Har jag precis bränt processorn? [Löst]

Permalänk
Medlem

Har jag precis bränt processorn? [Löst]

Hallå Sweclockers!

Sitter med nya datorn som fungerade finfint! Överklockade lätt grafikkortet först med mjukvara i Windows, allt fungerade klockrent.

Startade bios för att pröva överklocka processorn en aning. Moderkortet är ett ASUS z97-A och använde mig av EZ TUNING guiden i BIOS. Valde de två första alternativen för processorn som funkade klockrent, valde sedan jag hade vattenkylning för att se om även det skulle gå bra. I efterhand HELT IDIOTISK då jag inte har vattenkylning, för nu startar inte datorn alls. Ingen bild på skärmen etc och en röd led lyser (märkt CPU_LED).

Det jag prövat är att ta bort bios-batteriet, men startade fortfarande inte...

Kan jag verkligen ha lyckats paja processorn? En vän sa att ingen komponent kan paja, bara starta om och ändra tillbaka inställningarna.

Processorn är en I7, detta är paketet jag köpt!

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/208713-webhal...

Inlägg återställt
Permalänk

edit: oj, läste helt fel. det kan de mycket väl vara, men de verkar orimligt.

Permalänk
Skrivet av sionarra:

Hallå Sweclockers!

Sitter med nya datorn som fungerade finfint! Överklockade lätt grafikkortet först med mjukvara i Windows, allt fungerade klockrent.

Startade bios för att pröva överklocka processorn en aning. Moderkortet är ett ASUS z97-A och använde mig av EZ TUNING guiden i BIOS. Valde de två första alternativen för processorn som funkade klockrent, valde sedan jag hade vattenkylning för att se om även det skulle gå bra. I efterhand HELT IDIOTISK då jag inte har vattenkylning, för nu startar inte datorn alls. Ingen bild på skärmen etc och en röd led lyser (märkt CPU_LED).

Det jag prövat är att ta bort bios-batteriet, men startade fortfarande inte...

Kan jag verkligen ha lyckats paja processorn? En vän sa att ingen komponent kan paja, bara starta om och ändra tillbaka inställningarna.

Processorn är en I7, detta är paketet jag köpt!

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/208713-webhal...

om du har stock kylaren kan det ha skadat CPU då överklockningen ökar spänningen och där med även temperaturen ganska drastiskt och orkar då inte kylning med så överhettar processorn och kan där med ta skada.

och att ta ur batteriet är inte säkert att det nollställer bioset om man sätter i det för snabbt igen då kondensatorer osv kan ta en stund på sig att ladda ur helt.

så prova att ta ur det och låt den stå utan batteri i 4-5 minuter eller tryck på power knappen ett par gånger utan strömmen ipluggad och batteriet för att ladda ur dom snabbare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Borde finnas en bygel för att nollställa bios, även om det borde räcka med att ta ur batteriet och trycka på startknappen, sätta i batteriet igen och starta. Som sagt, kolla i dokumentationen till moderkortet och det bör dessutom stå på själva moderkortet var "bios reset" är lokaliserad.

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådstart återställt*

Uppdatera gärna tråden med lösningen istället för att radera trådstarten. På det viset kan tråden hjälpa andra med liknande problem.
Välkommen till Sweclockers btw
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...