Hur ser framtiden ut för CPUer med integrerad grafik?

Permalänk

Hur ser framtiden ut för CPUer med integrerad grafik?

Hej!
Håller just på att bygga ett chassi som jag byggt så smalt att jag inte får plats med något befintligt grafikkort, såvida det inte är max 7 cm brett. Min tanke var ändå att använda en A10 APU, så att jag slapp separat gpu.
Men så slog mig tanken nu - hur ser framtiden ut för processorer med integrerad grafik? Jag menar, någon gång vill jag förmodligen uppgradera riggen utan att byta mitt älskade chassi. Är APUer något som kommer utvecklas i takt med övrig teknik?

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Marzupilami:

Hej!
Håller just på att bygga ett chassi som jag byggt så smalt att jag inte får plats med något befintligt grafikkort, såvida det inte är max 7 cm brett. Min tanke var ändå att använda en A10 APU, så att jag slapp separat gpu.
Men så slog mig tanken nu - hur ser framtiden ut för processorer med integrerad grafik? Jag menar, någon gång vill jag förmodligen uppgradera riggen utan att byta mitt älskade chassi. Är APUer något som kommer utvecklas i takt med övrig teknik?

Integrerad grafik är ju snarare det som är standard och prestandan ökar hela tiden, det utvecklas fort och jag tror att man mer och mer kommer att gå mot allt på samma chiplösningar för allt utom "normala spelmaskiner" de mesta extrema spelmaskinerna kanske också kan bli integrerade om priset inte spelar någon som helst roll för det lär ju finnas stora fördelar för prestandan att integrera allt, att köra med 3d minnen på gpun tror jag bara är första steget, sedan kommer cpuer med integrerat ram som är nästan lika snabbt som cacheminnena är idag och så lägger man på ssd och slår ihop det med gpun och vips har man en extremt högpresterande "enkortsdator"
Även för att göra portabla enheter är det ju intressant att få in allt på en krets så integrering mot en krets är nått som alla tillverkare är intresserade av på ett eller annat sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Räcker nog att säga att Intel har störst marknadsandel på grafikkretsmarknaden över både AMD och Nvidia pga deras integrerade grafikkretsar. Det är absolut inget att oroa sig över, det är mer eller mindre standard nu för tiden att intel processorer innehåller integrerad grafik.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Medlem

Integrerad grafik kommer förstås att fortsätta att bli bättre. Men dom diskreta lösningarna kommer att fortsätta ha betydligt högre i tak under överskådlig framtid.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Integrerad grafik är ju snarare det som är standard och prestandan ökar hela tiden, det utvecklas fort och jag tror att man mer och mer kommer att gå mot allt på samma chiplösningar för allt utom "normala spelmaskiner" de mesta extrema spelmaskinerna kanske också kan bli integrerade om priset inte spelar någon som helst roll för det lär ju finnas stora fördelar för prestandan att integrera allt, att köra med 3d minnen på gpun tror jag bara är första steget, sedan kommer cpuer med integrerat ram som är nästan lika snabbt som cacheminnena är idag och så lägger man på ssd och slår ihop det med gpun och vips har man en extremt högpresterande "enkortsdator"
Även för att göra portabla enheter är det ju intressant att få in allt på en krets så integrering mot en krets är nått som alla tillverkare är intresserade av på ett eller annat sätt.

Tack för svaret!
Undrar dock vad du menar med inte lika stor utveckling för "normala spelmaskiner". Det är just en normal, lite lättare, spelmaskin jag söker. Kommer integrerad grafik att kunna hålla spelstandard i takt med att spelen utvecklas?

Sedan undrar jag lite egegoistiskt också hur framtiden ser ut för just FM2+ sockeln, med tanke på att jag redan skaffat ett sådant mobo Finns det några bättre APUer än 7850K för FM2+ eller kan det komma?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Tack för svaret!
Undrar dock vad du menar med inte lika stor utveckling för "normala spelmaskiner". Det är just en normal, lite lättare, spelmaskin jag söker. Kommer integrerad grafik att kunna hålla spelstandard i takt med att spelen utvecklas?

Sedan undrar jag lite egegoistiskt också hur framtiden ser ut för just FM2+ sockeln, med tanke på att jag redan skaffat ett sådant mobo Finns det några bättre APUer än 7850K för FM2+ eller kan det komma?

Tror man måste definiera först vad är ett lättare spel, och spelmaskin?

En APU kommer nog aldrig bli ett val för den normala speldatorn, man kanske kan säga att en APU om 3-5 år kanske klarar dagens spel bra på medelinställning eller något mer, men ungefär det tidsspannet är det nog.

Dagens APU klarar av dom lättaste grafiskt sett spel ganska bra, som tex The Sims, Euro Truk Simulator 2 osv.
Men med nyare grafiskt tunga spel, där har dom inte inte en chans.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Marzupilami:

Tack för svaret!
Undrar dock vad du menar med inte lika stor utveckling för "normala spelmaskiner". Det är just en normal, lite lättare, spelmaskin jag söker. Kommer integrerad grafik att kunna hålla spelstandard i takt med att spelen utvecklas?

Sedan undrar jag lite egegoistiskt också hur framtiden ser ut för just FM2+ sockeln, med tanke på att jag redan skaffat ett sådant mobo Finns det några bättre APUer än 7850K för FM2+ eller kan det komma?

Jag tror att man rent tekniskt kan få väldigt mycket bättre prestanda om man integrerar allt på en krets, däremot lär priset skena exponentiellt så det lär inte ske för normala spelmaskiner där det är priskänsligt, ingen normal spelare kommer att köpa en integrerad krets om den kostar 100 000kr men det kan kanske bli nått som passar i arbetsstationer och som delkomponent i superdatorer, man använder ju idag ofta 1 cpu och en Teslaenhet som samverkar som en beräkningsenhet, tex Cray Titan har 18688 AMD Opteron 6274 cpuer som är hoplänkade med 18688 Nvidia Tesla K20X Gpuer, naturligtvis är det intressant om man kunde integrera beräkningskraften på samma krets och den typen av maskiner är inte särskilt priskänsliga, en Titan kostar runt 100 miljoner dollar, vilket ger ett pris på $5351 per beräkningsnhet om man slår ut det så, de som är intresserade av den typen av maskiner kan troligen tänka sig att betala rejält för en "kombikrets" om det ökar prestandan, minskar storleken eller sänker effektbehov/driftkostnader.

Nån som vill bygga en allt annat än verkligt superextrem speldator kommer inte ens att överväga den prisklassen per beräkningsenhet, därför kommer det att vara separata gpuer i mer normala spelmaskiner medan de mindre och mobila kommer att ha allt på en krets men av lite andra anledningar än ren prestanda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte oroa dig.

Lite förenklat; jämför en gen1 Core i5 med en gen5 Core i5. Vad är de största skillnaderna?
Ett tips: det är inte CPU-delen...

Det är just GPU-delen som utvecklas.

Så det är kanske vi om gillar diskreta grafikkort som borde oroa oss

Permalänk
Medlem

Säg så här, min HTPC är några år på nacken nu, men den rockar på fortfarande som APU för HTPC task´s

Se sign nedan för HTPC Spec´s

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Förvänta dig över spelkonsoll prestanda i spel.
http://www.hardcoreware.net/battlefield-4-mantle-kaveri-perfo...
För lätt spel och men framför allt HTPC är det bra, även arbetsmaskin för text arbete och lättare grafik applikationer.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Kom även att tänka på det, köp hög presterande RAM med hög Hz och låg cl, ger stor skillnad till APU'r.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

7850k är en grym APU. Lirar Fifa 14 i 1080p max settings och det rullar på fin fint

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Du behöver inte oroa dig.

Lite förenklat; jämför en gen1 Core i5 med en gen5 Core i5. Vad är de största skillnaderna?
Ett tips: det är inte CPU-delen...

Det är just GPU-delen som utvecklas.

Så det är kanske vi om gillar diskreta grafikkort som borde oroa oss

Det är en hel del annat som ändrats

http://ark.intel.com/products/43546/Intel-Core-i5-650-Process...

vs

http://ark.intel.com/products/84988/Intel-Core-i5-5287U-Proce...

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Tackar för alla svar! Tänkte på en grej bara:

Skrivet av philipborg:

Kom även att tänka på det, köp hög presterande RAM med hög Hz och låg cl, ger stor skillnad till APU'r.

Har redan tänkt att beställa 2400MHz-minnen. Hög hertz vet jag att man ska ha, men vad är cl för något?
Och varför står det i specifikationerna för mitt mobo att det stödjer minneshastigheter upp till 2133MHz samt 2400MHz OC? Måste man kunna nåt om överklockning då eller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Tror man måste definiera först vad är ett lättare spel, och spelmaskin?

En APU kommer nog aldrig bli ett val för den normala speldatorn, man kanske kan säga att en APU om 3-5 år kanske klarar dagens spel bra på medelinställning eller något mer, men ungefär det tidsspannet är det nog.

Dagens APU klarar av dom lättaste grafiskt sett spel ganska bra, som tex The Sims, Euro Truk Simulator 2 osv.
Men med nyare grafiskt tunga spel, där har dom inte inte en chans.

Med en bra APU kan du spela moderna spel på helt ok inställningar, du kan få nästan lika bra om inte lika bra prestanda som PS4/XBONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Kom även att tänka på det, köp hög presterande RAM med hög Hz och låg cl, ger stor skillnad till APU'r.

Det är verkligen RAM minnena som håller tillbaka APUer idag:
http://www.pcper.com/reviews/Memory/Ultra-Speed-DDR3-Revisite...
http://www.pcper.com/reviews/Memory/Ultra-Speed-DDR3-Revisite...

De måste få över dem i DDR4 eller mer, snarast möjligt.

Var väl snack om att AMD APUerna skulle få staplat RAM i samma substrat i nån kommande gen. Kan de ordna det till vettigt pris så kommer ju low end GPUer vara helt värdelösa.

Skrivet av Marzupilami:

Har redan tänkt att beställa 2400MHz-minnen. Hög hertz vet jag att man ska ha, men vad är cl för något?
Och varför står det i specifikationerna för mitt mobo att det stödjer minneshastigheter upp till 2133MHz samt 2400MHz OC? Måste man kunna nåt om överklockning då eller?

Cl = Cas Latency. Kort sagt hur många cyklar RAMet måste vänta för att ha data redo. Det som avgör effektiva hastigheten är båda kombinerat, med CL lågt, och Mhz Högt.

2133 är det högsta AMD CPUer officiellt stöder.
Allt över det innebär att du överklockar och får göra det på egen risk. Högre Mhz är bättre, men 2133 brukar vara mest "priseffektivt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Var väl snack om att AMD APUerna skulle få staplat RAM i samma substrat i nån kommande gen. Kan de ordna det till vettigt pris så kommer ju low end GPUer vara helt värdelösa.

Det var väll bara önskan om det på forumet? eller har de faktiskt plockat upp idén?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Det var väll bara önskan om det på forumet? eller har de faktiskt plockat upp idén?

http://www.sweclockers.com/nyhet/19040-amd-a-serien-carrizo-k...

Var nog denna jag tänkte på.

Permalänk

För mycket grekiska i den artikeln för min del!
Innebär staplat minne integrerat minne i apun, om mrqaffe pratade om i sitt första inlägg i den här tråden?
Och tror ni Carrizo kommer för FM2+ eller är utvecklingen för den sockeln död nu?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror att man rent tekniskt kan få väldigt mycket bättre prestanda om man integrerar allt på en krets, däremot lär priset skena exponentiellt så det lär inte ske för normala spelmaskiner där det är priskänsligt, ingen normal spelare kommer att köpa en integrerad krets om den kostar 100 000kr men det kan kanske bli nått som passar i arbetsstationer och som delkomponent i superdatorer, man använder ju idag ofta 1 cpu och en Teslaenhet som samverkar som en beräkningsenhet, tex Cray Titan har 18688 AMD Opteron 6274 cpuer som är hoplänkade med 18688 Nvidia Tesla K20X Gpuer, naturligtvis är det intressant om man kunde integrera beräkningskraften på samma krets och den typen av maskiner är inte särskilt priskänsliga, en Titan kostar runt 100 miljoner dollar, vilket ger ett pris på $5351 per beräkningsnhet om man slår ut det så, de som är intresserade av den typen av maskiner kan troligen tänka sig att betala rejält för en "kombikrets" om det ökar prestandan, minskar storleken eller sänker effektbehov/driftkostnader.

Nån som vill bygga en allt annat än verkligt superextrem speldator kommer inte ens att överväga den prisklassen per beräkningsenhet, därför kommer det att vara separata gpuer i mer normala spelmaskiner medan de mindre och mobila kommer att ha allt på en krets men av lite andra anledningar än ren prestanda.

Dold text

Maskinen heter förvisso bara Titan. Skall du blanda in Cray namnet så heter den Cray XK7

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Marzupilami:

För mycket grekiska i den artikeln för min del!
Innebär staplat minne integrerat minne i apun, om mrqaffe pratade om i sitt första inlägg i den här tråden?
Och tror ni Carrizo kommer för FM2+ eller är utvecklingen för den sockeln död nu?

Det är en möjlig och ganska trolig utveckling att man integrerar ram och ssd, det lär komma sånt eftersom det ger möjlighet till både bättre prestanda och bättre lösningar för mobila enheter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.