CPU spikar datorn blir som sirap ljudet blir kräsligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

CPU spikar datorn blir som sirap ljudet blir kräsligt.

Hej Sweclockers har googlat för lösningar men inget verkar funka ordentligt köpte i jul en ny dator en färdig Acer dator Specs: GTX 760, i5-4460 3,20 GHz och 8gb i ram 2 st 500gb hårddiskar. Nu till problemet Efter att datorn är igång 30 minuter tar processer som skype tar 25% av CPU:t istället för runt 3% som vanligt och datorn blir väldigt seg. Lyssnar till musik och rör på musen så börjar det låta kräsligt och det blir som spikar hela tiden
Vad jag försökt
-Stänga ner processer som tar mycket av CPU:t
-Återställt datorn 3 gånger

Behöver hjälp av er!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av wille1344:

Hej Sweclockers har googlat för lösningar men inget verkar funka ordentligt köpte i jul en ny dator en färdig Acer dator Specs: GTX 760, i5-4460 3,20 GHz och 8gb i ram 2 st 500gb hårddiskar. Nu till problemet Efter att datorn är igång 30 minuter tar processer som skype tar 25% av CPU:t istället för runt 3% som vanligt och datorn blir väldigt seg. Lyssnar till musik och rör på musen så börjar det låta kräsligt och det blir som spikar hela tiden
Vad jag försökt
-Stänga ner processer som tar mycket av CPU:t
-Återställt datorn 3 gånger

Behöver hjälp av er!

Låter som om CPUn throttlar. Kolla dina temperaturer och klockfrekvens. Jag rekommenderar programmet Core Temp, där ser du vilken frekvens CPUn arbetar i samt temperaturerna på kärnorna.
Är det så att du har höga temps och låg frekvens betyder det att CPUn klockar ner sig för att inte överhettas, vilket leder till kass prestanda.
Om så är fallet får du börja felsöka, varför är det för varmt? Sitter kylaren som den ska? Fullt med damm i fläktar och flänsar? Snurrar fläktarna osv.

Skickades från m.sweclockers.com

i7 4790K, 12GB 1600Mhz, Intel 520 SSD, ASUS Z97-A, 7950 Vapor-X , DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S, Maelstrom 240T