Bättre kraft i äldre ljudkort till laptop

Permalänk
Medlem

Bättre kraft i äldre ljudkort till laptop

Hej! Jag har en gammal Inspiron 8200 och ljudkortet Crystal WDM (inköpt 2001) är otroligt kraftfullt. Har prövat ett par andra datorer som är från 2004-2006 och dessa har även de kraftfullare ljudkort dock inte som kortet från 2001. Jag använder bara hörlurar.

Jag har försökt så många bärbara datorer och externa ljudkort som tillverkas idag för att få samma kraftfulla ljud men ingenting kommer nära. Jag vill verkligen ha ett ljudkort på samma nivå i en ny laptop.

Det är alltså inte ljudkvaliteten jag är intresserad av utan "kraften"

Har någon några tips eller idéer? Tack

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter som att du har ett par tungdrivna lurar. Tyvärr är detta ett ganska vanligt problem. Jag tror att det är enklare att investera i en extern DAC än att hålla på att försöka hitta rätt dator.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det låter som att du har ett par tungdrivna lurar. Tyvärr är detta ett ganska vanligt problem. Jag tror att det är enklare att investera i en extern DAC än att hålla på att försöka hitta rätt dator.

Tack för svar!

Mina hörlurar är extremt lättdrivna faktiskt så absolut inte det som är problemet

Tror också att rätt dator blir svårt men det måste väl finnas externa ljudkort med kraft. Det är fläsket jag vill ha i ljudet.

Borde ju kunna gå någonstans och pröva externa ljudkort med mina lurar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _hank_:

Tack för svar!

Mina hörlurar är extremt lättdrivna faktiskt så absolut inte det som är problemet

Tror också att rätt dator blir svårt men det måste väl finnas externa ljudkort med kraft. Det är fläsket jag vill ha i ljudet.

Borde ju kunna gå någonstans och pröva externa ljudkort med mina lurar?

Hjälper nog om du skriver vilka hörlurar du har också samt vilken prisgrupp du letar efter

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _hank_:

Hej! Jag har en gammal Inspiron 8200 och ljudkortet Crystal WDM (inköpt 2001) är otroligt kraftfullt. Har prövat ett par andra datorer som är från 2004-2006 och dessa har även de kraftfullare ljudkort dock inte som kortet från 2001. Jag använder bara hörlurar.

Jag har försökt så många bärbara datorer och externa ljudkort som tillverkas idag för att få samma kraftfulla ljud men ingenting kommer nära. Jag vill vernkligen ha ett ljudkort på samma nivå i en ny laptop.

Det är alltså inte ljudkvaliteten jag är intresserad av utan "kraften"

Har någon några tips eller idéer? Tack

Saknar de nyare ljudkorten tryck, även om du höjer volymen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exner:

Saknar de nyare ljudkorten tryck, även om du höjer volymen?

Ja absolut! Höjer man volymen blir det bara högre. Den "feta" ljudbilden som fanns i de äldre laptopsen finns absolut inte där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Hjälper nog om du skriver vilka hörlurar du har också samt vilken prisgrupp du letar efter

Sony mdr xb700

Permalänk
Medlem
Skrivet av _hank_:

Ja absolut! Höjer man volymen blir det bara högre. Den "feta" ljudbilden som fanns i de äldre laptopsen finns absolut inte där.

Kanske läge att fundera på en hörlursförstärkare? Om du skaffar en hörlursförstärkare med inbyggd DAC så kan du koppla den till vilken laptop du vill och få samma ljud. Tyvärr så kan jag inte tillräckligt mycket om hörlursförstärkare för att rekommendera någon som skulle passa dig, men du kan ju fråga i hörlurstråden så får du säkert bra svar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av _hank_:

Ja absolut! Höjer man volymen blir det bara högre. Den "feta" ljudbilden som fanns i de äldre laptopsen finns absolut inte där.

Skrivet av _hank_:

Sony mdr xb700

Är du ute efter nått med ännu mer överdriven bas än det du redan får av lurarna eller vad menar du ? Xb 700 är ju extremt färgade och höjer basen ca 10 dB, de har även relativt låg impedans (28ohm) så parar man dem med en dålig hörlursförtärkare så kan det leda till en ännu värre bashöjning och det är kanske det du saknar om du ansluter dem till nått som har en vettig utimpedans ?
Du kan använda en eq för att hissa basen när du har dem anslutna till något med lägre utimpedans om det verkligen är det "feta" ljudet med oerhört hissad bas du vill ha.
http://www.innerfidelity.com/images/SonyMDRXB700.pdf

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.