Tvärskum fråga - Kan ljudegenskaper ändras ju längre min dator står på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jan 2011

Tvärskum fråga - Kan ljudegenskaper ändras ju längre min dator står på?

Tjenare!

Jag har upptäckt ett mycket skumt fenomen när det kommer till ljudet i min dator, då det, enligt min uppfattning stegvis byggs upp en kraftig förstärkning i basåtergivningen i både mina hörlurar samt min stereoanläggning, destå längre min dator står igång.

Kör inte med något externljudkort så tycker det är jävligt konstigt om jag får säga det själv, och det är inga hjärnspöken heller då mina hörlurar vibrerar runt mina öron i detta skede, det gör dom inte längre om jag skulle starta om datorn.

Vad fasiken är det som händer egentligen?

Main: Moderkort: MSI P67A-C45 B3 | CPU: i5 2500k@4.3GHz | GFX: Gigabyte GTX 670 Windforce X3 OC | PSU: Fractal Design Integra R2 650w 80+ Bronze | Minne: 8GB Corsair XMS3 1600MHz@1.65v | CPU kylare: Corsair A50 | Chassi: FD Core 3000
Kringutrustning: Skärm: BenQ G2420HD | Tangentbord: Qpad MK-50 | Mus: I.E 3.0 | Hörlurar: SS Siberia V2 | Högtalare: Creative T10 (Även som hörlurs förstärkare)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Bas är ju låga frekvenser, så det kanske blir så när CPUn går ner i strömsparläge?

Ledsen, har inget svar men följer tråden med intresse.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det låter mera som ett hårdvarufel, en filterkondensator som laddas upp långsamt och så ökar basnivån med tiden ?

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.