Trasigt moderkort, bränd kondensator?

Permalänk
Medlem

Trasigt moderkort, bränd kondensator?

Tja
Här om dagen gav min dator upp, allt börjar med att jag skulle installera om Windows kopplade då ur min HDD så bara SSD disken.
När jag skulle boota upp så händer inget varken nån fläkt eller lampa blinkar till, känner då att börjar lukta bränt misstänker då att det är PSU:n som gett upp eftersom det har några år på nacken (Sunbeamtech 550w).

Kollade idag och såg detta, undrar då om det är möjligt att moderkortet också har gett upp,
som ni ser är ena kondensatorn sne och har "poppat" upp.

Det är datorn i sign det gäller Desktop
Övriga delar: FD3 chassi, fläktkontroll och 5st fläktar.

Dold text
Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Kan inte se att den skulle ha brunnit, att den är sne tyder ju bara på dålig montering från fabrik. Finns det brännmärken runt om på kretskortet eller sot?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tycker också det ser OK ut. Men snett monterat

Permalänk
Medlem

Hmm, när jag kollat på moderkort så sitter inte alla kondensatorer rakt. Tycker den kondensatorn ser normal ut. Tycker du ska felsöka litegranna innan du går vidare med att kolla transistorer på moderkortet!

Jag har lött om ett morderkort, fungerade kalas. Roligt att man kunde rädda det med enkla medel

Jag skulle prova med ett annat nätagg och se om det fungerade bättre då.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kan inte se att den skulle ha brunnit, att den är sne tyder ju bara på dålig montering från fabrik. Finns det brännmärken runt om på kretskortet eller sot?

Jag ser inga brännmärken eller liknande och kondensatorn är ju hel så allt ser fint ut på så sätt.

Skrivet av Pantsoff:

Hmm, när jag kollat på moderkort så sitter inte alla kondensatorer rakt. Tycker den kondensatorn ser normal ut. Tycker du ska felsöka litegranna innan du går vidare med att kolla transistorer på moderkortet!

Jag har lött om ett morderkort, fungerade kalas. Roligt att man kunde rädda det med enkla medel

Jag skulle prova med ett annat nätagg och se om det fungerade bättre då.

Jag ska prova med ett annat nätagg senare under dagen

Tack.

EDIT: plockade ur allt ifrån chassit och la på bordet och det bootade upp utan problem, så imorgon blir att montera in allt igen och hoppas på det håller ihop.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc