tips på ny processorkylare istället för cm seidon 240?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

tips på ny processorkylare istället för cm seidon 240?

Sitter inne med en Cooler Master seidon 240 vattenkylare samt en amd 8350 på 4.6ghz. Nu är de så att jsg tröttnst på att kylaren låter mycket. Tänkte gå över till en luftkylare istället, och undrar då vilken som är bäst? Kollat på noctuas nh-d15 Och den verkar bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2014
Skrivet av Durdle:

Sitter inne med en Cooler Master seidon 240 vattenkylare samt en amd 8350 på 4.6ghz. Nu är de så att jsg tröttnst på att kylaren låter mycket. Tänkte gå över till en luftkylare istället, och undrar då vilken som är bäst? Kollat på noctuas nh-d15 Och den verkar bra.

Jag kör med Noctua d-15 och är väldigt nöjd.
I load kommer jag inte över 50c, Klockat min 4790k 4.6.
Den är tyst också

CPU Intel Core i7 4790K GPU EVGA GeForce GTX 1070SC ACX 3.0 RAM Kingston ValueRAM 16GB DDR3 1600MHz Modekort ASUS Z97-PRO GAMER Chassi Fractal Design R4 Ljudkort ASUS Xonar Essence STX Lagring Kingston SSDNow V300 SSD 120GB, Western Digital Caviar Blue 1TB 7200RPM Nätagg Evga Supernova G2 750w Kylare Noctua NH-d15
Hörlurar B&W P7, Philips fidelio X2, Bose QC15, Beats by dre PRO - PS4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2013

Noctua, bäst.
BeQuiet, snyggast.
Thermalright, bäst blandning av snygg, bra och tuff.
Min åsikt. Och modellerna jag pratar om är såklart de värsta från varje tillverkare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Frågan är om det verkligen är värt det och om ljudnivåerna blir lägre?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2003

Lägg i andra vågskålen vad du kan få för prestanda för pengarna

Geforce 670 | Intel 320 Series 160GB OEM | Intel Core i5 2500K
Corsair 8GB (2 x 4GB) 1600MHz XMS3 | Fractal Design Newton R2 650W

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av Durdle:

Frågan är om det verkligen är värt det och om ljudnivåerna blir lägre?

Är ljudet jobbigt jämt eller bara när du spelar.
En bra luftkylare blir ju näst intill ljudlös i idle men när den blåser på i max låter det såklart en del...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

I idle så hör man den hela tiden, samt ett skramlande ljud som jag tror kan komma ifrån pumpen? Det ljuder stör mig mest.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av Durdle:

Provat att ställa ner fläktarna då?

Kör min 3930K i 4.6 på lägsta fläkthastighet. Inte samma kylare som dig, men med H80i. Toppar 80 Grader i full load.

Tänkte så du inte spenderar pengar i onödan, när du bara behöver testa fläkthastigheten.

Moderkort: MSI X79A-GD45 | Processor: Intel i7 3930K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i vattenkylning | Grafikkort: EVGA GTX 780 Ti Classified 3 GB SLI | RAM-Minnen: Corsair Vengeance 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Corsair GT 120 SSD | Nätagg: Fractal Design R3 Newton 1000W | Display: ASUS VG278HR 144 hz | Mus: SteelSeries RIVAL Headphones: Razer Tiamat 7.1 ASUS Strix DSP| Keyboard:Qpad Mekaniskt Cherry Red

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Feb 2014
Skrivet av Durdle:

I idle så hör man den hela tiden, samt ett skramlande ljud som jag tror kan komma ifrån pumpen? Det ljuder stör mig mest.

Dra upp pumpen på högsta möjliga varvtal samt ändra fläktkurvan så att den inte är statisk. Nedan ser du min kurva för de två fläktarna som styr min Seidon 120v V2. Ligger på ~55 grader när jag spelar och håller dessutom en rimlig ljudnivå. Nästintill ljudlöst under idle och då står ändå datorn på skrivbordet.

Dumburken:
6800K baserad rigg med ett ghettomoddat gtx 970 :)
Kringutrustning:
ASUS MG278, HHKB Professional 2, G502, G930
Citera/"svara" gärna för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Hej igen,

RMA mitt seidon 240m då pumpen var pajj, tog ett tillgodokvitto och köpte ett nh-d15 ist