Trasigt moderkort, bränd kondensator?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Feb 2005

Trasigt moderkort, bränd kondensator?

Tja
Här om dagen gav min dator upp, allt börjar med att jag skulle installera om Windows kopplade då ur min HDD så bara SSD disken.
När jag skulle boota upp så händer inget varken nån fläkt eller lampa blinkar till, känner då att börjar lukta bränt misstänker då att det är PSU:n som gett upp eftersom det har några år på nacken (Sunbeamtech 550w).

Kollade idag och såg detta, undrar då om det är möjligt att moderkortet också har gett upp,
som ni ser är ena kondensatorn sne och har "poppat" upp.

Det är datorn i sign det gäller Desktop
Övriga delar: FD3 chassi, fläktkontroll och 5st fläktar.

Dold text

Desktop|Intel I7 6700k|Asus Z170-e|Nvidia GTX 660|Corsair DDR4 2x8GB|520GB SSD|1,5TB
Mouse|Steelseries Sensei|Keyboard|Qpad MK50|Monitor|Benq XL2420t|Benq G2010WA
Laptop|HP ProBook 4320s I3|128GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 411j 13TB
Tab|Nexus 7 2gen 16GB|Phone|Iphone SE 64GB|HTPC|Raspberry Pi B+/3

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012

Kan inte se att den skulle ha brunnit, att den är sne tyder ju bara på dålig montering från fabrik. Finns det brännmärken runt om på kretskortet eller sot?

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Gaming Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Okt 2003

Tycker också det ser OK ut. Men snett monterat

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jun 2006

Hmm, när jag kollat på moderkort så sitter inte alla kondensatorer rakt. Tycker den kondensatorn ser normal ut. Tycker du ska felsöka litegranna innan du går vidare med att kolla transistorer på moderkortet!

Jag har lött om ett morderkort, fungerade kalas. Roligt att man kunde rädda det med enkla medel

Jag skulle prova med ett annat nätagg och se om det fungerade bättre då.

Stationär: Intel Core i5 4670k|Crucial DDR3 BallistiX 1600MHz 8GB|AMD Radeon R9 280X|Corsair SSD Force Series F80A, 80GB 2,5"|Corsair TX850M
Laptop: HP Elitebook 8530W 120GB Kingston SSD| Mobil: Motorola Moto G
Fraktfritt på Inet!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av DavidtheDoom:

Kan inte se att den skulle ha brunnit, att den är sne tyder ju bara på dålig montering från fabrik. Finns det brännmärken runt om på kretskortet eller sot?

Jag ser inga brännmärken eller liknande och kondensatorn är ju hel så allt ser fint ut på så sätt.

Skrivet av Pantsoff:

Hmm, när jag kollat på moderkort så sitter inte alla kondensatorer rakt. Tycker den kondensatorn ser normal ut. Tycker du ska felsöka litegranna innan du går vidare med att kolla transistorer på moderkortet!

Jag har lött om ett morderkort, fungerade kalas. Roligt att man kunde rädda det med enkla medel

Jag skulle prova med ett annat nätagg och se om det fungerade bättre då.

Jag ska prova med ett annat nätagg senare under dagen

Tack.

EDIT: plockade ur allt ifrån chassit och la på bordet och det bootade upp utan problem, så imorgon blir att montera in allt igen och hoppas på det håller ihop.

Desktop|Intel I7 6700k|Asus Z170-e|Nvidia GTX 660|Corsair DDR4 2x8GB|520GB SSD|1,5TB
Mouse|Steelseries Sensei|Keyboard|Qpad MK50|Monitor|Benq XL2420t|Benq G2010WA
Laptop|HP ProBook 4320s I3|128GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 411j 13TB
Tab|Nexus 7 2gen 16GB|Phone|Iphone SE 64GB|HTPC|Raspberry Pi B+/3