ta bort partition så det blir en ssd

Permalänk
Medlem

ta bort partition så det blir en ssd

Hej, jag har köpt en ny bärbar med en ssd på 256 gig, jag upptäckte att den var partionerad med Windows 8.1 på den ena partitonen, hur kan jag ta bort partitionen så att det blir en disk eller ska jag skita i det, spelar det nån roll eller?

Permalänk
Medlem

Du kan ta bort det vid ominstallation alternativ tror jag det går att sammanfoga de två partitionerna i diskhanteraren..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Skrivet av dork:

Hej, jag har köpt en ny bärbar med en ssd på 256 gig, jag upptäckte att den var partionerad med Windows 8.1 på den ena partitonen, hur kan jag ta bort partitionen så att det blir en disk eller ska jag skita i det, spelar det nån roll eller?

är den uppdelad i 2 lika stora eller är det en som är betydligt mindre?
I så fall skall du inte ta bort den partitionen då den är din återställningspartition

Permalänk
Medlem

Här kan läsa vilka partitioner som vanligtvis finns på SSD/HDD i en Laptop eller någon annan OEM dator med W8 eller W8.1 http://www.eightforums.com/installation-setup/39197-unable-us...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Dom är lika stora

Permalänk
Medlem
Skrivet av broderbluff:

är den uppdelad i 2 lika stora eller är det en som är betydligt mindre?
I så fall skall du inte ta bort den partitionen då den är din återställningspartition

Dom är lika stora, finns det nån anledning till att ta bort partitionen så att det blir bara en disk på 256 gig? Jag har ju inga problem med datorn eller så men jag undrar bara om det har nån roll på snabbheten o så

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dork:

Dom är lika stora, finns det nån anledning till att ta bort partitionen så att det blir bara en disk på 256 gig? Jag har ju inga problem med datorn eller så men jag undrar bara om det har nån roll på snabbheten o så

Det finns för och nackdelar med att partitonera det så, att ha en separat lagringspartition är ju bra den dag du ska ominstallera och vill formatera c: då berörs ju inte lagringsdelen, men prestandamässigt vid normalt bruk är det troligen en liten nackdel, men mycket liten.

Är partitionen tom kan du helt enkelt radera den i diskhanteraren och sedan expandera c: så att allt utrymme hamnar på c: partitionen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om partitionen som är lika stor ligger närmast till höger om C: så kan man ta bort den i Diskhantering genom högerklicka och välja ta bort volym, sedan kan du högerklicka på C: och välja utöka volym, men tänk på att det alltid finns en liten risk att man förlorar all data på SSD/HDD när man ändrar partitioner.

Edit: Det finns partitionerings program som är kraftfullare än Diskhantering http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns för och nackdelar med att partitonera det så, att ha en separat lagringspartition är ju bra den dag du ska ominstallera och vill formatera c: då berörs ju inte lagringsdelen, men prestandamässigt vid normalt bruk är det troligen en liten nackdel, men mycket liten.

Är partitionen tom kan du helt enkelt radera den i diskhanteraren och sedan expandera c: så att allt utrymme hamnar på c: partitionen.

Då tror jag att det är lika bra att avvakta tills de har börjat dela ut Windows 10 som man ska inst istället, för jag gillar definitivt inte 8.1

Permalänk
Medlem

varför vill du ta bort partitionen som innehåller Win-installations filer, sabbar du ditt Windows kan du inte återställa skiten.
å installera från ISO/CD/DVD går ju men då måste du ha din licensnyckel antecknad samt att du kommer behöva leta rätt på dirvrutiner till diverse hårdvara så som NIC, Sound, osv om du har otur. å då får du manuellt installera det om du hittar dem online att ladda ned.

nej låtbli REstore partitionen är min rekommendation... så blir livet enklare för dig.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

varför vill du ta bort partitionen som innehåller Win-installations filer, sabbar du ditt Windows kan du inte återställa skiten.
å installera från ISO/CD/DVD går ju men då måste du ha din licensnyckel antecknad samt att du kommer behöva leta rätt på dirvrutiner till diverse hårdvara så som NIC, Sound, osv om du har otur. å då får du manuellt installera det om du hittar dem online att ladda ned.

nej låtbli REstore partitionen är min rekommendation... så blir livet enklare för dig.

Trådskaparen skriver inte vilken typ av partition som är lika stor som C:, men jag misstänker att det är en datalagrings partition som tillverkaren har skapat på SSDn

Visa signatur

janee