Misstänkt SSD-ras

Permalänk

Misstänkt SSD-ras

Hejsan,

på senaste tiden har jag märkt hur datorn börjat verka lite underlig. Vissa internet-sidor fungerar bara hälften av gångerna att öppna, laddningstiderna är långa.
Själv tänkte jag att det berodde på DNS eller nätverkskortet eller något annat på uppkopplingssidan.
Testade lite olika lösningar men inget gjorde större skillnad. Gav upp problemet för tillfället och bestämde mig för att spela BF4.

Märkte då att spelet led av freeze-frames något förbannat, speciellt efter en stunds spelande nåt som inte hänt tidigare och jag har spelat både BF4 och andra nyare spel med den här datorn utan några som helst problem tidigare.

Vad som fick mig att misstänka SSDn var att HarddiskSentinel skrek om imminent failure vid ett tillfälle men just den felsymptonen har inte återkommit.

Har uteslutit överhettning av processorn och grafikkortet redan med stresstester. 58 grader på processorn och 72 på GPUn (lite högt men inget allvarligt). Testade BurnInTest på ssdn som den klarade och In-Depth Analysis av S.M.A.R.T med Speedfan som uppskattade hälsan på SSDn till 77%. Vad det nu säger vetefan Kollade också i burken om ström & sata-kabeln satt som den skulle, tryckte till för säkerhets skull men problemet kvarstår.

Grafikkort-drivrutinen är inte den senaste men den har fungerat utan freeze-frames i senaste BF4 expansionen tidigare så den bör inte va boven. Ska uppdatera den senare idag för säkerhets skull dock (den ska ju dock inte kunna fucka upp laddning av internetsidor såklart).

Juste under testet med BurnIn programmet där la jag märke till att vid några av cyklerna gick läs/skrivhastigheten ner till ca 30Mb/s, kan väl va relevant antar jag.

SSDn i fråga är en OCZ Vertex 2 med kanske 4-5 år på nacken, minns inte exakt då jag köpte den. Firmware 1.37

Det jag mest vill veta är om ni har någon rädda-disken lösning annat än formatera om (OS-Disk) eller om den helt enkelt bara är att kassera. Har snålt med pengar nu så vore nice om den gick att rädda

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog kassera den. Det där låter ganska allvarligt. När HD Sentinel skriker brukar det vara en god idé att lyssna.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Inget sagt att du måste slänga den, direkt nu, men du bör nog ta bort den från OS "jobb" och ha den som spel disk eller så, där det inte gör något om den rasar.
Utan att se dens SMART värde så vet jag inte hur man ska tolka det.
Du kan också testa SSD-Life programmet.

Bästa du kan göra för att "ge den service" är att göra en secure erase av samtliga sektorer. Det kommer dock ta bort allt på disken. Dock kommer detta slita minst en "cykel" på disken, och kan mycket väl rasa disken om den är nära redan nu.
Low level format funkar, men du måste då ha Windows på en annan enhet.
Närmaste alt är kanske diskfresh, med skrivning, då den läser alla sektorer och skriver om den, och låter då SSDns interna korrigering rätta till ev fel. Dock med ras risken i tanke, bör du ha backup ändå.

Oavsett så hade jag ordnat backup på allt och alla saker som är värdefullt, för när en SSD/HDD börjar bråka, så kan det gå fort från problem till krasch.

Permalänk

Tack för svaren!

Skrivet av Paddanx:

Utan att se dens SMART värde så vet jag inte hur man ska tolka det.

Jag skickar upp dem här så kan du kika om du vill.

Skrivet av Paddanx:

Bästa du kan göra för att "ge den service" är att göra en secure erase av samtliga sektorer. Det kommer dock ta bort allt på disken. Dock kommer detta slita minst en "cykel" på disken, och kan mycket väl rasa disken om den är nära redan nu.
Low level format funkar, men du måste då ha Windows på en annan enhet.

Jag funderade på att ta det säkra före det osäkra och dumpa den som OS-disk hur som. OCZ har ju inte världens bästa rykte heller vad jag förstått (åtminstone inte sandforce-chip serierna) för övrigt heller. Billigt men man får det man betalar för ungefär om man ska tro de diskussioner jag sett på nätet.

Skrivet av Paddanx:

Närmaste alt är kanske diskfresh, med skrivning, då den läser alla sektorer och skriver om den, och låter då SSDns interna korrigering rätta till ev fel. Dock med ras risken i tanke, bör du ha backup ändå.

Oavsett så hade jag ordnat backup på allt och alla saker som är värdefullt, för när en SSD/HDD börjar bråka, så kan det gå fort från problem till krasch.

Ska göra kopior på allt som är viktigt å testa SSD-Life och diskfresh sedan. Tack för svaren

Permalänk

Lyckades inte formatera det vettigt i ren text så får bli en jpg. med S.M.A.R.T.-värdena. Såg inte det nedanför tidigare då jag kikade i HDSentinel men det där talar ju klarspråk om mina problem mer än de nuvarande S.M.A.R.T.-värdena som i mitt tycke inte ser alarmerande ut direkt. Ingen expert på dylikt dock, långtifrån. Som synes verkar den ha varit lite svajig i mer än ett år för att balla ur rätt ordentligt nu om man går efter den där grafen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VitaDoden:

Lyckades inte formatera det vettigt i ren text så får bli en jpg. med S.M.A.R.T.-värdena. Såg inte det nedanför tidigare då jag kikade i HDSentinel men det där talar ju klarspråk om mina problem mer än de nuvarande S.M.A.R.T.-värdena som i mitt tycke inte ser alarmerande ut direkt. Ingen expert på dylikt dock, långtifrån. Som synes verkar den ha varit lite svajig i mer än ett år för att balla ur rätt ordentligt nu om man går efter den där grafen.

http://i76.photobucket.com/albums/j27/henkwich/smart%20vertex...

Tror att du stött på Samsung 840 felet, men på riktigt, riktigt gammal nivå.
Alla NAND laddas ur, och det är inget fel. Men det påverkar pålitligheten på gammal data, och till slut blir det problem (i värsta fall läsfel).
Disken ser faktiskt kry ut, läst ca 7,7TB data skrivit ca 6TB (om jag har omvandlat det rätt), vilket är inget för en SSD. Inga trasiga sektorer, inga kritiska fel.

Men den behöver nog "nollas". Diskfresh gör ju något liknande vad secure erase hade gjort i detta fallet, dock med lite mer slitage (dock har du gott om över). Minns att man alltid fick rekommendationen från tillverkaren att alltid göra secure erase vid minsta problem, typ som alla säger "installera om" när anteckningar nyser fel.

Backup, Diskfresh (med skrivning), sen kan du kolla med tex HDtune för att se om disken mår bättre (vill du kan du göra ett HDtune test innan också). Skillnaden med HDtune är att den läser gammal data, där andra test skriver ny data och testar.

Permalänk

Ok men de låter ju jävligt trevligt för då kanske jag bara behöver fräscha upp den och installera om programvaran så e de good to go igen. Problemet annars hade varit att jag inte ville ha OS på samma disk som spelen och jag har helt enkelt inte råd att köpa en ny OS SSD nu. Jag testar diskfresh till helgen då (behöver den intakt nu för skolan) Tack igen Paddan!