Hjälp! Trasigt USB-minne

Permalänk
Medlem

Hjälp! Trasigt USB-minne

USB kontakten har brutits av på ett USB minne som jag har, försökt löda fast kontakten igen men datorn hittar inte minnet när jag ansluter det.

Dock är det ett microsd kort på kretskortet och undrar om någon har ett förslag på hur jag kan få bort det för att testa stoppa in det i en adapter.

Vet inte riktigt hur det sitter fast men misstänker att dom lödit fast det eller limmat på något sett.

Vilka temperaturer kan man värma kortet till utan att skada minnet?

PS. Självklart ligger det viktig information som jag vill komma åt på minnet, annars skulle jag kastat det för länge sedan.

Permalänk
Hedersmedlem

Värm bort kortet med varmluftspistol. Var försiktig och värm inte mer än absolut nödvändigt! 250C smälter i princip alla lödtenn, inklusive blyfritt. Om kortet legat för länge oanvänt kan data redan vara förlorad eftersom flashminne tappar laddning över tid om de inte är inkopplade och kan skrivas om på nytt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Vad menas med för länge? 1 månad/1 år?

Permalänk
Hedersmedlem

Minst ett år innan det kan bli problem, men med tanke på Samsungs TLC-problem vågar jag inte säga något exakt. Många minnen idag använder TLC pga lägre pris än MLC.

Jag har Kingston-stickor som slutat fungera av sig själv efter något år, men börjat fungera igen efter formattering och ny data skriven på nytt. Inget alternativ i ditt fall då den gamla datan är det intressanta.

Viktig information sparas inte på flashminnen, utan då är HD eller brända kvalitetsskivor det bästa. I stort sett alla skivor jag brände för 10+ år sedan fungerar felfritt fortfarande.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Lite orolig för att det SD-kortet kommer gå sönder innan du når 250 grader.
Lödningarna till det sitter så pass nära så du kommer aldrig kunna värma dem direkt.
Frågan är om du kanske ska värma på andra sidan, så att lödningarna inifrån släpper istället

Om du verkligen är säker på att det inte går att byta/laga USB kontakten (du kan ju testa lödda på en annan USB kontakt/kabel från nån gammal USB utrustning först) så är det kanske enda sättet.

Funkar inte det så värm så du får bort alla komponenter på "andra sidan" kortet, så du kan skära bort kretskortet en bit i taget. Du bör då försiktigt kunna få loss kortet, slipa jämt kontakterna och sätta in det i en SDkort läsare.

Permalänk

Bilderna är inte riktigt fokuserade på lödningarna men det ser ut som att du inte har fått ordentligt med tenn på alla kontakter, jag skulle nog prova att få dit mer tenn. Sen skulle jag nog prova, som Paddanx föreslog, att löda dit en USB sladd.

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk
Rekordmedlem

Det går ju att skicka in minnet till ett recoveryföretag om det är viktig info på det, de kan troligen koppla in sig på minneskretsen och få ut datan om det finns nått på den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.