Kopplingsschema TV+Receiver+Apple TV+Högtalare

Permalänk

Kopplingsschema TV+Receiver+Apple TV+Högtalare

Hej!

Har köpt nya produkter och nu behöver jag hjälp att få ihop alltsammans för en så bra bild och ljudupplevelse som möjligt!

Har köpt följande produkter:
Yamaha RX-V477
2st Dynavoice magic F5 högtalare
Apple Tv
Panasonic-Viera-TX-55AS640E

Mitt kopplingsschema ser ut som följande:
http://postimg.org/image/wpxggumwz/

Tre problem just nu.
1. När jag tittar på TV via vanliga nätet så är bilden riktigt brusig, antar att detta är för att det är vanlig kabel?
Måste jag köpa till en HD box eller något för att få bra bild?
2. När jag tittar på TV så kommer ljudet ur TV:n och inte högtalarna...
3. När jag tittar på saker via Apple tv tycker jag det laggar. Har 100 mbit rakt in i lägenheten. Kanske bättre att koppla med kabel från Apple TV tilll routern så det går på lina istället för trådlöst?

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

Apple TV direkt in i TV och inte via reciver, optisk kabel från Apple TV till reciever för ljud, nätvekskabel från router till Apple TV, kör ej trödlöst, klart

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

1. Ja
2. Du tar inte ljud ut från TV'n till recivern så det är korrekt.
3. Värt att prova.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Skrivet av Stockshark:

Hej!

Har köpt nya produkter och nu behöver jag hjälp att få ihop alltsammans för en så bra bild och ljudupplevelse som möjligt!

Har köpt följande produkter:
Yamaha RX-V477
2st Dynavoice magic F5 högtalare
Apple Tv
Panasonic-Viera-TX-55AS640E

Mitt kopplingsschema ser ut som följande:
http://postimg.org/image/wpxggumwz/

Tre problem just nu.
1. När jag tittar på TV via vanliga nätet så är bilden riktigt brusig, antar att detta är för att det är vanlig kabel?
Måste jag köpa till en HD box eller något för att få bra bild?
2. När jag tittar på TV så kommer ljudet ur TV:n och inte högtalarna...
3. När jag tittar på saker via Apple tv tycker jag det laggar. Har 100 mbit rakt in i lägenheten. Kanske bättre att koppla med kabel från Apple TV tilll routern så det går på lina istället för trådlöst?

Tack på förhand!

1. Vanlig analog antenn ger en bild som inte riktigt täcker till 55". Bytt till digital tv. Det finns fria sådana kanaler du kan testa. Jämför även SVT och SVT hd på samma gång.

2. Vilken hdmi har du valt på tv'n? Enligt Panasonic's web är det ingång 2 som har arc.

3. Alltid bäst att koppla med kabel, men, vad är det som laggar?
Om inte bilduppdateringen stämmer kan det se ut som små ryck hela tiden. Eller står det att den buffrar?

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

1. Vanlig analog antenn ger en bild som inte riktigt täcker till 55". Bytt till digital tv. Det finns fria sådana kanaler du kan testa. Jämför även SVT och SVT hd på samma gång.

2. Vilken hdmi har du valt på tv'n? Enligt Panasonic's web är det ingång 2 som har arc.

3. Alltid bäst att koppla med kabel, men, vad är det som laggar?
Om inte bilduppdateringen stämmer kan det se ut som små ryck hela tiden. Eller står det att den buffrar?

Tack för alla svar!
1. Det finns digitaltv som man kunde få in, dvs de fria kanalerna. Men tyckte det var störande att när man zappar så stängs ljudet av emellan och bilden var inte så klockren som jag hade hoppats på!

2. Jag har den inkopplad på HDMI 1. Ska testa med HDMI 2.

3. Det är nog bilduppdateringen i så fall, det är små hack hela tiden. Hur korrigerar jag detta?

Permalänk
Skrivet av Stockshark:

Tack för alla svar!
1. Det finns digitaltv som man kunde få in, dvs de fria kanalerna. Men tyckte det var störande att när man zappar så stängs ljudet av emellan och bilden var inte så klockren som jag hade hoppats på!

2. Jag har den inkopplad på HDMI 1. Ska testa med HDMI 2.

3. Det är nog bilduppdateringen i så fall, det är små hack hela tiden. Hur korrigerar jag detta?

1. Det är alltså brusig och dålig bild både på analoga och digitala kanalerna? Vad gäller det digitala så brukar bilden ge upp helt i stort sett när signalen inte räcker till.

Men du kan testa att göra en bra bildinställning. Ta bort alla extra skärpa och dynamisk kontrast osv så får du en lugnare bild. Ögat vänjer sig fort, och snart märker du nog att du ser fler detaljer än när skärpan var höjd.

2. Bra

3. Jag har ingen apple tv, men på många liknande enheter, typ boxee, var man tvungen att aktivera vissa bildlägen. Antagligen pga kompatibilitet. Om man skickar 1080p24 till en tv som inte kan ta emot det blir det ju svart.

Således, leta i menyerna och kolla att du kan skicka ut alla vanliga format 720/1080 i/p 24/50/60.

Visa signatur

.:bjorn