Flytta filer som redan ligger på NAS från en mapp till en annan tar lång tid

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Mar 2010

Flytta filer som redan ligger på NAS från en mapp till en annan tar lång tid

Tjenare!

När jag försöker flytta filer på min NAS (ZyXEL NAS540) från en mapp till en annan genom Windows explorer tar det lång tid. Jag tror att problemet ligger i Windows explorer, där Windows drar ner filerna på NAS:en och pushar sedan upp dom igen.

Via FTP går det snabbare men FileZillas grafiska gränssnitt är inte särskilt snällt när man vill sortera filer.

Någon som har en idé vilket gränssnitt/vilken applikation man kan använda om man både vill slippa dåliga grafiska gränssnitt men också slippa långsamheten pga mellanhand?

Jag tänker när man t.ex. flyttar filer på sin Windows-dator som ligger på samma hårddisk så går det ju i princip instantly pga att filerna inte flyttas på hårddisken utan bara vilken mapp som pekar på dem.

Tack på förhand för tips!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2007

Har du inte en Filhanterare i NAS'en så du kan flytta filer lokalt som i Windows exemplet ?
Med 1GB Nätverksportar so bör du bara begränsas av hårddiskarnas prestandabegränsning.
Vilken hastighet får du enligt Aktivitetshanteraren - Prestanda - Nätverk ?

P.S. Det verkar som att "File Browser" normalt inte hanterar lokala förflyttningar. Du får testa...

Chapter 4 Web Configurator Basics
NAS540 User’s Guide, 79, 4.5.5 File Browser
Click File Browser to open the following screen. Use the file browsing screens to play, open,
upload, and download files. A share is a set of user access permissions for a specific folder on a
volume (gives someone access to a folder). It is equivalent to the Windows concept of a shared
folder, but the access rights are independent of the folder (you configure the share and the folder
separately). You can map a share to a network drive for easy and familiar file transfer for Windows
users.
• A folder icon with a hand indicates a share.
• The administrator owns and manages the public shares.
• Double-click a media file to open it. Double-click other types of files to be able to save them.
• Click to the right of a file or folder name to select it.
• Use the [SHIFT] key to select a range of entries. Hold down the [CTRL] key to select multiple individual entries.
• Drag and drop files to open a screen that lets you choose whether to copy or move them.
• You can upload files of up to 2 GB in size.
• You can download individual files of up to 4 GB in size with Mozilla Firefox and Internet Explorer 7 and later or up to 2 GB in size with Internet Explorer 6.

Windows 10 Pro x64 | Zalman HD160XT Plus | Fractal Design 800W | AMD Ryzen 7 1800 | Asus Crosshair VI Hero | Corsair Vengeance LPX 3200MHz 16GB | ASUS Radeon R9 290 4.5GHz | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | Philips Brilliance 40" BDM4065 | http://www.section4.se |

Trädvy Permalänk
Testpilot, Moderator
Plats
Norrköping
Registrerad
Sep 2002

Ligger de båda mapparan på samma hårddisk på NAS:en? jag får nämligen samma beteende som du beskriver enbart när jag flyttar mellan två olika diskar, flyttar man mellan samma disk går det bra att göra det via en Windowsdator. Jag kör en Linux-burk med Samba så det är riktigt lika dant som din NAS men det borde vara rätt lika.

Det kan också ha att göra med att Windows inte vet att det är samma disk, har du exempelvis delat ut två mappar från din NAS och sen monterat dem under olika enhetsbeteckningar är det inte säkert att Windows fattar att det är samma disk utan kopierar via Windowsdatorn för att vara säker. Det kan du lösa genom att dela ut en mappnivå högre upp och sen ändå montera just de mapparna du vill komma åt som Windows-enheter.

Alternativ 1, det som kan krångla:
Dela ut /home/nisse/mapp1 och /home/nisse/mapp2 på NAS:en, montera mapp1 till U: och mapp2 till V: på Windowsdatorn

Altenativ 2, det som borde funka:
Dela ut /home/nisse på NAS:en, montera nisse\mapp1 till U: och nisse\mapp2 till V: på Windowsdatorn

Någon får gärna rätta mig men det här är så jag minns det från när jag satte upp mina Samba-utdelningar. I alternativ 1 vet inte Windows att mapparna har samma förälder för det talar ju inte NAS:en om, mapparna skulle kunna ligga var som helst.

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 8GB][Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming]

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Mar 2010

Hej!
Tack för svaren! Har testat det ni skriver. Kom fram till att problemet var att filerna låg på "olika shares"; vilket gör att både Windows och FTP tolkar det som om det vore olika hårddiskar (även fast det inte är det!).

Ska testa att använda Web publishing för att nå datan via internet och se om det också går långsamt eller om NAS:en själv förstår att det är samma hårddisk.

Någon som vet hur man får tag på IP:n för NAS:en? Går inte att göra exempelvis ipconfig eller googla efter sin egen IP som man kan göra med en vanlig "Windows-dator" och det är så jag brukar göra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av Stupo:

... Någon som vet hur man får tag på IP:n för NAS:en? Går inte att göra exempelvis ipconfig eller googla efter sin egen IP som man kan göra med en vanlig "Windows-dator" och det är så jag brukar göra.

Där finns flera sätt men enklast är att surfa in i routern/modemet (192.168.1.1 eller .0.1) och se där på "Bredband Internet Status" sidan.

Där finns även en massa gratisprogram. Googla på "My External IP Address".
Gå till http://www.whatismyip.com/

Windows 10 Pro x64 | Zalman HD160XT Plus | Fractal Design 800W | AMD Ryzen 7 1800 | Asus Crosshair VI Hero | Corsair Vengeance LPX 3200MHz 16GB | ASUS Radeon R9 290 4.5GHz | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | Philips Brilliance 40" BDM4065 | http://www.section4.se |