Clona C: till ny SSD med Deltaco, dual docking station.

Permalänk

Clona C: till ny SSD med Deltaco, dual docking station.

Hej, inköpt en Samsung SSD 850 Pro 512 GB, och tänkt mig clona via USB 3.0 till SSD med dockningsstation enl. rubrik, för att sedan montera i chassit.
Ligger 2 partitioner på orginaldisken (300GB) i datorn C: 181GB + D: 117GB , + 100GB i "reserverat av system" och tar allt i samma svep.
Har ytterligare en HD inkopplad, F:.......kan den ge problem ?

Någon som testat och har några synpunter på detta?

ELLER.....ska jag montera SSD direkt och clona via Win. 7 Pro,s eget program ?

Edit...."100MB i reserverat av system" ,ska de va

Permalänk
Medlem
Skrivet av stagger lee:

Hej, inköpt en Samsung SSD 850 Pro 512 GB, och tänkt mig clona via USB 3.0 till SSD med dockningsstation enl. rubrik, för att sedan montera i chassit.
Ligger 2 partitioner på orginaldisken (300GB) i datorn C: 181GB + D: 117GB , + 100GB i "reserverat av system" och tar allt i samma svep.
Har ytterligare en HD inkopplad, F:.......kan den ge problem ?

Någon som testat och har några synpunter på detta?

ELLER.....ska jag montera SSD direkt och clona via Win. 7 Pro,s eget program ?

Sula i bägge diskarna i datorn, boota på Norton Ghost (har för mig att det finns på någon av Hirens Boot-CDs) och kör en mjukvaruklon på originaldisken till SSDn. På så vis får du med dig alla partitioner, all data etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stagger lee:

Hej, inköpt en Samsung SSD 850 Pro 512 GB, och tänkt mig clona via USB 3.0 till SSD med dockningsstation enl. rubrik, för att sedan montera i chassit.
Ligger 2 partitioner på orginaldisken (300GB) i datorn C: 181GB + D: 117GB , + 100GB i "reserverat av system" och tar allt i samma svep.
Har ytterligare en HD inkopplad, F:.......kan den ge problem ?

Någon som testat och har några synpunter på detta?

ELLER.....ska jag montera SSD direkt och clona via Win. 7 Pro,s eget program ?

Windows 7 inbyggda systemavbildningsprogram klonar inte din gamla systemdisk, denna systemavbildning måste återställas till en SSD/HDD med hjälp av en Windows DVD skiva eller en systemreparations CD skiva.

Guide: Skapa en systemavbildning (system image) av hela din dator med det inbyggda verktyget i Windows 7 http://windowshjalp.se/?page_id=255

Guide: Återställ datorn med hjälp av en systemavbildning du skapat tidigare http://windowshjalp.se/?page_id=260

Det finns gratis program som kan klona http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1342941...

Edit: Men eftersom du har en Samsung SSD så hade jag använt Samsung Data Migration Software och klonat med hjälp av dockningsstationen http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite...

Edit 2: Using The Samsung Data Migration Software Video https://www.youtube.com/watch?v=SAauq0qXutA

Edit 3: Jag ser att Videon visar en gammal version av Samsung Data Migration Software så det är nog bättre om du läser User Guide PDF filen som finns på samma sida som Samsung Data Migration Software.

Edit 4: Om du inte har AHCI aktiverat i BIOS/UEFI så kan man göra detta efter installationen av Windows 7 på SSD https://bengansblogg.wordpress.com/2010/11/25/sla-till-ahci-m...

Visa signatur

janee

Permalänk

Tack för svaren
Gav upp dockningsstationsalternativet, var mer avsedd att direkt clona 2 lösa diskar, inte mot datorn.

Tog det alt. som verkade vettigast, i med SSD i datorn, koppla ur övriga diskar och använde Samsungs "Data Migration". inga problem där.

Har nu C: + D: på Disc 1, = gamla disken
och F: + H: på Disc 0. = ny SSD

Antar att Windows körs på F: nu efter div omstarter....hur ser jag det ? men ser att jag kan starta program från både C: och F:, trodde att Migrationen skulle ta från C: till F, men allt ligger kvar där. Är det isåfall ok att rensa helt på Disc 1 ? Nåt mer att tänka på ?

Permalänk
Skrivet av stagger lee:

Tack för svaren
Gav upp dockningsstationsalternativet, var mer avsedd att direkt clona 2 lösa diskar, inte mot datorn.

Tog det alt. som verkade vettigast, i med SSD i datorn, koppla ur övriga diskar och använde Samsungs "Data Migration". inga problem där.

Har nu C: + D: på Disc 1, = gamla disken
och F: + H: på Disc 0. = ny SSD

Antar att Windows körs på F: nu efter div omstarter....hur ser jag det ? men ser att jag kan starta program från både C: och F:, trodde att Migrationen skulle ta från C: till F, men allt ligger kvar där. Är det isåfall ok att rensa helt på Disc 1 ? Nåt mer att tänka på ?

Du ser det i Diskhanteringen som finns om du högerklickar på Dator och väljer Hantera.

Så ser den ut.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk

jo, så står det på C: men inte den infon på F:... bara: Felfri(primär partition)

Permalänk
Medlem

Du göra en test för att kolla om windows installationen (kloningen) fungerar korrekt genom att stänga av datorn och koppla bort SATA kabeln till gamla hårddisken och om Windows 7 sedan bootar när du startar datorn så vet vi att SSDn med W7 fungerar korrekt.

Och om du sedan kan lägga upp en bild från Diskhantering i denna tråd så blir det lättare för oss att ge dig bra svar på dina frågor.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Viktigt att tänka på när man klonar.
Vid första "uppstarten" efter kloningen, måste man ta ut alla diskar utom just den nya "klonade" disken. Detta för att OSet ska "ordna enheterna rätt".
Sen när du har startat en gång kan du stänga av igen och koppla in resterande saker. Dessa kommer då att få beteckningar efter den nya huvud disken.
Se bara till att den bootar på rätt disk

Permalänk

Ok, har kopplat ur gamla disken, och startat om, och nu funkar det som vanligt, SSD-disken är benämd som det ska va, C: + D:
och man märker att datorn är snabbare.
Har läst att det är vissa inställningar som behöver justeras, så jag får leta upp detta och trixa lite............ tack ska ni ha.

Permalänk
Skrivet av stagger lee:

Ok, har kopplat ur gamla disken, och startat om, och nu funkar det som vanligt, SSD-disken är benämd som det ska va, C: + D:
och man märker att datorn är snabbare.
Har läst att det är vissa inställningar som behöver justeras, så jag får leta upp detta och trixa lite............ tack ska ni ha.

Rekommenderar Samsung Magician. Där har du koll på din SSD disk och kan justera de nödvändiga inställningarna.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard