alltid finns under dagtid.
Arlanda är kört dygnet runt alla timmar i veckan.

Ok, får se om swedavia svarar. bor lagom nära bromma flygplats.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Ok, får se om swedavia svarar. bor lagom nära bromma flygplats.

Mjo men det blir istortsett alltid nej, kanske att dunka få flyga en kvart någon gång i månaden under dagtid. du får helt enkelt flyga när bromma är stängt. (typ efter 17.00) men även då måste du ringa för att kolla så det inte är ändrade öppettider.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Mjo men det blir istortsett alltid nej, kanske att dunka få flyga en kvart någon gång i månaden under dagtid. du får helt enkelt flyga när bromma är stängt. (typ efter 17.00) men även då måste du ringa för att kolla så det inte är ändrade öppettider.

Vi får se vad de säger helt enkelt, vet att de alltid flyger med modellflygplan där på ängen där jag bor så varför skulle inte jag kunna få flyga.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Vi får se vad de säger helt enkelt, vet att de alltid flyger med modellflygplan där på ängen där jag bor så varför skulle inte jag kunna få flyga.

De ringer nog inte och flyger olagligt

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Enklast är väl att ta bil/buss eller annat och åka utanför kontrollzonen, när man vill flyga..?

Bor man i en stad med en eller flera flygplatser, så får man dra det korta strået. Finns inga snabbfix, utan du får respektera luftrummet.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Det inte många tänker på är att luftrummet för en flygplats kan vara väldigt stort. Finns "inflygningsvägar" som kan gå flera km. Så man är inte säker bara för att man åkt någon mil från flygplatsen

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Enklast är väl att ta bil/buss eller annat och åka utanför kontrollzonen, när man vill flyga..?

Bor man i en stad med en eller flera flygplatser, så får man dra det korta strået. Finns inga snabbfix, utan du får respektera luftrummet.

Det tänker jag absolut inte göra, vet du hur stor kontrollzonen är för bromma och Arlanda?
jag försöker fixa tillstånd just nu.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Det tänker jag absolut inte göra, vet du hur stor kontrollzonen är för bromma och Arlanda?
jag försöker fixa tillstånd just nu.

Om du går in på denna länk och zoomar in mot Stockholm, så ser du var kontrollzonerna är...

http://daim.lfv.se/echarts/dronechart/

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Om du går in på denna länk och zoomar in mot Stockholm, så ser du var kontrollzonerna är...

http://daim.lfv.se/echarts/dronechart/

jag vet har redan tittat på dessa, de är stora. jag har redan fått svar från brommatornet om öppettider. kommer flyga när de har stängt helt enkelt. är den smidigaste lösningen tydligen.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

jag vet har redan tittat på dessa, de är stora. jag har redan fått svar från brommatornet om öppettider. kommer flyga när de har stängt helt enkelt. är den smidigaste lösningen tydligen.

Tänk på att de kan ha extra öppet vissa dagar.. så du bör ändå kontakta dem, ifall du flyger utanför "öppettiderna".

Hittade en artikel..
http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/lucka-i-flygforbudet-de...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Tänk på att de kan ha extra öppet vissa dagar.. så du bör ändå kontakta dem, ifall du flyger utanför "öppettiderna".

Hittade en artikel..
http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/lucka-i-flygforbudet-de...

ok, får ringa och kolla.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Kan säga att detta nästan tagit kål på mitt intresse för hobbyn.. halvt omöjligt att hitta nått kul ställe att flyga på dagtid och då har jag inga problem att endast flyga över vatten för att undvika att störa.
Är inte kräsen. Håller på att experimentera med starka LEDs för att flyga efter 22 men ofta man pallar det när man ska upp och jobba tidigt nästa dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Kan säga att detta nästan tagit kål på mitt intresse för hobbyn.. halvt omöjligt att hitta nått kul ställe att flyga på dagtid och då har jag inga problem att endast flyga över vatten för att undvika att störa.
Är inte kräsen. Håller på att experimentera med starka LEDs för att flyga efter 22 men ofta man pallar det när man ska upp och jobba tidigt nästa dag.

Lördagar verkar det som att man får flyga efter 17 om de inte har extraöppet.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Lördagar verkar det som att man får flyga efter 17 om de inte har extraöppet.

Mm, gäller att det prickar med vädret och annat bara men har flugit då ibland.
Förhoppningsvis går nått bra förslag igenom mellan Bromma och Luftfartsverket typ flyga under högsta punkt inom ctr eller liknande.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att DJI's produkter har automatisk blockering för flygning i vissa zoner?
http://www.dji.com/fly-safe/category-mc

Nu verkar ju många flygplatser saknas på den kartan dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mape78:

Är det inte så att DJI's produkter har automatisk blockering för flygning i vissa zoner?
http://www.dji.com/fly-safe/category-mc

Nu verkar ju många flygplatser saknas på den kartan dock...

ja, den går definitivt inte att lita på... den har blockering 2 mil runt en flygplats har jag för mig.. och CTR zoner är inte bara runda ringar.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Här i Västerås stämmer DJIs blockzon ganska bra med CTR-zonen, alla fall ligger det mesta av zonen inom cirkeln.

Har varit i kontakt med flygledningen och vi har ett litet asfalterat sportfält på motsatta sidan av staden och runt denna finns en markerad zon där man får flyga inom line of sight så länge man håller uppsikt för sportflyget och annat så fast denna zon ligger inom CTR behöver man inte höra av sig till tornet.

Idag blev det ett första inskick till försvarsmakten. Fick i uppdrag av en jobbarkompis att fota hans trädgård (eller ägor om man ska vara noga, det är ingen liten trädgård).

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk

Företaget jag jobbar på skulle vilja köpa in en drönare för att filma produktlanseringar och liknande, men frågan är om det räknas som i kommersiellt syfte eller ej? Man kan tolka reglerna som att det endast rör sig om kommersiellt syfte om någon flyger en drönare och tar betalt av tredje part för flygning+eventuellt foto/video. Den kan också, såklart, tolkas som att eftersom att det är ett företag som köpt in och tänkt flyga, så är det alltid kommersiellt syfte. Vad säger ni?

Ett alternativ är om företaget köper in drönaren, men jag flyger den i egenskap av privatperson, som sedan utan att kräva ersättning ger filmen till företaget. Fel?

Hur som helst kommer vi behöva skicka in materialet till Försvaret för kontroll, men det vore gött att slippa en massa andra tillstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hahavaffan:

Företaget jag jobbar på skulle vilja köpa in en drönare för att filma produktlanseringar och liknande, men frågan är om det räknas som i kommersiellt syfte eller ej? Man kan tolka reglerna som att det endast rör sig om kommersiellt syfte om någon flyger en drönare och tar betalt av tredje part för flygning+eventuellt foto/video. Den kan också, såklart, tolkas som att eftersom att det är ett företag som köpt in och tänkt flyga, så är det alltid kommersiellt syfte. Vad säger ni?

Ett alternativ är om företaget köper in drönaren, men jag flyger den i egenskap av privatperson, som sedan utan att kräva ersättning ger filmen till företaget. Fel?

Jag skulle gissa att det ändå räknas som kommersiellt syfte eftersom det gagnar företaget och bringar inkomst/fördelar till detsamma.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem

Ett måste för alla drönarälskare.
(gillar du drönare, så måste du bara se detta, då det är väldigt intressant och roligt)

Vetenskapens Värld: Drönarens Tid @ 58 Min

Drönarnas tid. Nu är drönarna här på allvar. Redan har flygtrafiken på ett par stora svenska flygplatser hindrats av att privatpersoner flugit sina obemannade farkoster i otillåtet luftrum. Hur ska vi förhålla oss till dem? Är de roliga leksaker, som dessutom kan rädda liv och ge oss helt nya kunskaper om vår omvärld? Eller livsfarliga frihetskränkande spioner som helst borde skjutas ned var de än visar sig? Vad du än tycker om saken, så verkar drönarna vara här för att stanna.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Hej alla!

Kollar på min första drönare och just nu lutar det åt en DJI Phantom 3 Standard. Jag vet inte om det är någon här inne som har testat den eller om ni bara kört med Adv eller Pro. Men vad har ni för åsikter om en Standard?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) Modekort: MSI Z87-S02 Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 4GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) Lagring: SSD 840 EVO 250GB, 1TB WD Nätdel: Corsair CX 750M 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R4 Svart

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av GauntMan:

Jag skulle gissa att det ändå räknas som kommersiellt syfte eftersom det gagnar företaget och bringar inkomst/fördelar till detsamma.

Rätt säker på att det är kommersiellt syfte.

Så då behövs "bara";
1. Kameratillstånd från Länsstyrelsen ang. kameraövervakningslagen. (en del dispyter och saker i rätten just nu, kommer troligen ändras).
2. UAS Kategori 3 (om den skall utanför LOS vid något tillfälle) annars UAS Kategori 1-2 beroende på vikt från Transportstyrelsen.
3. Självgranskningsrätt från Försvarsmakten, alternativt få enskilda foton och filmer godkända innan publicering.
4. Tillåtelse för varje enskilt tillfälle från Flygledartornet om det ligger innanför en inflygningszon för Säve (även om det inte är kommersiell flygning på den platsen för tillfället)
5. Aldrig överstiga 120m höjd över marken.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av asonJR:

Hej alla!

Kollar på min första drönare och just nu lutar det åt en DJI Phantom 3 Standard. Jag vet inte om det är någon här inne som har testat den eller om ni bara kört med Adv eller Pro. Men vad har ni för åsikter om en Standard?

Jag provkörde Standard men tyckte att det inte var tillräckligt för att ersätta min 2 Vision +. Dock upplevde jag lite uthålligare batteri och den kändes stadigare i luften när man försökte stå stilla. Det var också bättre överföring till telefon/platta med nya fjärren. Den är ett snäpp upp från 2:an och den är inte dålig. Nu har jag bara provkört 3 Standard i cirka 20 minuter men jag tyckte den var bra. Bilderna från kameran var också ett par snäpp upp från 2:an.

Sedan beror det väl lite på vad du ska ha den till. Det är ju ingen racer direkt. Jag köpte min för att utveckla mitt fotointresse och den kommer att följa med i ryggsäcken när det är dags att fjällvandra i vinter och nästa sommar.

Jag har en bekant som kör en Advanced och om vi fattat rätt så plockar pro och advanced även in ryska navigationssatelliter för att få bättre precision. Standard har "bara" en bättre antenn/gpschipset än 2an, men där lämnar jag en brasklapp. Den upplevdes dock som sagt stabilare än 2:an. Jag har dock inte testat dem sida vid sida i under samma väderförhållanden.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GauntMan:

Sedan beror det väl lite på vad du ska ha den till. Det är ju ingen racer direkt. Jag köpte min för att utveckla mitt fotointresse och den kommer att följa med i ryggsäcken när det är dags att fjällvandra i vinter och nästa sommar.

Ska ha den till filmning och lite fotografering, kanske av cross eller olika sporter roliga saker typ vandringar eller likande
sen kliar det lite i mina nördfingrar att skaffa mig en

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) Modekort: MSI Z87-S02 Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 4GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) Lagring: SSD 840 EVO 250GB, 1TB WD Nätdel: Corsair CX 750M 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R4 Svart

Permalänk
Medlem

Kul att folk på SweC flyger quads!

Vilka kör 250's?

...eller någon som t.om kör 300-size?

Gillar mest att flyga 300-size och är även designern av flera ramar

Permalänk
Inaktiv

Kan verkligen rekommendera appen Litchi till Dji, fixar follow me, orbit med Vision + och uppåt..

Permalänk

ipad till phantom 2

Har nyligen köpt en phantom 2 med h3-3d. Trodde att realtidsvideo skulle ingå. Såg att man måste komplettera med mera junk.
Har en Ipad som jag vill se realtidsvideo i från drönaren. Hur gör man? Vad ska man köpa? Måste man in o löda i drönaren?