Dator seg, misstänker överhettning av GPU

Permalänk
Medlem

Dator seg, misstänker överhettning av GPU

Tjohoj allihop! I höstas så köpte jag en arbetsdator som nu i vinter har presterat som en pärla, men nu när vädret börjar bli varmare och vi börjar gå mot vår och sommar så har datorn bestämt sig för att imitera snigelsex, alltså göra allting riktigt segt. Jag är ingen data guru men har lyckats kirra fram lite info som får mig att misstänka att värmen är det som jäklas med mig. Jag laddade ner ett program som heter HWinfo där det enda GPU relaterade infon säger att min GPU ligger på 200+. Jag har ingen aning om det är värmen eller något annat, dock så skulle jag misstänka att datorn skulle börja brinna om så var fallet.

vilken hjälp som helst är välkommen, jag börjar bli lite deppad på att inte kunna jobba utan att ha typ 4 sekunders delay på nästintill allt jag gör.

Tackar för all hjälp på förhand! och förlåt mig om denna tråden hamnade i fel forum, är inte här så ofta är jag rädd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fozze:

Tjohoj allihop! I höstas så köpte jag en arbetsdator som nu i vinter har presterat som en pärla, men nu när vädret börjar bli varmare och vi börjar gå mot vår och sommar så har datorn bestämt sig för att imitera snigelsex, alltså göra allting riktigt segt. Jag är ingen data guru men har lyckats kirra fram lite info som får mig att misstänka att värmen är det som jäklas med mig. Jag laddade ner ett program som heter HWinfo där det enda GPU relaterade infon säger att min GPU ligger på 200+. Jag har ingen aning om det är värmen eller något annat, dock så skulle jag misstänka att datorn skulle börja brinna om så var fallet.

vilken hjälp som helst är välkommen, jag börjar bli lite deppad på att inte kunna jobba utan att ha typ 4 sekunders delay på nästintill allt jag gör.

Tackar för all hjälp på förhand! och förlåt mig om denna tråden hamnade i fel forum, är inte här så ofta är jag rädd.

Rekommenderar hwinfo för tempkoll, lista gjärna resten av specsen

Kan tempen vara i fahrenhait?

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem

Ta en skärmdump av hwmonitor.

Permalänk
Medlem

http://imgur.com/YCiFYwi

print screenade HWinfo där.

Om tempen är fahrenhait så skulle jag kunna förstå tempen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fozze:

http://imgur.com/YCiFYwi

print screenade HWinfo där.

Om tempen är fahrenhait så skulle jag kunna förstå tempen.

tror att jag är blind ser ingen temp

Visa signatur

win8.1|amd fx 8320 4.2 ghz|gigabyte gtx 660 2gb oc|gigabyte 990fxa ud5|8gb ram|Fractal Design Integra R2 750W|Fractal Define S|CM 212 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fozze:

http://imgur.com/YCiFYwi

print screenade HWinfo där.

Om tempen är fahrenhait så skulle jag kunna förstå tempen.

Jag vill hellre se hwmonitor. Ser förresten varken temp eller 200 i den där bilden.

Permalänk
Medlem

Känner mig som ett redigt pucko, sorry att jag missförstod dig där. Kirrade HWmonitor nu, och tempen ligger då på 49 grader (testade att ta isklabbar och slå in dem i plast och lägga dem under för att kyla ner). Ska testa att jobba nu och se om datorn fortfarande är seg. om svaret är nej så köper jag en fläktplatta då kylning underifrån verkar funka.

Permalänk
Medlem

datorn är något segare än förr, men det går faktiskt att jobba utan alltför mycket problem. Så det får bli lösningen att köpa en sån där fläktplatta för laptops. Tack för att ni svarade i alla fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fozze:

Känner mig som ett redigt pucko, sorry att jag missförstod dig där. Kirrade HWmonitor nu, och tempen ligger då på 49 grader (testade att ta isklabbar och slå in dem i plast och lägga dem under för att kyla ner). Ska testa att jobba nu och se om datorn fortfarande är seg. om svaret är nej så köper jag en fläktplatta då kylning underifrån verkar funka.

49 grader är inte en hög temperatur. Eftersom att värmen inte verkar vara ett problem så tror jag snarare att det är hårddisken/ssdn som krånglar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fozze:

Känner mig som ett redigt pucko, sorry att jag missförstod dig där. Kirrade HWmonitor nu, och tempen ligger då på 49 grader (testade att ta isklabbar och slå in dem i plast och lägga dem under för att kyla ner). Ska testa att jobba nu och se om datorn fortfarande är seg. om svaret är nej så köper jag en fläktplatta då kylning underifrån verkar funka.

Det är alltså en laptop vi pratar om här?
Ja kylplatta är en bra investering, men skulle nog tippa på att de är datorn som skulle behöva en omformatering..

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

49 grader låg den på efter att jag lagt den på is, så att säga. den var jättevarm innan dess dock. Och vad det gäller omformatering så har jag bara paint tool SAI på datorn + min folder med bilder utöver programmen datorn kom med förinstallerade + google chrome. har 406 gig av 500 gig kvar. Datorn är som sagt var köpt i höstas, så den är ca ett halvår gammal så en omformatering redan känns lite väl hastigt då jag inte använder den för annat än digitalt måleri.

och ja, det är en laptop vi snackar om, en Acer Aspire E5-521.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fozze:

49 grader låg den på efter att jag lagt den på is, så att säga. den var jättevarm innan dess dock. Och vad det gäller omformatering så har jag bara paint tool SAI på datorn + min folder med bilder utöver programmen datorn kom med förinstallerade + google chrome. har 406 gig av 500 gig kvar. Datorn är som sagt var köpt i höstas, så den är ca ett halvår gammal så en omformatering redan känns lite väl hastigt då jag inte använder den för annat än digitalt måleri.

och ja, det är en laptop vi snackar om, en Acer Aspire E5-521.

Har du så lite på datorn kan du lika gärna formatera den så blir du av med allt skräp tillverkaren skickade med. Rekommenderar annars ett köp av en SSD.

Edit: Kylplatta är bra att ha oavsett formatering eller SSD-köp.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

jo, det är sant. får ta tag i det imorrn. Kollade på SSD tidigare men har dock lite snålt med pengar just nu. Ska dock ha det i tanken.

För tillfället så ser en omformatering och en kylplatta ut som den bästa lösningen som jag kan ta till inom en snar framtid. Tack för svaren!