Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2010

Problem med RAM-minnet?

Hej, har 2x 4GB ramminnen i min dator och på senaste tiden så har google chrome crashat väldigt ofta, ungefär 3-4 gånger per dag med felmeddelandet att det kanske har tagit slut på minne. Detta händer oftast när jag har någon stream uppe och flyttar över den till en 50' TV som också är kopplad till datorn. Utöver det så har spotify blivit väldigt långsamt, ett exempel är att spotify behöver ungefär 2sekunder för att ladda innan jag kan lägga till en ny låt till en spellista.

Jag har provat att göra en felsökning genom windows egna felsökningsmotor för detta men den hittar inga fel.

Vad tror ni att det kan vara som är fel?
Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Blir RAM-minnet fullt då? Kolla i Aktivitetshanteraren.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2010

Nej, det brukar vara runt 30% som används, kan det hända att ram-minnen crashar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Kalutti:

Nej, det brukar vara runt 30% som används, kan det hända att ram-minnen crashar?

Minnesfel kan uppstå, ja. Det leder nog oftast till korrupt data, BSOD eller frysning.

Du får alltså en varning (varifrån?) om att minnet är slut trots att bara 30% används?

Kollat temperaturer?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2010

Först fryser hela chrome, men har jag en stream uppe så är ljudet fortfarande kvar. Det jag måste göra för att starta om google chrome är att gå in i aktivitetshanteraren och stänga ner alla google chromes bakgrundsprocesser och när jag har gjort det så får jag ett felmeddelande från chrome

Jag har inte kollat temperaturer än, är inte helt säker på hur man gör det. Kan du förklara lite snabbt, antar att man går in i BIOS?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Kalutti:

Först fryser hela chrome, men har jag en stream uppe så är ljudet fortfarande kvar. Det jag måste göra för att starta om google chrome är att gå in i aktivitetshanteraren och stänga ner alla google chromes bakgrundsprocesser och när jag har gjort det så får jag ett felmeddelande från chrome

Jag har inte kollat temperaturer än, är inte helt säker på hur man gör det. Kan du förklara lite snabbt, antar att man går in i BIOS?

Så det segar bara ner, och du får felmeddelande först efter att du stängt ner Chromes processer?
Har du bara problem när Chrome är igång?
Temperatur kan du kolla med exempelvis RealTemp eller hwmonitor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2010

För chrome så fryser ALLT utom just ljudet och felmeddelandet kommer efter att jag har stängt ner processer. För spotify så går allt långsammare.

Jag provade att stänga ner chrome och spotify laggade mycket mindre än när chrome är uppe!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2010

Någon som tror sig veta vad problemet kan vara?

Mvh