Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2011

Vilka nätverkskablar ska man ha?

Hoj

Just flyttat in i våran nya lägenhet å tänkte sätta upp nätet å dra kablar etc..
Vanligtvis brukar jag bara köpa kablar å det funkar men brukar fundera om det kan bli bättre?
kollade en guide på

http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/kabel...

Men blir inte riktigt klok på vad man ska ha för kablar.

har tänkt köpa kablarna på Biltema..

Finns ju olika kablar som UTP? CAT-6? FTP ? STP etc.
Vad ska man ha för kablar?

Mitt nätverk kommer se ut så här

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC

Trädvy Permalänk
Fyndjägare
Registrerad
Maj 2012

Du verkar inte ha behov att göra dina egna kablar ännu med tanke på de få enheterna. CAT6 är ju att föredra om du kör Gigabitnätverk. Vill du ha länkar till rätt kablar på Biltema eller vad är syftet med tråden?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av DotDotDot:

Du verkar inte ha behov att göra dina egna kablar ännu med tanke på de få enheterna. CAT6 är ju att föredra om du kör Gigabitnätverk. Vill du ha länkar till rätt kablar på Biltema eller vad är syftet med tråden?

Nej inte behov av att göra mina egna kablar

Nej bara tänkte mer vilka jag skulle ha därför jag länkade till biltema fanns ju olika sorter .
Så CAT6 är det man ska ha ? spelar det någon roll om dom är skärmad eller oskärmad?

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC

Trädvy Permalänk
Fyndjägare
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av Bärrich:

Nej bara tänkte mer vilka jag skulle ha därför jag länkade till biltema fanns ju olika sorter .
Så CAT6 är det man ska ha ? spelar det någon roll om dom är skärmad eller oskärmad?

CAT6 UTP är perfekt. UTP = oskärmad. Skärmad behöver du bara om du ska dra kablarna längst med starkström, vilket jag tvivlar på. Så kör på Biltemas Cat6 Utp i önskade längder så kommer det att fungera bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2007
Skrivet av Bärrich:

Kör på cat 6 klarar dig, fortfarande körs en hel del cat 5e men du kan lungt köra på cat 6.

|| Fractal Design Define R3 || Intel Core i5-2500K || Cooler Master Hyper 212 Plus ||
|| ASUS P8Z68-V/GEN3 || Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB || GTX 970 4GB G1 GAMING ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB || Western Digital Green 1TB ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av DotDotDot:

CAT6 UTP är perfekt. UTP = oskärmad. Skärmad behöver du bara om du ska dra kablarna längst med starkström, vilket jag tvivlar på. Så kör på Biltemas Cat6 Utp i önskade längder så kommer det att fungera bra.

Skrivet av Nepo:

Kör på cat 6 klarar dig, fortfarande körs en hel del cat 5e men du kan lungt köra på cat 6.

Då vet jag tackar så mycket för all hjälp

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2006

@Bärrich: hej är ute efter nya nätverkskablar som jag ska ha till en tivo box en arris box och en qnap server .tänkte så bra kabel som möjligt om det hjälper mot tv störningar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av swag:

@Bärrich: hej är ute efter nya nätverkskablar som jag ska ha till en tivo box en arris box och en qnap server .tänkte så bra kabel som möjligt om det hjälper mot tv störningar.

Föga troligt att det kommer göra någon skillnad. Kör på någon Cat6 UTP är mitt råd:)

"Det är alltid enklare att säga att man mår bra, än att förklara varför man har ett inre helvete"
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2011

Som ovan säger kör på Cat6 UTP.

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad