Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014

vattenkylning till mitt moderkort?

tjenare jag behöver veta om jag kan vattenkyla mitt moderkort och om jag kan hur... det är ett asus m5 a97 r2,0 och om ni kunde länka delar som inte är allt för dyra skulle det va nice ska nämligen bygga en "väggdator" så jag vill helst ha vattenkylning:P oh och röda sladdar skulle va nice om nån kan hitta det

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Gabba2014:

tjenare jag behöver veta om jag kan vattenkyla mitt moderkort och om jag kan hur... det är ett asus m5 a97 r2,0 och om ni kunde länka delar som inte är allt för dyra skulle det va nice ska nämligen bygga en "väggdator" så jag vill helst ha vattenkylning:P oh och röda sladdar skulle va nice om nån kan hitta det

den här funkar nog bra, bra att tänka på är att desto mer information du ger desto mer exakt svar kan du få.
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/vattenky...

förklara gärna mer vad ska du med röda sladdar till ?

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644
Google för nybörjare https://www.youtube.com/watch?v=cq9X44tUXI4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Grönahunden:

den här funkar nog bra, bra att tänka på är att desto mer information du ger desto mer exakt svar kan du få.
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/vattenky...

förklara gärna mer vad ska du med röda sladdar till ?

Jag antar att TS referar till "riktig" vattenkylning, dvs. inte en sluten kylare.

@TS: Menar du verkligen att du vill vattenkyla ditt moderkort? Säker på att du inte nöjer dig med processor och grafikkort?

Intel Core i5 4670k @ 4.5 GHz - 2 x EVGA GTX 780 SC ACX - MSI Z87-G45 - Corsair Vengeance LP 16 GB - 3 x 1 TB HDD -
2 x 250 GB SSD - ASUS Xonar DGX - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H440

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Gabba2014:

Har du försökt att söka själv på röda kablar?
T.ex Corsair (säkerligen många andra tillverkare också) har dom flesta förekommande kabeltyperna i svart, RÖTT, blått, grönt osv.

| Corsair Graphite Series 600T Mesh | Corsair Pro Series Gold AX850W | Gigabyte GA-Z77X-UD5H | Intel Core i7-3770K + Corsair Hydro Series H80 | Corsair Dominator Platinum PC3-17066 16GB (4X4) | Gigabyte Radeon HD7970 GHz Edition (X2) + EKWB EK-VGA Supremacy/EK-DCP 4.0 | Corsair Air Series AF140 Quiet Edition (X4) | Lite-On Blu-ray Writer IHBS-112 (X2) | Intel 525 60GB mSATA | Corsair Force Series 3 120GB + 240GB | Seagate Barracuda 1TB + 3TB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gustavsberg
Registrerad
Sep 2013

Vänta nu lite, du har ett blått moderkort och du vill ha röda kablar?

Please dont...

Ont. Kolla coolingconfigurator.com så kan du se om ek gör block till din bräda, är högst tveksam till det dock.
Sällan någon gör block till budgetkort.

Skickades från m.sweclockers.com

4930k | R9 290 CF | Gskill Ares 2133MHz 16GB | Asrock x79 Extreme4-m | Corsair AX1200i | Parvum s2.0 Extended | EK Supremacy EVO | EK-FC Original CSQ Nickel | 360+240 | EK D5+EK-D5 X-RES 140
Bygglogg: Chandra | by lowngcawt
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Fille625:

Jag antar att TS referar till "riktig" vattenkylning, dvs. inte en sluten kylare.

@TS: Menar du verkligen att du vill vattenkyla ditt moderkort? Säker på att du inte nöjer dig med processor och grafikkort?

jo ja vet men eftersom frågan är att han vill ha röda kablar och vattenkyla moderkortet så kanske det vore enklare bara ta ett slutet system så slipper man lägga ner tusentals kronor om man inte vet vad det är man ska kyla av.

Skrivet av Uslingen:

Har du försökt att söka själv på röda kablar?
T.ex Corsair (säkerligen många andra tillverkare också) har dom flesta förekommande kabeltyperna i svart, RÖTT, blått, grönt osv.

röda kablar är jättebra

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644
Google för nybörjare https://www.youtube.com/watch?v=cq9X44tUXI4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014

ja ja funderade på sluten kylning men det är ju inte lika snyggt D: och jag skulle ha röda sladdar så att det skulle bli snyggt... men ja tar nog blåa så det matchar moderkortet och jag är ingen expert på vattenkylning heller så det blir nog bäst med slutet tillsvidare men tack för alla svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av Gabba2014:

ja ja funderade på sluten kylning men det är ju inte lika snyggt D: och jag skulle ha röda sladdar så att det skulle bli snyggt... men ja tar nog blåa så det matchar moderkortet och jag är ingen expert på vattenkylning heller så det blir nog bäst med slutet tillsvidare men tack för alla svar

Med röda kablar menar du sleeve ? Inet har flertal olika Cablemod kits för ett antal olika tillverkare och modeller. Du kan självklart sätta sleeve själv, dock verkar det som MDPC-X är stängt för nuet. Finns möjligtvis någon svensk hemsida eller kanske ebay, har inte stenkoll något mer.

Alltid lättare om du citera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014

Jepp det var sleeves som jag menade:) får väl leta runt lite o se om jag hittar nått:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gustavsberg
Registrerad
Sep 2013

det finns ingen sluten kylning till moderkort.

4930k | R9 290 CF | Gskill Ares 2133MHz 16GB | Asrock x79 Extreme4-m | Corsair AX1200i | Parvum s2.0 Extended | EK Supremacy EVO | EK-FC Original CSQ Nickel | 360+240 | EK D5+EK-D5 X-RES 140
Bygglogg: Chandra | by lowngcawt
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Gabba2014:

Självklart kan du kyla ditt moderkort med vattenkylning, frågan är mer om du behöver det; värmeutvecklingen på en AMD 970 krets är 13.6W; jag äger ett par uppvärmda tumvantar som har högre effektutveckling än det.

jag rekommenderar att du köper ett lösblock om du verkligen vill, och gör som förr i tiden, bygger hela kittet från grunden.

du letar efter ett sånthär block: http://www.watercoolinguk.co.uk/p/Alphacool-HF-14-Smart-Motio...

med nipplar i storlek 1/4" dvs 6.35mm och slang som passar det. glöm en rejäla slangklämmor, gängtejp och läcktesta allt innan du monterar in det i chassit. låt det gå minst 24h innan du deklarerar att det är tätt.
ställ tanken på en våg (obs, högsta punkten i systemet måste vara tanken för att luftbubblor ska samlas där och ingen annan stanns) och notera nogrant vikten på innehållet i tanken efter att systemet fått stabilisera sig (dvs luftbubblor etc hamnat i tanken ej i pump eller radiator/block) så kan du vara säker på att du inte har ett läckage.

on a sidenote: det är enklare att färga vattnet i slangarna än att använda färgade slangar. UV reaktivt färgämne i vattnet är en lösning, men kolla så att slangarna du använder inte förstörs av intensivt UV-ljus. det ÄR bra surt att komma hem till en dator som är fylld med vatten...

Shoebox PC - Coolermaster Elite 130 - i5 4690K - Corsair H60 v2 - BeQuiet! L8 630W - Sapphire R9 290 Tri-X OC - 16GB CL9 - Gigabyte Z97N+Wifi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall (Forsa)
Registrerad
Sep 2003

Min tank är inte högsta punkten men det funka fint ändå.. men håller med att det är en fördel men kan vara svår att fixa om man har topp radiator i datorn .

Låda Phobya UltraBig Watercase V.1 M-kort ASROCK X99 Taichi CPU i7 5930K Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm radiatorer Minne4 X 8Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik 2 x MSI GTX 1070 8GB Sea Hawk EK X HB-SLI AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm BenQ 32'' BL3200PT

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härryda kommun
Registrerad
Sep 2012

Jag har svårt att se varför man någonsin skulle vilja kyla sitt moderkort idag med vattenkylning om man inte kör extrem överklockning. Är det bara mild överklock som gäller skulle jag bara sätta på ett par kylflänsar om den medgåande kylningen inte räcker till. Kostar nästan ingenting, speciellt i jämförelse. Vill du färga dem så gör det, se bara till att det inte är isolerande färg.

Kan låta oavsiktligt aggressiv.
Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Jygge:

Min tank är inte högsta punkten men det funka fint ändå.. men håller med att det är en fördel men kan vara svår att fixa om man har topp radiator i datorn .https://scontent-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t31.0-8/109855...

Det jag menar är att systemet ska vara fullt till max under läcktestningen, så att tankens vikt ej kan skifta beroende på att luftbubblor tar upp plats i övriga delar av systemet.

Shoebox PC - Coolermaster Elite 130 - i5 4690K - Corsair H60 v2 - BeQuiet! L8 630W - Sapphire R9 290 Tri-X OC - 16GB CL9 - Gigabyte Z97N+Wifi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall (Forsa)
Registrerad
Sep 2003
Skrivet av philipborg:

Jag har svårt att se varför man någonsin skulle vilja kyla sitt moderkort idag med vattenkylning om man inte kör extrem överklockning. Är det bara mild överklock som gäller skulle jag bara sätta på ett par kylflänsar om den medgåande kylningen inte räcker till. Kostar nästan ingenting, speciellt i jämförelse. Vill du färga dem så gör det, se bara till att det inte är isolerande färg.

Fördel man får fort effektivt värmen sen blir datorn ofta tystare..

Låda Phobya UltraBig Watercase V.1 M-kort ASROCK X99 Taichi CPU i7 5930K Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm radiatorer Minne4 X 8Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik 2 x MSI GTX 1070 8GB Sea Hawk EK X HB-SLI AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm BenQ 32'' BL3200PT

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av Jygge:

Dock så är det inte många moderkort som har aktiv kylning i nuet, så gör knappast någon skillnad inom ljud att kyla moderkortet. Pratar du dock om vattenkylning generellt sagt så visst, det blir oftast tystare så länge man väljer rätt pump och fläktar.

Alltid lättare om du citera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Jygge:

hur kan ersättandet av en passiv kylfläns göra datorn tystare?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall (Forsa)
Registrerad
Sep 2003

Finns kylblock för vatten universal i olika storlek och fattning..
Ska själv skaffa till mitt asrock 990fx extreme9 har hittat på
http://www.aquatuning.se/ dom har till mitt kort sen har du
http://www.coolingstuff.se/
http://www.coolerkit.se/shop/frontpage.html
Sen finns det fler butiker men dessa räcker för mina behov.