3,5mm till tv utan input

Permalänk

3,5mm till tv utan input

Hej,
har ett par datorhögtalare som jag vill koppla till min tv, men jag har ingen 3,5mm input i tvn. Högtalarna har en svart en gul och en grön sladd, den grlna brukar jag använda till telefonen och det funkar hur bra som helst. men nu vill jag ha ljudet till tv och vet inte hur jag ska göra vi har prövat med scart och vanlig gul,röd,vit men det funkar inte. hur ska man göra eller går det inte?

Permalänk
Medlem

Det borde finnas en hörlursutgång på tvn som du kan koppla in den gröna kontakten i. (Ingångar skickar inte ut något ljud)
(Som jag förstår det vill du ha ljudet från tvn till högtalarna och då gör du som jag beskrivit ovan.)

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

i5 3570K||ASRock Z77M||Corsair 16GB@1866MHz||Intel 530 SSD||Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dagnerx99:

Hej,
har ett par datorhögtalare som jag vill koppla till min tv, men jag har ingen 3,5mm input i tvn. Högtalarna har en svart en gul och en grön sladd, den grlna brukar jag använda till telefonen och det funkar hur bra som helst. men nu vill jag ha ljudet till tv och vet inte hur jag ska göra vi har prövat med scart och vanlig gul,röd,vit men det funkar inte. hur ska man göra eller går det inte?

Det låter lite luddigt som ajsp är inne på. Du vill alltså ha TV-ljudet ur datorhögtalarna? Då är det en 3,5mm-output du vill ha, och som ajsp säger så finns det ofta hörlursutgångar.

Annars får du lista alla utgångar TV:n har, i annat fall är det svårt att hjälpa till.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Rekordmedlem

Länka gärna tvn manual.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk

har ingen hörlursutgång på tv och har länkat manualen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dagnerx99:

har ingen hörlursutgång på tv och har länkat manualen

Enligt manualen har du bara optisk ut som alternativ på din modell. Vill du ha ut ljudet får du ta det tidigare i kedjan, typ efter eventuell digitalbox eller DVD eller var du nu får din signal ifrån. Kör du på den inbyggda i TVn så är det dock bara optisk som gäller.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Så vitt jag ser har din TV enbart Digital optisk ut (Toslink).

Du behöver då antingen en separat DAC som du kopplar till TV:n som konverterar den digitala signalen från TV:n till ett analogt 3,5 mm uttag som du kan koppla högtalarna till.
Om dina högtalare har bluetooth kan du köpa en Toslink till bluetooth hub som du kopplar in i TV:n som sedan sänder ut ljudet via bluetooth.
Om dina högtalare har en USB-koppling så kan du köpa hårdvara som konverterar Toslink till USB.
Slutligen kan du köpa nya högtalare med Digital optisk in eller köpa en ny TV med hörlursutgång.

Jag har dock inte så stor koll på vilka DAC:s, bluetooth hubbar osv. som finns/är bra/prisvärda. Förhoppningsvis är någon mer insatt än jag och kan hjälpa till.

Permalänk
Rekordmedlem

Du har ju scart som är märkt som in/ut och där lär det finnas analogljud om du har rätt kabel, jag antar att du använt nån adapter som är för att koppla in ett tvspel och inte en som ger utgångar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mrqaffe:

Du har ju scart som är märkt som in/ut och där lär det finnas analogljud om du har rätt kabel, jag antar att du använt nån adapter som är för att koppla in ett tvspel och inte en som ger utgångar.

Stämmer bra detta. Har själv nyttjat scartutgångar för att ta ut ljud till ljudanläggningar.
Skaffa en sådan här adapter: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-...

Till detta en lämplig kabel till ljudanläggningen.
Antigen denna: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/3-5-...
Eller denna: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-...
Det beror på vad er förstärkare har för ljudingång. RCA eller 3.5 mm

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

adapter + kabel borde funka.. annars hör med dom på kjell o company.

Visa signatur

Dator: Bitfenix Prodigy / i5 3570k / H100 / ASRock Z77 / GTX 780 / Samsung 830 128Gb / 8Gb CL8 / 630W
Skärm: Samsung SyncMaster SA950 27" 120hz FullHD 3D LED
Ljud: harman/kardon - HK675 / Cerwin-Vega V-12F
Tv: Samsung 40" LED - UE40D7005LUXXE