Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Enthoo Primo & x61? Hjälp..

Hejsan,

Har införskaffat ett Phanteks Enthoo Primo chassi och en NZXT Kraken x61 kylare.

Är inte riktigt hundra på hur jag ska koppla ihop kylaren och fläkthubben som sitter i chassit. Läste manualerna och både x61 och chassits manual ville att jag skulle sätta CPU kylaren och hubben på CPU_FAN.

Funderat lite men hittar inget riktigt bra svar på hur jag ska göra. Kopplar man Kylaren till CPU_FAN och hubben till CPU_OPT eller kylaren till hubben som kopplas till CPU_FAN eller kylaren till CPU_FAN och hubben till CHA_FAN?

Tipsa gärna och vad det blir för skillnad!

Tack på förhand

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Jag kopplade hubben till en vanlig fläktkontakt. Kopplade ingen av kontakterna till vattenkylningen till hubben utan till cpu fan och system fan.

#1: INTEL CORE i7 5960X - ASUS RAMPAGE V EXTREME - 32GB DDR4 - 1TB SSD - GAINWARD GTX 1080 PHOENIX GS 8GB
#2: INTEL XEON E3-1240v3 - ASROCK Z87 FORMULA OC - 16GB DDR3 - 250GB SSD - 22TB HDD - MSI GTX 750 Ti 2GB
#3: INTEL CORE i7 6700K - ASUS Z170i PRO GAMING - 16GB DDR4 - 750GB SSD
#4: LENOVO THINKPAD X1 YOGA - INTEL CORE i5 6300U - 8GB DDR3L - 180GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Jag kopplade hubben till en vanlig fläktkontakt. Kopplade ingen av kontakterna till vattenkylningen till hubben utan till cpu fan och system fan.

Styrs chassifläktarna automatiskt då beroende på tempen på CPUn tex?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av Maggiepoo:

Styrs chassifläktarna automatiskt då beroende på tempen på CPUn tex?

Beror nog på vilket moderkort du har.

Vill du att de ska styras efter din cpu så ska du helt klart koppla in dem till CPU fan. Men själv gillar jag inte den lösningen då datorn tenderar att bli ganska högljudd när PCU:n hamnar under load eftersom alla fläktar du börjar varva upp. Bättre att hålla chassifläktarna lite lägre så man har en trevlig ljudnivå och så kan man låta fläktarna till radiatorn varva lite mer när det behövs.

Personligen kör jag dock fläktarna till radiatorn med 7v adapters så att de också blir lite tystare. Har 11 fläktar totalt i riggen så blir bra luftflöde och kylning ändå

#1: INTEL CORE i7 5960X - ASUS RAMPAGE V EXTREME - 32GB DDR4 - 1TB SSD - GAINWARD GTX 1080 PHOENIX GS 8GB
#2: INTEL XEON E3-1240v3 - ASROCK Z87 FORMULA OC - 16GB DDR3 - 250GB SSD - 22TB HDD - MSI GTX 750 Ti 2GB
#3: INTEL CORE i7 6700K - ASUS Z170i PRO GAMING - 16GB DDR4 - 750GB SSD
#4: LENOVO THINKPAD X1 YOGA - INTEL CORE i5 6300U - 8GB DDR3L - 180GB SSD