Aktiv bas, kabelhjälp!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Aktiv bas, kabelhjälp!!

Hej! jag sitter hemma på en sony förstärkare som har ett eget hål för subwoofer, detta betyder ju att jag behöver en aktiv bas, vilket jag nu har införskaffat mig.
Problemet just nu är att jag vet inte vad jag ska ha för kabel emellan för jag tycks inte hitta rätt, skicka gärna bilder!

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Vi ska gissa oss till vad du har för prylar och skicka bilder på dem eller?
Jag använder en vanlig RCA ljudkabel mellan min receiver och bas, men bara den ena kanalen.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Har en Sony STR-DE475 och en Radionette alpha-12 bas

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Är lite glömsk, har varit en lång dag, ursäkta!

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Ja, du fick svaret av mig innan då.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012

Det var inte lätt, men jag lyckades lista ut vilken slags kabel du ska ha.
https://www.google.se/search?q=active+subwoofer+cable&tbm=isc...
/s

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
Phenom II X4 965@3900MHz (Sommarklock)
GTX 760@1111MHz

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

vilken är det då? är ju bilder på flera olika.
och om det är en sån med 2 på ena sidan, ska man bara koppla in ena?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
västervik
Registrerad
Apr 2006

Alla kablarna på bilden har ju samma kontakt, välj en efter din prisnivå

det jag inte vet vill jag lära mej

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
västervik
Registrerad
Apr 2006

Denna kabel kan du ta välj den längd du behöver

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-...

det jag inte vet vill jag lära mej

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

suveränt! tack för all hjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jorden
Registrerad
Feb 2002

Bra kvalite till riktigt billigt pris och endast 29:- i frakt. (beroende på vikt) : https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=21625&orderBy=PRICE_SORTER&sortOrder=asc&filterClause=MANUFACTURER%253DProfigold&pageSize=100

Köpte mig själv några stycken Profigold HDMI/RCA/Optisk/Koxial kablar, riktigt billigt.
Fast det du behöver är en rca-rca hane/hane.

En sån kabel med 2x phono-hane i ena änden är till för extra bas +3db och inget krav.

Viktigast är kabeln skall vara i 75 ohm. Vanliga RCA kablar brukar vara i 50 ohm, fungerar med det också, men risken kan vara att det ger ett "hummande" ljud ut från subben.

1:i5-4670K|ASUS Z87 Pro|Corsair DDR3 16GB|CM 212 EVO|EVGA GTX1080 FTW|Samsung SH-203B|Samsung 850 EVO 500GB + Seagate 7200.10 2x320GB + Samsung T166 2x500GB + F2 1,5TB|Corsair AX760|Fractal Design Define R4|Dell 24" 2408WFP|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av XPerion:

Viktigast är kabeln skall vara i 75 ohm. Vanliga RCA kablar brukar vara i 50 ohm, fungerar med det också, men risken kan vara att det ger ett "hummande" ljud ut från subben.

Det här spelar väl ingen som helst roll?
Impedansen på 75 ohm uppkommer väl endast vid höga frekvenser och behövs endast vid t.ex. bildöverföring eller liknande, inte 0-120 Hz.

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

har köpt kabeln nu men om jag höjer volymen på basen så kommer det bara ett konstant ljud, vanlig musik ur de andra högtalarna men basen bara står där och hummar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

och jag fattar inte varför jag ska köpa en sladd med 3 ändar, när det bara är ett hål för sub på förstärkaren och ett input hål på basen, vart ska sista änden?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av Liddeh:

har köpt kabeln nu men om jag höjer volymen på basen så kommer det bara ett konstant ljud, vanlig musik ur de andra högtalarna men basen bara står där och hummar

Du måste tala om för din receiver att du har en subwoofer inkopplad, borde finnas under inställningar nånstans.
Hummandet beror förmodligen på att kabeln inte är skärmad och att den ligger tillsammans med andra strömkablar.

Skrivet av Liddeh:

och jag fattar inte varför jag ska köpa en sladd med 3 ändar, när det bara är ett hål för sub på förstärkaren och ett input hål på basen, vart ska sista änden?

Vissa subwoofers har 2 ingångar, har inte din det så räcker det med en kabel.

När folk är överens med mig har jag ofta en känsla av att jag måste ha fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

har en skärmad jag köpte på kjell och company

ska jag koppla in den i sub out eller sub in som är på multi?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Liddeh:

har en skärmad jag köpte på kjell och company

ska jag koppla in den i sub out eller sub in som är på multi?

Du ska använda utgången på förstärkaren eftersom signalen ska gå ut till basmodulen, sub in är ju som namnet säger en ingång.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.